Opel rekord D Automat?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
357s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis okt 27, 2015 2:27 pm

Opel rekord D Automat?

Inlägg av 357s »

Är det någon som vet om Opels rekord automater passar mot rekord dieslar rakt av?
Niklas Östman
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Opel rekord D Automat?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Om jag tolkar denna sidan rätt så ska det passa http://www.opel-infos.de/getriebe/thm180.html
Rekord D finns iofs inte med i listan, men 21D motorn är likadan i Rekord D och E.

Bläddrade lite i mina gamla verkstadshanböcker men där fanns inte så mycket bilder på varken automatlådan eller de manuella.

En sak som är lite speciell på dieselmodellerna är att piggen för TDC-markeringen sitter i underkant på kopplingskåpan, så om man tar en automatlåda från en bensinare så finns nog inte den piggen med.
Bensinmotorerna har ju piggen för TDC-markering i blocket på grenrörssidan.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
357s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis okt 27, 2015 2:27 pm

Re: Opel rekord D Automat?

Inlägg av 357s »

Tack för infon. Mycket bra sida.
Vet du hur deras automatlådor är?
Niklas Östman
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Opel rekord D Automat?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Har bara haft en körbar Opel med den lådan, det var en Commodore A. Lådan i den funkade väl helt okej, jag drog tex en biltrailer med den utan att det verkade gå illa åt lådan.
Ägde inte bilen så länge att jag hann serva lådan, men de är väl ganska enkla i utförandet. Ingen elektronik, det är gamla grejer som funnits inom hela GM-koncernen i många år.

Du kan ju även fråga runt lite på Opel Club Swedens forum http://www.opelsportclub.com/forums/index.php
Där finns säkert folk som grejat mer med de här lådorna än vad jag gjort.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Opel rekord D Automat?

Inlägg av tobmag »

Vad man bör tänka på är att stallvarvet på momentomvandlaren inte är den samma på en bensinare och dieslar.
Som jag förstår så vill du ta en autmat från en bensinmotor och sätta bakom en diesel?
Blir inge bra då stallvarvet är mycket högre på bensinaren.


//Tobmag
357s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis okt 27, 2015 2:27 pm

Re: Opel rekord D Automat?

Inlägg av 357s »

Ok tack för tipset. Anledningen varför jag funderar är att jag tänkte slänga i min diesel i 80 tals Pickis. Är automat idag med rattväxel så tänkte det skulle vara smidigt och bra. Men hä ä väl int värre än att slänga in ett annat pedalställ och köra med manuell. :)
Niklas Östman
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Opel rekord D Automat?

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag skulle vilja påstå att bensinväxellådans högre varvtal vid växlingar (både dellast och fullgas) är ett mycket större "problem" än stallvarvet, mer stall vill man ju ändå "alltid" ha :-) Dock är ju dessa autlådor tacksamma att modifiera vad jag hört och läst så det borde gå att lösa.
Skriv svar