Fick tag på Peugeot 106 från '94 som behöver lite jobb. Allt fungerar utmärkt förutom att motorn (1.1 bensinare med TBI enkelspridare på) verkar gå på max soppa hela tiden. Lämnar en svart fläck på golvet under utblåset och fyller hela garaget med soppadimma på några minuter. Går på tre burkar tills den blir varm, tunnar dock inte ut blandningen alls oavsett körtid.
Finns det några diagnosknep för att kolla om det är lambdasonden som är boven? Ingen skillnad alls med den urkopplad, tyvärr. Misstänker att den är slut men vill inte slänga bort pengarna på en ny innan jag är säker.
Trilskande Peugeot 106: går TOKfett!
Trilskande Peugeot 106: går TOKfett!
Robert Eriksson, en sån däringa "NollÅtta"
'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 424
- Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
- Ort: Ånäset, byn som gud glömde
Re: Trilskande Peugeot 106: går TOKfett!
Hur många kablar är det på lambdan, samt vilka färger är kablarna?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
volvo 242 DL 2,5
Re: Trilskande Peugeot 106: går TOKfett!
Eller så har spridaren "hängt" sig...
Koppla loss kabeln till den, om det går.
Då lär den ju gå ändå om den hängt sig, annars inte.
Koppla loss kabeln till den, om det går.
Då lär den ju gå ändå om den hängt sig, annars inte.
Re: Trilskande Peugeot 106: går TOKfett!
Lambdan har fyra kablar: två vita, grå, svart. Rycker vi ur spridaren när motorn går så börjar den gå rent direkt innan soppan tar slut, börjar fundera på om BTR'en hängt sig? Kommer rätt dåligt med bensin ur returen. Vtemp är värt att kolla. Sjukt irriterande med såna här fel...
Robert Eriksson, en sån däringa "NollÅtta"
'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
Re: Trilskande Peugeot 106: går TOKfett!
Som epilog på den här episoden kan jag kort säga att en sprucken vakuumslang och en kass generator ger rätt intressanta symptom! Sen hjälper det ju inte i diagnosproceduren när Biltemas UTMÄRKTA multimeter visar 15.5 volt när den i verkligheten laddar 10 volt... Sicken skit. Tack för tipsen, gott folk.
Robert Eriksson, en sån däringa "NollÅtta"
'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition