KIA svart pryl mellan dieselfiltret å huset??

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

KIA svart pryl mellan dieselfiltret å huset??

Inlägg av jonas landin »

Grannen har en KIA cee'd som börjat trilskas, den har inte velat starta utan att han handpumat fram bränsle, så nu i helgen kolla jag på den å när jag handpumpa såg jag att det läckte ut bränsle ur en kontakt(elektrisk)!

Kontakten sitter på en svart plast"skiva" som sitter mellan filtret å huset, när jag tog bort kontakten så följde ett av stiften med ut och det såg bränt å äckligt ut, utan kontakten i rann det dessutom bränsle, så jag antar att stiftet har gått varmt och bränt huset(plasten) så att bränslet läcker, så nu tätar bara dammtätningen på kontakten någorlunda!


Frågan är vad det är för pryl, och om den behövs lr om man kan ta väck den!?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Bengtssonn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tis jul 01, 2014 6:00 pm
Ort: Älmhult

Re: KIA svart pryl mellan dieselfiltret å huset??

Inlägg av Bengtssonn »

Det är värmare för dieselfiltret, och den behövs. Bara byta till en ny..
Emil Bengtsson 19år.
Älmhult!
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: KIA svart pryl mellan dieselfiltret å huset??

Inlägg av jonas landin »

De va de ja misstänkte, å ringde förenade bil som bekräftade!

Så en ny e påväg, 808:- va ju inte farligt dyrt!


Men jag funderar fortfarande över funktionen och behovet, eftersom ena stiftet följde med ut när jag tog loss kontakten kan den ju knappast ha funkat som den ska, å nu har kontakten suttit på platsutan stift, alltså urkopplad, och det märks ingen skillnad på bilen!?


Tycker ju inte att den borde göra nån nytta vid kallstarter heller, då den sitter så långt ifrån motorn!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: KIA svart pryl mellan dieselfiltret å huset??

Inlägg av mekluuba »

Hej,

Jag jobbade med detta för ett par år sedan.

När diesel blir kallt så fäller det ut parrafin som sedan fastnar i filtret och täpper igen det vilket leder till att bilen stannar. Oftast händer inget mer utan det är bara att tina bilen så fungerar den igen. En dieselvärmare värmer bränslet innan filtret så det inte sätts igen. När dieseln sen kommer till högtryckspumpen så bildas massa värme och paraffineringen är inte längre något problem.

Vw/audi har ett patent där man har dieselfiltret i motorrummet och leder varm retur-diesel tillbaka till filtret för att värma, detta är jättebra men används inte av andra tillverkare pga. patentet.

Generellt har vi bra diesel i sverige som klarar -32°C utan utfällning året runt. Standard EN590 styr detta. Dock är kvaliten betydligt sämre i andra europeiska länder som gör skillnad på sommar/viner-kvalite på diesel. T.ex. schweiz som har -5°C CFPP på sommaren och -20°C på vintern så får man ofta problem med igensatt filter då man kanske har sommarbränsle i tanken när vintern kommer. Även Norge gör skillnad på sommar och vinter.
(CFPP - Cold Filter Plugging Point - mätmetod för vid vilken temperatur som ett standardfilter sätter igen)

Sammanfattat: Problemet är vanligare i andra europeiska länder. Problemet händer inte så ofta. När det händer så måste bilen bärgas till verkstad och det tar upp till 5h innan filtret tinat och man åter kan starta bilen.
Kan t.ex. hända om man tar en bil med europabränsle från Göteborg, ställer den i en kylcontainer i Kiruna i -20°C över natten och försöker starta bilen morgonen efter.... :)
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: KIA svart pryl mellan dieselfiltret å huset??

Inlägg av jonas landin »

Okok, då har jag ju fått min förklaring! :thumbright:

Men då kan den alltså vara urkopplad vid varmare väder än -20!?

Tänkte eftersom den första brännt så vill man ju inte riskera det med nästa, men å andra sidan är bilen 6år, så det borde ju hålla lika länge till!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: KIA svart pryl mellan dieselfiltret å huset??

Inlägg av mekluuba »

Tror snarare att det är något fel på den eftersom den gick sönder.

I vissa filter styrs tillslaget även via en bimetall i värmare, dvs. den startar inte över +5 grader eller liknande.
Har den ingen bi-metall så brukar man styra den i motormjukvaran efter yttertemperatur så att den bara går vid kallt väder.

Sen hur KIAs ingenjörer gjort vet man ju aldrig... :)

Om du är exra nyfiken så kan du kolla revisionssiffran (sista 2 siffrorna) i artikelnumret som finns på värmaren och jämföra den gamla och den nya så ser du om någon ändring gjorts på komponeneten = KIA vet om felet och har åtgärdat det.

Annars kanske det inte är svårare än att det satt ett måndagsexemplar i din grannes bil....
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: KIA svart pryl mellan dieselfiltret å huset??

Inlägg av jonas landin »

E nog ingen ide å fördjupa sig onödigt mycke i, byter fanskapet, tar betalt å ser gla ut! ;-)

Skulle det visa sig att den nya går sönder kan man ju kolla mer på de!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Skriv svar