Laga motorblock

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
speeds_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm

Laga motorblock

Inlägg av speeds_ »

Vad tror ni om detta... Är det bara att kassera eller går det att laga? Hade det varit ett standardblock hade jag bytt direkt men detta kommer från en 3.6-24v Brabus så vill helst rädda det. Och hur sjutton har det kunna gått till?

Borra i sprickans slut, slipa en v-fog sen bränna igenom det rejält med tig'n, borra upp oljekanalen och få det linehonat. Känns rent spontant som det kan vara möjligt?

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Laga motorblock

Inlägg av Kadett4wd »

Svårt.. jag skulle inte ens försöka.

Men,, är motorblocket unikt Brabus?
Alltså med eget gjutnummer?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
hfo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Kontakt:

Re: Laga motorblock

Inlägg av hfo »

BildBild

Googla metalock
Det är en gammal beprövad metod för att reparera sprickor i gjutgods. Har aldrig sett något sådant själv, bara hört talas om det från gubbar som varit med förr.. :)
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Laga motorblock

Inlägg av benkoilovikka »

Angående metablock.
På ett tidigare jobb jag hade var ett motorblock sprucket så det läckte ut motorolja, sprickan var i samma storlek som dedär ungefär, satt på en lastmaskin med 13L motor.

Den repades med metalock, tog en gubbe ca en dag att fixa det. Men tätt blev det och syntes knappt att det var lagat efteråt!

När han slog i själva "stygnen" Körde han sen över med en luftdriven körnare som slog på och masserade ut både skruvar och "stygn" Alla skruvar användes gängtätning/låsning av nåt slag.

Blev riktigt bra :thumbright:
Skriv svar