Glykol tappar färgen?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Glykol tappar färgen?

Inlägg av David V »

Halloj,

Nån mer som märkt detta? Kylvattnet i bilen är nu helt genomskinligt som om det bara var vatten i, även något lätt rostfärgat. Mycket förvånad smakade jag en droppe som klart smakar starkt av glykol då jag först trodde nån annan fyllt upp med bara vatten. Det konstiga är att jag för ca två månader sen bytte kylvattnet och blandade då 50/50 med härligt blå glykol och nu detta!
Samma sak hände med racebilens glykol för en dryg månad sen. Det ser ju misskött ut med halvrostigt blask till kylvatten :x

Det var biltemas stora dunk med "blå" glykol...

/David
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Glykol tappar färgen?

Inlägg av The »

Skulle nog påstå att det är en indikaton att man inte bör välja biltema som glykolleverantör jag
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Glykol tappar färgen?

Inlägg av StefanM »

Allt beror nog snarare på vad som var i innan? En del glykoler kan ta ut varann och färgämnen kan påverkas. Det bästa är att använda lika som är i eller så skölja och byta allt.
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Glykol tappar färgen?

Inlägg av David V »

Ena bilen är en volvo 940 -95 och den andra volvo 245 -90.

Tappade ur allt ur 940n, bytte kylaren och fyllde med bara vatten. Varmkörde och tömde igen, sen i med 50/50 blandning. Vad det var i innan vet jag ej.

245 har vi haft isär många gånger och aldrig fyllt annat än biltemas blåa glykol. Samma som jag hade till 940. Kanske började problemet när jag köpte en ny dunk av samma glykol... hmmm... :?

Jag köper nog nån annan glykol nästa gång.

/David
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Glykol tappar färgen?

Inlägg av StefanM »

Fast om du har kört med vatten i systemet och bara tappar ur från tex kylaren så har du massor med vatten kvar i blocket och häller du i 50% blandning så kanske det bara är 20% sen när du startat och det blandats...........
jag brukar kompensera lite när jag gör så och kanske hälla i nån liter koncentrerad och sen blandning.

Värt att poängtera om glykol är att Biltema inte är särskilt billiga på det, särskilt som de säljer den per kilo så man ska ju inte tro att man får tre liter om man köper en dunk på 3kg.............
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Glykol tappar färgen?

Inlägg av David V »

Massor kvar vet jag inte. Jag lossade undre kylslangen för att få lite fart på vattnet så skräp skulle följa med ut, blåste tryckluft exp.burken och vred lite på värmekranen. Mäter jag fryspunkten så ligger den nu på -30 grader och lite baklängesmattematik på det så ska det motsvara ca 45% blandning.

/David
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Glykol tappar färgen?

Inlägg av Daniel-635 »

Jag har också sett att Biltemas blåa tappar färgen, iallafall med gjutjärns block.

Trist grå brun kulör på vattnet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Glykol tappar färgen?

Inlägg av Steve »

Har sett dyrare fabrikat på grön glykol som nästan tappat färgen och blivit pissgul

Älskar Volvos gröna glykol(kanske bara är till lastbilar?). Den är grön på riktigt(inte genomskinligt grön) och det är hur lätt som helst och se nivån även i en gammal behållare + om det är läckage nånstans
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Glykol tappar färgen?

Inlägg av mauser240 »

Ni får väl slå i lite pigment om inte färgen faller er i smaken. Glykolen i sig är ju genomskinlig...
//MartinL
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Glykol tappar färgen?

Inlägg av fugazi »

Jaa, precis!
Prova med gurkmeja....
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Glykol tappar färgen?

Inlägg av Kadett4wd »

saffran,, =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar