awd ur funktion v70 2.5t -04

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
sunkann
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Ort: Grums

awd ur funktion v70 2.5t -04

Inlägg av sunkann »

svärföräldrarna har en v70 2.5t awd som blivit framhjulsdriven.
Den har varit i deras ägo i 3 år och dom har bytt hylsan i vinkelväxeln någon gång.
Har läst ut felkoder på den för 2 månader sen med vida och den hade inga felkoder rörande fyrhjulsdriften.
Kopplade ur antispinn/antisladd för inspirerad körning i samma veva och då fungerade den.
Men nu i helgen märktes det att den bara drev fram.

Några tips om hur jag kan felsöka den och lokalisera felet?
Såvida inte vida pekar på något, (kompisen med programmet kommer hem till helgen igen)
..
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: awd ur funktion v70 2.5t -04

Inlägg av lyyski »

Jag har samma problem, har inte hunnit felsöka alls.

Något tips på hur man lokaliserar om "hylsan" är sönder?
sunkann
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Ort: Grums

Re: awd ur funktion v70 2.5t -04

Inlägg av sunkann »

Kan tyvärr inte komma med tips. Har inte tittat någonting alls på bilen än, hylsan blev bytt på verkstad.
..
Användarvisningsbild
Dan (gearhead)
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
Ort: Långsele

Re: awd ur funktion v70 2.5t -04

Inlägg av Dan (gearhead) »

Kollat så att det finns olja i haldexkopplingen? Har för mig det sitter en tryckgivare där också som kan visa fel...
Z28
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: awd ur funktion v70 2.5t -04

Inlägg av quattro »

Hade första årsmodellen av S40 AWD 2,5t. Den blev också framhjuldriven helt plötsligt. På vintern, givetvis, så det märktes väldigt tydligt. Volvoverkstaden bytte ett kretskort, sen funkade den igen. Kostade enligt uppgift ca 10.000 sek, men gick som tur var på garantin. Låter som galet mycket pengar för ett kretskortet, men det var uppgiften vi fick.

Året innan tappade den drivningen helt. Volvoverkstaden hämtade den med bärgare och ringde sen tillbaka och påstod att den fungerade helt utan problem. Vi höll inte med så de fick behålla bilen. 3 dgr senare ringde dom igen och sa att nu hade det hänt dom också. De tog bärgare hem till verkstaden och när dom lastade av bilen så - guess what ? - just det, den fungerade igen.

Dom löste problemet men jag förstod aldrig deras förklaring till vad orsaken hade varit. Men den gången kan det ha varit hylsan ni pratar om.
Skriv svar