Akut hjälp med att få i motorn

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Akut hjälp med att få i motorn

Inlägg av niklas117 »

Hej skulle skicka i motorn idag då den andra har rasat.
Är en 142 74 och motorn som jag ska ha i är en b20 från 240.
Jag delade vid kåpan då jag ändå inte hade kåpa med på andra motorn och skulle flytta över svänghjul mm.
allt gick bra och när jag skulle skicka i motorn igen så fick jag problem....
axeln gick i lamellen, men sista cm så tog de stopp visade sig att ena centrerings "knoppen" inte var i, sitter ju två i blocket ena vid startmotorn och andra på motsatt sida.
försökte vrida fram o tillbaka höger vänster osv men den gick inte i endå :/

så vad jag funderar på är om de har samma sprängkåpa på 140 74 som 240? :shock:
är det bara att lyfta ur och försöka igen?
tar gärna tips på hur man smidigast får i den eller länkar till tråd där det står om de då jag inte hittar någon.

har inte lossat på växellådan något, men fick ut den utan problem så tycker den borde gå i? :roll:

eller ska man skruva dän lådan o sätta ihop allt utanför och sedan hiva i allt i ett ?

ska testa i övermorgon igen så snabba svar vore SUPER! :D
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Akut hjälp med att få i motorn

Inlägg av »

Är lamellen rätt centrerad så den går in i stödlagret också?
Har du provat sätta en domkraft under växellådan och lyfta den lite i framkant?
När den inte vill gå i riktigt har du provat vrida runt vevaxeln på motorn med en växel i på lådan? Då kan splinesen hoppa i på rätt plats annars lossa motor fästena från motorn om dom sitter kvar så du kan sänka den mera.
Svårt och veta vad du försökt och inte utan och ha varit med men där är några tipps iaf :P
Mvh
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Akut hjälp med att få i motorn

Inlägg av StefanM »

inte samma misstag som jag/vi gjorde vid mitt livs första motorbyte i en 140? Med snören och gud vet allt uppriggat i taket i nåt parkeringshus skulle vi byta en motor i en dylik och allt gick ju bra förutom att få i det sista och då var det ju kvar styrpluttar från båda bilarna på samma ställe. dvs en satt i motorn och den andra satt kvar i växellådan och då blir det aningen svårt att få ihop. Gick att dra ihop så nån av dem bottnade men det saknades nån centimeter om jag inte minns fel.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Akut hjälp med att få i motorn

Inlägg av niklas117 »

Okej tack för tipsen! :) jo jag har försökt med domkraft på växellåda vilket behövdes för att få i splinesen. Tog dän motor kuddar och fäste helt för att underlätta men hjälpte inte :/ lamellen är centrerad med ögon och hylsa så den kan ju ställa till de men hittar inte något ställe att köpa centreringsdon på :( har inte heller någon gammal axel från m40
Men om lamellen sitter fel borde man kunna pricka in motor med kåpa?
Om jag vrider motorn så hänger kåpan med slog lite försiktigt på kåpan men de satt som berget mot motorn och är inga bultar i en eftersom du inte prickar hålen.
Men ska lossa kåpan idag om jag kommer åt.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Akut hjälp med att få i motorn

Inlägg av niklas117 »

var inget fel. Fick ihop det idag drog ur motorn sedan satte jag en metallstång genom motor och sprängkåpan där en av skruvarna ska sitta, sen var det bara o trycka ihop så fixerade det sig med stången:D
Skriv svar