Motorras Volvo D5.

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Randersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön aug 19, 2012 12:12 pm

Motorras Volvo D5.

Inlägg av Randersson »

Tjena!

Jag lägger upp tråden åt min far som är allt annat än datorkunnig. I vilket fall så rasade hans motor i hans V70 2006 häromdagen, en D5a på 183 hästar. Han startade bilen, kom 10 meter och sen rasslade det till och kolvar samt ventiler krockade.

Problemet är att bilen har varit servad efter servicebok samt kamremmen hade enbart gått 6000 mil, och remmen ser bra ut när dom har rivit isär motorn! Samma sak gäller vattenpumpen. Det enda som verkar lite märkligt är att remmen skall tydligen vara "flåttig/ klenig" och det ligger små "bollar" med gummirester innanför kåpan, typ klet från kamremmen som att den har gått varm/tungt, jag har inte sett det själv utan detta är vad vad far har berättat för mig, och Volvoverkstaden i byn har inte så många teorier om vad det kan vara heller. Bilen står där nu.

Är det möjligtvis någon här som har en teori? Dieselpumpen som går tungt? Dålig diesel?

Ha det fint!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Motorras Volvo D5.

Inlägg av The »

Skuret spänhjul?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Motorras Volvo D5.

Inlägg av Pacman »

Hur ser aggregatremmen ut?
ACn fungerar bra och har inte skurit?

Det är ett jättevanligt fel som Volvo helst inte pratar högt om att ACn skär, aggregatremmen trasas sönder och ludd, rembitar och trassel tar sig in under kamremskåpan och får kamremmen att hoppa!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Randersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön aug 19, 2012 12:12 pm

Re: Motorras Volvo D5.

Inlägg av Randersson »

Tack för alla svar!

Farsan har nog kommit på felet nu... och han är lagom nöjd skulle jag säga. Av någon obegriplig anledning skulle han slänga i en dieseltillsats som han hade ståendes. Dock var den så gammal så att färgen han en gång hade skrivit på hade flagnat, på vilken det stod Avfettning.

Haha. Jag dömde ut farsgubben efter noter kan jag lova.

Blir byte av topp, dieselpump osv. Dyrbar klantighet :D
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Motorras Volvo D5.

Inlägg av The »

Farsgubben gjorde en liknande grej. Dock kom han på att det i dunken inte luktade diesel innan han startade bilen.. ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Motorras Volvo D5.

Inlägg av Robert Markström »

haha låter bekant, en polare förvarade avfettning i en flaska med bromvätska.
Behöver väl inte säga att det hade han glömt när han sku lufta bromsarna :hihi:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Motorras Volvo D5.

Inlägg av Steve »

Tankade en dunk med diesel i våran Kangoo på jobbet för en massa år sen och troligen hade den som fyllt på dunken tagit en avfettningsdunk som det var kvar avfettning i. Tog mig väl ungefär 2 mil med bilen innan den dog. Var glitter i hela bränslesystemet så det blev byte av pump, spridare, bränsleledningar och tank tror jag för det var typ omöjligt att få bort allt glitter :doh:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Randersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön aug 19, 2012 12:12 pm

Re: Motorras Volvo D5.

Inlägg av Randersson »

Haha, farsan berättade även om att ett par bönder boendes runtom mor och far hade haft diesel i dunkar som det hade varit myrsyra i. Samma sak där. Dom fick slå isär motorn på tröskan! ;)
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Motorras Volvo D5.

Inlägg av Kjelle »

Steve skrev:Tankade en dunk med diesel i våran Kangoo på jobbet för en massa år sen och troligen hade den som fyllt på dunken tagit en avfettningsdunk som det var kvar avfettning i. Tog mig väl ungefär 2 mil med bilen innan den dog. Var glitter i hela bränslesystemet så det blev byte av pump, spridare, bränsleledningar och tank tror jag för det var typ omöjligt att få bort allt glitter :doh:
Jasså, var det det som hände? :hihi:
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Motorras Volvo D5.

Inlägg av dahla »

Farsan tankade min gröna jeepdunk som endast används till fyrhjulingen med diesel... Den svarta dunken har det alltid varit diesel i men den rörde han inte... Jag var stressad och tömde den gröna dunken i fyrhjulingen och for iväg på uppdrag... den gick bra men rök ovanligt mycket... Körde nån timma utan problem... Dagen efter vägrade den dock att starta... *mummel mutter*
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Motorras Volvo D5.

Inlägg av Dennis M »

En kund hällde i en flaska k sprit (varför man nu gör det?) ID tankning men kom efter avfärd på att det troligen inte var k sprit för de säljs inte som enlitersflaskor.

Kunden körde vidare 20 mil till jobbet och stannade, då la sig allt på botten så den inte startade men jag lossade slangen i motorrummet och malde och då kom det ut glykol!
Skriv svar