Motorras Volvo D5.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 106
- Blev medlem: sön aug 19, 2012 12:12 pm
Motorras Volvo D5.
Tjena!
Jag lägger upp tråden åt min far som är allt annat än datorkunnig. I vilket fall så rasade hans motor i hans V70 2006 häromdagen, en D5a på 183 hästar. Han startade bilen, kom 10 meter och sen rasslade det till och kolvar samt ventiler krockade.
Problemet är att bilen har varit servad efter servicebok samt kamremmen hade enbart gått 6000 mil, och remmen ser bra ut när dom har rivit isär motorn! Samma sak gäller vattenpumpen. Det enda som verkar lite märkligt är att remmen skall tydligen vara "flåttig/ klenig" och det ligger små "bollar" med gummirester innanför kåpan, typ klet från kamremmen som att den har gått varm/tungt, jag har inte sett det själv utan detta är vad vad far har berättat för mig, och Volvoverkstaden i byn har inte så många teorier om vad det kan vara heller. Bilen står där nu.
Är det möjligtvis någon här som har en teori? Dieselpumpen som går tungt? Dålig diesel?
Ha det fint!
Jag lägger upp tråden åt min far som är allt annat än datorkunnig. I vilket fall så rasade hans motor i hans V70 2006 häromdagen, en D5a på 183 hästar. Han startade bilen, kom 10 meter och sen rasslade det till och kolvar samt ventiler krockade.
Problemet är att bilen har varit servad efter servicebok samt kamremmen hade enbart gått 6000 mil, och remmen ser bra ut när dom har rivit isär motorn! Samma sak gäller vattenpumpen. Det enda som verkar lite märkligt är att remmen skall tydligen vara "flåttig/ klenig" och det ligger små "bollar" med gummirester innanför kåpan, typ klet från kamremmen som att den har gått varm/tungt, jag har inte sett det själv utan detta är vad vad far har berättat för mig, och Volvoverkstaden i byn har inte så många teorier om vad det kan vara heller. Bilen står där nu.
Är det möjligtvis någon här som har en teori? Dieselpumpen som går tungt? Dålig diesel?
Ha det fint!
Re: Motorras Volvo D5.
Hur ser aggregatremmen ut?
ACn fungerar bra och har inte skurit?
Det är ett jättevanligt fel som Volvo helst inte pratar högt om att ACn skär, aggregatremmen trasas sönder och ludd, rembitar och trassel tar sig in under kamremskåpan och får kamremmen att hoppa!
ACn fungerar bra och har inte skurit?
Det är ett jättevanligt fel som Volvo helst inte pratar högt om att ACn skär, aggregatremmen trasas sönder och ludd, rembitar och trassel tar sig in under kamremskåpan och får kamremmen att hoppa!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 106
- Blev medlem: sön aug 19, 2012 12:12 pm
Re: Motorras Volvo D5.
Tack för alla svar!
Farsan har nog kommit på felet nu... och han är lagom nöjd skulle jag säga. Av någon obegriplig anledning skulle han slänga i en dieseltillsats som han hade ståendes. Dock var den så gammal så att färgen han en gång hade skrivit på hade flagnat, på vilken det stod Avfettning.
Haha. Jag dömde ut farsgubben efter noter kan jag lova.
Blir byte av topp, dieselpump osv. Dyrbar klantighet
Farsan har nog kommit på felet nu... och han är lagom nöjd skulle jag säga. Av någon obegriplig anledning skulle han slänga i en dieseltillsats som han hade ståendes. Dock var den så gammal så att färgen han en gång hade skrivit på hade flagnat, på vilken det stod Avfettning.
Haha. Jag dömde ut farsgubben efter noter kan jag lova.
Blir byte av topp, dieselpump osv. Dyrbar klantighet
Re: Motorras Volvo D5.
Farsgubben gjorde en liknande grej. Dock kom han på att det i dunken inte luktade diesel innan han startade bilen..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Motorras Volvo D5.
haha låter bekant, en polare förvarade avfettning i en flaska med bromvätska.
Behöver väl inte säga att det hade han glömt när han sku lufta bromsarna
Behöver väl inte säga att det hade han glömt när han sku lufta bromsarna
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Motorras Volvo D5.
Tankade en dunk med diesel i våran Kangoo på jobbet för en massa år sen och troligen hade den som fyllt på dunken tagit en avfettningsdunk som det var kvar avfettning i. Tog mig väl ungefär 2 mil med bilen innan den dog. Var glitter i hela bränslesystemet så det blev byte av pump, spridare, bränsleledningar och tank tror jag för det var typ omöjligt att få bort allt glitter
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 106
- Blev medlem: sön aug 19, 2012 12:12 pm
Re: Motorras Volvo D5.
Haha, farsan berättade även om att ett par bönder boendes runtom mor och far hade haft diesel i dunkar som det hade varit myrsyra i. Samma sak där. Dom fick slå isär motorn på tröskan!
Re: Motorras Volvo D5.
Jasså, var det det som hände?Steve skrev:Tankade en dunk med diesel i våran Kangoo på jobbet för en massa år sen och troligen hade den som fyllt på dunken tagit en avfettningsdunk som det var kvar avfettning i. Tog mig väl ungefär 2 mil med bilen innan den dog. Var glitter i hela bränslesystemet så det blev byte av pump, spridare, bränsleledningar och tank tror jag för det var typ omöjligt att få bort allt glitter
Re: Motorras Volvo D5.
Farsan tankade min gröna jeepdunk som endast används till fyrhjulingen med diesel... Den svarta dunken har det alltid varit diesel i men den rörde han inte... Jag var stressad och tömde den gröna dunken i fyrhjulingen och for iväg på uppdrag... den gick bra men rök ovanligt mycket... Körde nån timma utan problem... Dagen efter vägrade den dock att starta... *mummel mutter*
Patrik Dahlström
Re: Motorras Volvo D5.
En kund hällde i en flaska k sprit (varför man nu gör det?) ID tankning men kom efter avfärd på att det troligen inte var k sprit för de säljs inte som enlitersflaskor.
Kunden körde vidare 20 mil till jobbet och stannade, då la sig allt på botten så den inte startade men jag lossade slangen i motorrummet och malde och då kom det ut glykol!
Kunden körde vidare 20 mil till jobbet och stannade, då la sig allt på botten så den inte startade men jag lossade slangen i motorrummet och malde och då kom det ut glykol!