David, du skriver "rotor". Vad är applikationen?
Vilka material är det frågan om?
Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?
Rotorn i en vattenbroms
Axeln är en kapad volvo "1031" drivaxel och rotorn är i gjutjärn. Dock sitter ett ipressat och stiftat centrum i stål i rotorn och det är i det centrumet som jag svarvade lite galet nyss.
Det vore inte alls omöjligt att svarva upp och pressa ur det stiftade centrumet och sätta i ett nytt om jag känner mig för missnöjd. Jag ska fundera på det... Men det var av denna anledning som jag ville limma, det behöver inte vara perfekt passning.
/David
Axeln är en kapad volvo "1031" drivaxel och rotorn är i gjutjärn. Dock sitter ett ipressat och stiftat centrum i stål i rotorn och det är i det centrumet som jag svarvade lite galet nyss.
Det vore inte alls omöjligt att svarva upp och pressa ur det stiftade centrumet och sätta i ett nytt om jag känner mig för missnöjd. Jag ska fundera på det... Men det var av denna anledning som jag ville limma, det behöver inte vara perfekt passning.
/David
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
- Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
- Kontakt:
Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?
Ja det är ju iaf lärorikt att göra fel..David V skrev:Så där ja
Misslyckades kapitalt i svarven och har nu en axel på 34,12 och ett hål på 34,17 i ena änden och 34,22 i andra... Lätt att montera i alla fall
(Invändig svarvbom flexade tydligen när jag tog grova skär, kontrollmätte massa gånger och låg helt rätt. Sen skulle jag bara ta ett sista finskär och då flexade det ju så klart inte = det tog alldeles för djupt...)
/David
Ta alltid två likadana finskär på slutet, så du får samma förutsättningar. Spar t.ex. 1mm och kyl biten till rumstemp ifall du varmkört den. Ta första mätskäret (hälften av det du sparat), mät och sedan sista skäret och så är du förhoppningsvis nära rätt mått!
Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?
detta är också från 16-cylindriga volvomotorn Herkules på http://www.sweet16.se.
"LockTite vid presspassning
Det bara en sort som är användbar som cylindrisk låsning när det är presspassning… t ex VENTILSÄTEN eller CYLINDERFODER… LocTite 128 467 / 14486. Anledningen att det är två artikelnummer beror på att återförsäljarna har lagt upp den på olika sätt. Det är alltså en originalprodukt som det är tillsatt en fördröjare i, så att den inte härdar av friktionsvärmen. När ni köper den kan det vara bra att nämna det, så att säljaren inte missar och ger er ursprungssorten. Scania limmar/pressar kugghjulen på en helt slät axel i bottenstocken på sina växellådor. När jag hörde det första gången trodde jag inte det var sant, men jag har varit med och pillat i deras produktionsutrustning."
"LockTite vid presspassning
Det bara en sort som är användbar som cylindrisk låsning när det är presspassning… t ex VENTILSÄTEN eller CYLINDERFODER… LocTite 128 467 / 14486. Anledningen att det är två artikelnummer beror på att återförsäljarna har lagt upp den på olika sätt. Det är alltså en originalprodukt som det är tillsatt en fördröjare i, så att den inte härdar av friktionsvärmen. När ni köper den kan det vara bra att nämna det, så att säljaren inte missar och ger er ursprungssorten. Scania limmar/pressar kugghjulen på en helt slät axel i bottenstocken på sina växellådor. När jag hörde det första gången trodde jag inte det var sant, men jag har varit med och pillat i deras produktionsutrustning."