Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?

Inlägg av David V »

Hej!

Jag står i begrepp att värma en rotor som ska sättas dit på en axel med diameter 34 mm. Jag tänkte även limma med Loctite 648 cylindrisk fastsättning.

Om jag fördelar limmet på axeln och värmer rotorn, hur mycket kan jag värma rotorn utan att förstöra Loctiten när jag släpper ihop bitarna?

Nån som har en bra rekommendation på vilka toleranser som är praktiska att hanskas med? Att få till det så tight som det bara går och kanske även krymppassning skulle kännas bra men kanske inte är riktigt nödvändigt egentligen. Skulle jag värma till en tempdiff på 100 grader så kan jag teoretiskt ha 4 hundradelar tightare hål än axeln (räknat på stål, men detta är gjutjärn i rotorn, stål i axeln! Skillnad?). Men i praktiken vill jag väl även ha lite glapp för att hinna få ihop bitarna så det inte nyper halvvägs.
Tycker ni att jag ska lägga båda på 34,00 + värma rotorn så jag får typ 4 hundringar i spel (vill inte skrapa av allt lim när man sätter ihop det) och dänga ihop det eller är det bara fegt att inte köra nån hundring i krymp? :roll:

Loctite 648 ska klara upp till 0,15 mm spel i förbandet och ändå klara mer än 25 N/mm² i skjuvkraft. Arean i detta förband är ca 5300 mm² (50 mm längd på hålet) och med radie på 17 mm till axelcentrum så landar det på över 2200 Nm i vrid! :shock: Räknar jag verkligen rätt?? Klart över alla tänkbara krafter som detta kan utsättas för.

Jag vill inte göra bort mig då jag bara har en chans på mig att få i hop det...

/David
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Ber om ursäkt för eventuell trådkapning.

http://www.loctite.se/loctite-4457.htm? ... =technical

"Arbetstemperaturområde: -55 till +180 °C" vilket jag tolkar som att limmet inte släpper även om delarna är 180 grader varma vid drift.

Jag har ett liknande projekt på gång, där handlar det om att byta splines på ett par drivaxlar. Tänkte också köra med presspassning, Loctite 648 och kanske även borra i några rullar från nållager i skarven mellan axeln och hylsan med de nya splinesen. Svetsa går ju säkert också, men jag är osäker på vad som händer med härdningen i delarna?
Arean på mitt förband är ca 4836 mm2. 20 mm diameter på hålet och längd ca 77 mm.

Kanske inte funkar att göra som jag tänkt? Jag har ca 280-290 Nm på naven nu.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?

Inlägg av Robert Markström »

Du har 280-290nm omräknat i motorvrid. Du måste väl räkna på utväxling i slutväxel åxå? säg 3.54 så 1026nm ?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?

Inlägg av Jens.k »

Och har du runt 4:1 på ettan så är du uppe i just över 4000 Nm på drivaxlarna.
Jens Karlsson
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?

Inlägg av StefanM »

ska man göra en skarv med korrekt krympförband så kan man ju glömma att använda nå låsvätskor, de tillför ingenting. Dessutom brinner de ju upp. Ett korrekt krympförband som har lite överlapp kan överföra oerhörda moment, nästan så axeln i sig går av innan det släpper i skarven. Titta bara på ett enkelt litet koniskt rullager som gått varmt och nypit på spindeln. Det kan sitta fast nå grönjäkligt och är nästan som svetsade ibland.
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?

Inlägg av Karl V »

ska man göra en skarv med korrekt krympförband så kan man ju glömma att använda nå låsvätskor, de tillför ingenting
Det är inte sant, det finns tillverkare av växellådor för tunga fordon som använder just låsvätska, nån form av loctitel, när de pressar på kugghjulen på huvudaxeln i växellådan. Det sker speciellt då de ska prova växellådor i testriggar och köra med överlast.

Har kollat med en konstruktör här och i en bok står det att på 80 mm hål ska det vara ca 3/100 till 20/100, så det är ganska grovt och det skiljer säkert massa beroende på vilken standard man vill använda.
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?

Inlägg av David V »

Karl, låter som att du känner nån som känner nån som jobbar med det där? :hihi:

Jag lägger nog toleranserna på en aning presspassning nån ynka 100-del, värmer sen upp rotorn till drygt 100 grader och lägger ihop det med lim. Skiter det sig så ska det fortfarande gå att trycka det rätt om man är snabb med pressen i fall det behövs.

Grejen med lim är att jag tänker att det är för svårt att få till en så fint slipad yta som krävs för perfekt krymppassning när man kör hemma i svarven. Det blir ju lite ränder och ojämnheter i ytan, limmet lär fylla ut det och göra det betydligt starkare.

Anders_Karlsson:
Har du 280-290 Nm nu så ska limning av axlarna klara det. Tyvärr slår ju axelns diameter grymt hårt på överförbart vridmoment, man loosar både area och hävarmens längd. Ditt förband bör dock klara minst 1100 Nm ("minst" eftersom Loctite anger >25 N/mm² och att spalt på 0,15 mm anses OK. Tight spel kanske bumpar upp det rejält?). Är det dock med en motor med växellåda + koppling och ett tugnt svänghjul nånstans så lär peak-moment bli vrålhögt om man kliver av kopplingen lite för hastigt. De 4000 Nm som Jens.k är ju statiskt, lägger man på knuffen som den lagrade energin i svänghjulet kan ge så :thumbdown:

/David
dhedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?

Inlägg av dhedlund »

1 hundring presspassning är ingenting och du behöver inte värma för att få i den axeln.
Vet inte hur hårt det behöver sitta? En tia plus på axeln är inte konstigt på den diametern.
Desto finare yta du får till desto mindre passning behöver du.
Får du inte till ytan med ett skär så använd lite smärgelduk eller slippapper.
Se till att ha en generös äntrings fas i änden.
Värm hålet och snabbt dunka i axeln alt pressa om du har rätta grejer för det.
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?

Inlägg av David V »

Att värma för så liten presspassning var inte för att orka få ihop det utan mest för att inte skrapa bort loctiten när jag trycker dit rotorn.

Kan jag få den att överföra 1000 Nm är jag mer än väl nöjd!

/David
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Tack för svaren och tack för att jag får vara med i tråden! :)

Jag har 3,954:1 på 1an och den tänkta bakaxeln har 3,90:1 i slutväxel och lamelldiff.

Planen är att byta från 24 till 27 splines, så jag har kapat ett par 27 splines drivaxlar och borrat ur stumpen. Sen har jag svarvat av ett par drivaxlar med 24 splines så att stumpen passar tight på.
Sen har jag gjort V-fogar i båda ändarna på både drivaxeln och stumpen. Där kan man lägga en rejäl svets, men då lär väl axlarna slå sig en del.
Det är lite därför jag är inne på att borra i skarven mellan delarna när de är limmade och pressa ner nållagerrullar också, då får man ju splines mellan delarna också.

Så här krångligt är det att åka med gamla Oplar, det finns massor av grejer men allt passar inte ihop så bra...
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?

Inlägg av Steve »

Anders_Karlsson skrev:Tack för svaren och tack för att jag får vara med i tråden! :)

Jag har 3,954:1 på 1an och den tänkta bakaxeln har 3,90:1 i slutväxel och lamelldiff.

Planen är att byta från 24 till 27 splines, så jag har kapat ett par 27 splines drivaxlar och borrat ur stumpen. Sen har jag svarvat av ett par drivaxlar med 24 splines så att stumpen passar tight på.
Sen har jag gjort V-fogar i båda ändarna på både drivaxeln och stumpen. Där kan man lägga en rejäl svets, men då lär väl axlarna slå sig en del.
Det är lite därför jag är inne på att borra i skarven mellan delarna när de är limmade och pressa ner nållagerrullar också, då får man ju splines mellan delarna också.

Så här krångligt är det att åka med gamla Oplar, det finns massor av grejer men allt passar inte ihop så bra...
Läst det här? http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8 ... start=2226
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?

Inlägg av Anders_Karlsson »

Ja, jag följer Jeppsons bygge. Hade glömt av hur han löste sina drivaxlar.

I värsta fall får jag använda de här drivaxlarna som mallar och låta tillverka nya. Vad tar Fixit för att tillverka ett par drivaxlar? Behöver ju inte vara nåt värstingstål till min klena bil.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?

Inlägg av maxn51 »

Har inte läst allt nu då jag inte har tid eller lust men mitt tipps till ts är att använda krympförband utan nån lås vätska, jag VET att Scania har krympförband som håller kugghjulen på axeln i växellådan och det är inte så stora ytor det för sig om men har aldrig varigt med om att de släppt. Därimot har både axlar och kuggar gått åt skogen;) när man byter drev på en sådan axel får man dock slipa ner drevet med vinkelslip jävligt försiktigt tills materialet på en punkt blir för tunt å spricker:) drevet brukar vi värma till runt 70 grader och kyla axeln till -20 de är rätt stort glapp då men banan va de sitter när temperaturen jämnat ut sig;)


Mvh Max
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?

Inlägg av David V »

dhedlund: Tack för bra svar!

Jag är ändå rätt sugen på att dra på Loctite då det känns enklare och mer förlåtande, särskilt då ytorna inte behöver vara perfekta. Även demontering borde vara lättare. Bara värma till ca 250 grader (tror jag Loctite föreslog) och dra isär det. Krympförband blir väl nästan omöjligt utan att slipa bort delarna.

Jag passade också på att fråga Pelle som bygger den 16-cylindriga volvomotorn Herkules på http://www.sweet16.se. Han verkar gilla att limma med Loctite! Fråga + svar finns i hans gästbok, jag klipper in den biten som rör lämpliga toleranser vid limning med Loctite här:
Pelle skrev:Nu till din andra fråga: Jag har själv gjort ett misstag och lärt mig den hårda vägen där. Mitt svänghjulsnav och en distansbussning skulle limmas. Jag hade 0,02mm i spel innan blästring (DU MÅSTE BLÄSTRA) Se Bildgalleriet/Transmission Bild 121 och framåt. Efter blästringen hade jag negativt spel. Det gick alltså inte att skjuta ihop detaljerna. Jag tänkte då att det inte skulle vara några problem, eftersom blästringen inte tillfört något material, utan bara gjort kratrar och toppar. Planen var alltså att topparna lätt skulle skjuvas av vid montaget. Där var mitt stora misstag. Friktionsvärmen gjorde att LocTiten härdade direkt – lokalt, så jag höll på att gå bet. Man kan se på bild 126 att jag ger allt jag hade. Tom krökte handtaget till pressen. LocTite 648 klarar någon tiondel spel, så se till att åtminsone har 0-spel efter blästringen. Lycka Till!
/David
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Krymppassning / limma med cyl.fastsättning?

Inlägg av David V »

Så där ja :doh:

Misslyckades kapitalt i svarven och har nu en axel på 34,12 och ett hål på 34,17 i ena änden och 34,22 i andra... Lätt att montera i alla fall :hihi:
(Invändig svarvbom flexade tydligen när jag tog grova skär, kontrollmätte massa gånger och låg helt rätt. Sen skulle jag bara ta ett sista finskär och då flexade det ju så klart inte = det tog alldeles för djupt...)

Känns väl sisådär, men det kan ju vara ett perfekt tillfälle att testa Loctitens förmåga :wink:
Spalten är ju gott och väl inom toleransen, eftersom det är fel på diametern så blir spalten på var sida bara 0,025 och 0,05 mm. Loctiten ska klara 0,15 spalt.
Testar också att blästra axeln som Pelle vill att man ska göra. Kan ju tighta till spelet.

Vi får se hur det håller!

/David
Skriv svar