Husvagn, lösa upp lim

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Husvagn, lösa upp lim

Inlägg av mauser240 »

Jo det är så att jag håller på (försöker) åtgärda lite fuktskador i en husvagn men jag körde fast med en gång.

Det är nämligen så att både träreglar och isolering sitter så fruktansvärt bra limmat i plåten (ytterväggen). Hade räknat med att allt skulle falla i bitar så fort man började riva men så vart icke fallet. Så fort man börjar bryta och bända blir det deformationer i plåten.

Några tips på hur man får limmet att släppa?

Vagnen är en Dethleffs Nomad från -87.
//MartinL
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Husvagn, lösa upp lim

Inlägg av mauser240 »

Alla tips mottages med tacksamhet!
//MartinL
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Husvagn, lösa upp lim

Inlägg av fugazi »

Xylen?
Bensin?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Husvagn, lösa upp lim

Inlägg av mauser240 »

Tack! Skall prövas!
//MartinL
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Husvagn, lösa upp lim

Inlägg av Oskar Johansson »

mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Husvagn, lösa upp lim

Inlägg av mauser240 »

Tack för tips. Inget man snubblar på i snabbköpet kanske men värt att lägga på minnet!
//MartinL
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Husvagn, lösa upp lim

Inlägg av Performance_seeker »

Aceton brukar vara en rackare på att lösa upp saker. Lätt att få tag på så kan vara värt ett försök? Någon kvinnlig bekant kanske har en liten flaska för borttagning av nagellack? :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Husvagn, lösa upp lim

Inlägg av fugazi »

Aceton kan funka, men man får va försiktig så man inte dräller på genomskinlig plast och laminerade glasrutor!
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Husvagn, lösa upp lim

Inlägg av StefanM »

det låter iallafall varken enkelt eller direkt billigt.............
Ska man laga husvagnar så är ju a och o att ta så lite som möjligt och bara pussla ihop det så gott det går. Även en minimal sådan reparation kan ju kosta apa så man förstår ju varför de inte går djupare. Man får liksom bara ta bort det som verkligen är illa däran och skarva i och limma ihop. Blir det bara tätt sen så torkar ju resten ut även om det är fult.

Har en bekant där jag bodde tidigare som började laga en husvagn väldigt seriöst. Vart väldigt mycket trä bytt och det var ju i princip en ny husvagn. Det roliga kom sen när han skulle köpa den krusade plåten de är gjorda med. Den kostade sjuka summor om jag inte minns fel och jag minns inte ens om det vart slutfört
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Husvagn, lösa upp lim

Inlägg av The »

Normalt sett så när man lagar fuktskador rör man inte plåten.
Det tar mycket tid men är inte speciellt dyrt i materialkostnad om man gör det själv.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Husvagn, lösa upp lim

Inlägg av mauser240 »

Performance_seeker skrev:Aceton brukar vara en rackare på att lösa upp saker. Lätt att få tag på så kan vara värt ett försök? Någon kvinnlig bekant kanske har en liten flaska för borttagning av nagellack? :hihi:
Skall provas, fast jag köper hellre ren aceton i målfärgsbutiken, aningen billigare än nagellacksborttagning.
fugazi skrev:Aceton kan funka, men man får va försiktig så man inte dräller på genomskinlig plast och laminerade glasrutor!
Tack för varningen!
StefanM skrev:det låter iallafall varken enkelt eller direkt billigt.............
Ska man laga husvagnar så är ju a och o att ta så lite som möjligt och bara pussla ihop det så gott det går. Även en minimal sådan reparation kan ju kosta apa så man förstår ju varför de inte går djupare. Man får liksom bara ta bort det som verkligen är illa däran och skarva i och limma ihop. Blir det bara tätt sen så torkar ju resten ut även om det är fult.

Har en bekant där jag bodde tidigare som började laga en husvagn väldigt seriöst. Vart väldigt mycket trä bytt och det var ju i princip en ny husvagn. Det roliga kom sen när han skulle köpa den krusade plåten de är gjorda med. Den kostade sjuka summor om jag inte minns fel och jag minns inte ens om det vart slutfört
Vad är det som kostar? Har inhandlat 15 kvadratmeter Finnfoam, 30 meter ramvirke, ett antal tuber lim och butylmassa samt ett par burkar fogskum och jag är uppe i ca 150€ nu.

Som Torbjörn skriver ämnar jag inte göra något åt plåten. I så fall kunde man väl lika gärna bygga en helt ny vagn? För övrigt får man kulhamrad aluminiumplåt för ca 10€ kvadraten så inte heller det är så fruktansvärt dyrt enligt min mening.
//MartinL
Skriv svar