Regler för egenbyggd hjulupphängning på släpvagn?
Regler för egenbyggd hjulupphängning på släpvagn?
Är det nån som har koll på om det är möjligt att bygga en egen släpvagn med en egen hjulupphängning och kunna registrera det?
Som jag har förstått det så är det helt ok att bygga en egen vagn så länge du använder godkända köpes axlar och påskjutsbroms.
I bilbyggar världen så finns ju SFRO till för sånt härhär, men vem har hand om denna typ?
Varför jag frågar är att jag hade velat bygga en luftfjädrad historia, nånting liknande som http://www.airbaggedtrailers.com
Som jag har förstått det så är det helt ok att bygga en egen vagn så länge du använder godkända köpes axlar och påskjutsbroms.
I bilbyggar världen så finns ju SFRO till för sånt härhär, men vem har hand om denna typ?
Varför jag frågar är att jag hade velat bygga en luftfjädrad historia, nånting liknande som http://www.airbaggedtrailers.com
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Regler för egenbyggd hjulupphängning på släpvagn?
Det finns inga specifika regler för amatörbyggd släpvagn så fordonet ska uppfylla föreskrifterna och du som byggare av vagnen ska kunna visa det. Problemet med att inte använda typgodkända komponenter är att man måste göra en hel del provningar, vilket brukar vara rätt svårt.
Det är samma författning som för bilar;
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ ... 013_63.pdf
Man får då läsa i detalj, det kan ju kanske vara så att man kan använda bromssystemet med påskjutsbroms som är typgodkänt, men göra egna axlar. Jag tror nämligen att det inte finns krav på typgodkännande eller provning av själva fjädringssystemet.
Förmodligen är det klokt att använda så mycket typgodkända delar som möjligt. Man kan ju kanske ta svängarmar, nav och bromsar från en gummitorsionsaxel och göra ny lagring "i mitten"?
Gustaf
Det är samma författning som för bilar;
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ ... 013_63.pdf
Man får då läsa i detalj, det kan ju kanske vara så att man kan använda bromssystemet med påskjutsbroms som är typgodkänt, men göra egna axlar. Jag tror nämligen att det inte finns krav på typgodkännande eller provning av själva fjädringssystemet.
Förmodligen är det klokt att använda så mycket typgodkända delar som möjligt. Man kan ju kanske ta svängarmar, nav och bromsar från en gummitorsionsaxel och göra ny lagring "i mitten"?
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Regler för egenbyggd hjulupphängning på släpvagn?
Tackar för ett kanonbra svar!
Läste lite i författningssamlingen, och hittar hittills inget som säger att man måste ha typgodkända "axlar/upphängningar".
Men måste sätta mig ner och lusläsa det mer noggrant.
Självklart tänkte jag använda så mycket typgodkända delar som är möjligt precis som du säger!
Är det samma procedur som vid en amatörbyggd bil med Sfro besiktning osv. som gäller, eller hur fungerar den delen måntro?
Läste lite i författningssamlingen, och hittar hittills inget som säger att man måste ha typgodkända "axlar/upphängningar".
Men måste sätta mig ner och lusläsa det mer noggrant.
Självklart tänkte jag använda så mycket typgodkända delar som är möjligt precis som du säger!
Är det samma procedur som vid en amatörbyggd bil med Sfro besiktning osv. som gäller, eller hur fungerar den delen måntro?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Regler för egenbyggd hjulupphängning på släpvagn?
Släp ligger inte under SFRO så du är helt i händerna på besiktningsorganen och deras besiktningsingenjörer. Det gäller att visa för dem att ditt bygge uppfyller kraven i författningssamlingarna.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Regler för egenbyggd hjulupphängning på släpvagn?
Är det luftfjädringen du är ute efter eller att kunna höja och sänka? Det finns släp med vridbara torsionsaxlar och det borde vara enklare att genomföra amatörmässigt kanske.
https://www.youtube.com/watch?v=is3yeurIWWc
Guson
https://www.youtube.com/watch?v=is3yeurIWWc
Guson
Tomas Gunnarsson
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Regler för egenbyggd hjulupphängning på släpvagn?
När jag regga min byggda biltransportvagn 2014 så var jag iallafall tvungen ange numrena på brickorna på axlarna vid regbesiktning.
samt ha bromsintyg
samt ha bromsintyg
Dänniz 073-8447664
Re: Regler för egenbyggd hjulupphängning på släpvagn?
Det är väl framförallt höj/sänk funktionen jag var ute efter, men hade en vision om att den borde vara fin att dra med luftfjädring också.
Fördelen som jag såg med Airbagged konstruktionen är väl att den ser hyfsat enkel ut att bygga samt att eftersom att hela hjulupphängningen sitter på "sidan av" så får du ner hela lastytan extremt lågt, Är väl förmodligen lite överkurs egentligen att kunna ställa ner det helt på backen, men det såg ju coolt ut om inte annat
Narmare bild på Airbagged upphängningen
en annan version av upphängning
Som vanligt så har man alldeles för mycket ideér , så spekulerar mest bara om det är överhuvudtaget genomförbart i framtiden
Fördelen som jag såg med Airbagged konstruktionen är väl att den ser hyfsat enkel ut att bygga samt att eftersom att hela hjulupphängningen sitter på "sidan av" så får du ner hela lastytan extremt lågt, Är väl förmodligen lite överkurs egentligen att kunna ställa ner det helt på backen, men det såg ju coolt ut om inte annat
Narmare bild på Airbagged upphängningen
en annan version av upphängning
Som vanligt så har man alldeles för mycket ideér , så spekulerar mest bara om det är överhuvudtaget genomförbart i framtiden
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Re: Regler för egenbyggd hjulupphängning på släpvagn?
Tänkt på hur ruskigt styv konstruktionen måste vara med sidmontering för att du inte ska få hjulvinkelförändringar vid belastning. I det sista exemplet, vid sidbelastning och flex i bärarm/ram så får man toe-out på främre axeln och toe-in på bakre.
Guson
Guson
Tomas Gunnarsson
Re: Regler för egenbyggd hjulupphängning på släpvagn?
Nä precis, det blir ju en liten utmaning det!
Men det går ju att räkna ut hur grovt det måste byggas för att klara av de belastningarna.
Men det går ju att räkna ut hur grovt det måste byggas för att klara av de belastningarna.
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös