Marin maskin med kolv funderingar

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Divator
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tor maj 12, 2016 8:06 pm

Marin maskin med kolv funderingar

Inlägg av Divator »

Tja!
Kanske inte så rolig fråga men har någon erfarenhet eller kunskap av detta?
Jag har en std VolvoPenta aq151c alltså en B230 2,5l med dubbla solex. Nu är det så att jag låtit borra 0,30 öd och blivit rek att köpa turbo kolvar. Dessa är då för höga och måste svarvas av 3mm för att få samma höjd som originalkolven. Org kolven har en grop på 3,3 mm och om jag svarvar av turbo kolvarna 3mm återstår det bara 1,5 mm grop. Okej det blir högre komp men behövs inte gropen för förbränningen? Jag är inte ute efter effekt höjning, bara en så driftsäker maskin som möjligt! Vågar man ta ur groppen 1,8 mm tills man erhållet 3,3 mm?
Tacksam för erfarenheter och seriösa svar då alla firmor jag ringt sagt helt olika svar och alla är lika säkra på sina idéer! :doh:
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Marin maskin med kolv funderingar

Inlägg av »

Gropen behövs inte för förbränningen och turbo kolven har ca 6mm tjockt gods under gropen om ja minns rätt så den går ta ur 1,8mm och det bör hålla men jag skulle heldre låtit kompan bli lite högre dvs inte svarva alls eller svarva bort max 1mm i gropen.
Divator
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tor maj 12, 2016 8:06 pm

Re: Marin maskin med kolv funderingar

Inlägg av Divator »

Ok! Men vad har själva gropen för funktion?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Marin maskin med kolv funderingar

Inlägg av mauser240 »

Gropen är en del av förbränningsrummet. Finns ju kolvar utan grop också. Ev. något som användes för att justera komp.förhållandet.
//MartinL
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Marin maskin med kolv funderingar

Inlägg av Robert Markström »

1mm på FK kolvar är safe iaf. Åkt 640nm med sånna & djupare grop.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Marin maskin med kolv funderingar

Inlägg av StefanM »

om det handlar om standard allting. Vad är bakgrunden till att de tycker att du ska ha "turbo" kolvar? Är originalkolvarna extremt dåliga eller vad har hänt? Tänkte mest på att du redan är uppe i den överdimensionen..............
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Marin maskin med kolv funderingar

Inlägg av mauser240 »

Lär ju innebära en liten förbättring med högre kompression och eventuellt lättare och hållbarare kolvar. Vet inte hur läget är men kan tänka mig att marinkolvar är betydligt dyrare med...
//MartinL
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Marin maskin med kolv funderingar

Inlägg av Matti johansson »

Orsaken till gropen måste väl vara att Volvo gjorde motorn till länder med sämre bensin, o därav grop för att få till lite squish. Svarva du.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Marin maskin med kolv funderingar

Inlägg av »

Anledningen med turbo kolvar är ju att man svarvar av dom för och kompensera för marinvevens längre slag då är det mer gods i turbo kolvarna än i sugmotor kolvarna.
Gropen i kolven är som matti säger för och anpassa kompförhållandet och squish för olika motorer tex en turbo har ju samma topp men mycket lägre komp.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Marin maskin med kolv funderingar

Inlägg av mauser240 »

CÅ - det du skriver förklarar ju inte varför man inte kör originalkolvar!
//MartinL
Divator
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tor maj 12, 2016 8:06 pm

Re: Marin maskin med kolv funderingar

Inlägg av Divator »

Anledningen till turbokolvar är att det inte går att få tag i orginal "marin" öd kolvar! Kanske finns i någons gömma men alla firmor jag varit i kontakt med, säger det samma! De rekomenderar ner svarvade turbokolvar men jag skulle vilja veta mer om denna modifiering är ok! Det Matti.J skriver om att just Volvo gjort gropen djupare just för att kompensera för olika kval på bränslen låter intressant! Kan det vara att de byggt motorn för att kunna köra på lägre oktan än vår 95 vi har idag?
Och den sk squish spalten som är idag och om man har mindre grop vad påverkar det förbränningen?
Finns det någon enkel tumregel hur mycket squish det ska vara?
//H
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Marin maskin med kolv funderingar

Inlägg av mauser240 »

Någon skrev att klämspalten bör vara minst en tia per 1000 rpm + en tia. Så om du maxar 6000 varv blir det 0,7mm.

Lite grundare grop påverkar inte komp.förhållandet mycket men det går ju bra att räkna på om man vill veta.
//MartinL
Skriv svar