12v-6v 12v i en 6v bil..
12v-6v 12v i en 6v bil..
Ska till och bygga om grabbens DAF 44 1970 (2 cyl luftkyld boxer) från 6v till 12v det största problemet är bränsle mätaren och en typ av pump till variatorn , resten kan jag byta ut till 12v från en Volvo 66.
Har någon en bra ide hur man gör med tank givaren ?
Eller om det finns något bra grej som man kan ha 12v gen och batteri och sedan få ner strömmen till 6v till resten av elsystemet ?
/ Peter
Har någon en bra ide hur man gör med tank givaren ?
Eller om det finns något bra grej som man kan ha 12v gen och batteri och sedan få ner strömmen till 6v till resten av elsystemet ?
/ Peter
Senast redigerad av p.hedman den tor jun 02, 2016 11:30 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..
Måste väl gå med lagom stort motstånd
Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..
LM7806 spänningsregulator:
Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..
Vad tror du händer med bränslemätaren när nivån i tanken ändrar då? Strömmen genom kretsen ändrar och mittiallt matar du kretsen med något helt annat än 6 volt.robinb3rgsten skrev:Måste väl gå med lagom stort motstånd
Däremot kan det fungera med en pump som går på någorlunda konstant belastning.
//MartinL
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..
Jag körde 12V till en 6V tankgivare och mätare i en Duett -57, funkade utan problem, tänkte aldrig på om den blev "olinjär", man hann till macken utan problem iaf
Edit: Gjorde lika i en Opel Kapitän -60 också utan problem.
Edit 2: Du kan ju alltid ha 2 st 6V batterier i serie och ta ut 6V från ett batteri, men det känns som överkurs.
Edit: Gjorde lika i en Opel Kapitän -60 också utan problem.
Edit 2: Du kan ju alltid ha 2 st 6V batterier i serie och ta ut 6V från ett batteri, men det känns som överkurs.
Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..
vart köper du en sådan spännings regulator ?
/ Peter
/ Peter
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..
är det inte enklare att köra med 6volt då? med alla grejer i ordning så blir det ju ingen skillnad.
Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..
Vissa delar som torkar motor behöver bytas och får bara tag på 12v motor från en volvo 66 tyvärr passar ej allt.
Men visst tanken finns.
Det enda som krånglar är tank mätaren.
/ Peter
Men visst tanken finns.
Det enda som krånglar är tank mätaren.
/ Peter
Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..
Bästa sättet att ta ut 6 volt är mellan två 6-volts batterier som någon nämnde.
Allt annat ger förluster och möjliga problem. Bara resistor (motstånd) och höga effektuttag kan ge farlig värme.
Inte för en tankmätare förstås, där är regulatorn perfekt pga den minimala effekten.
Pumpen vet jag inget om, men om det bara gäller en pump och en mätare så är dubbla batterier överkurs och det finns nog en regulator som klarar pumpens belastning.
Jag har ibland använt en lösning med seriekopplade kraftdioder där varje diod sänker 0,7 volt. Men man ska kolla noga så det inte blir för varmt och att strömmen är mycket mindre än diodernas maxström.
Samt ha en säkring.
Allt annat ger förluster och möjliga problem. Bara resistor (motstånd) och höga effektuttag kan ge farlig värme.
Inte för en tankmätare förstås, där är regulatorn perfekt pga den minimala effekten.
Pumpen vet jag inget om, men om det bara gäller en pump och en mätare så är dubbla batterier överkurs och det finns nog en regulator som klarar pumpens belastning.
Jag har ibland använt en lösning med seriekopplade kraftdioder där varje diod sänker 0,7 volt. Men man ska kolla noga så det inte blir för varmt och att strömmen är mycket mindre än diodernas maxström.
Samt ha en säkring.
Senast redigerad av Janzzon den lör okt 03, 2020 7:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Körde in på grannens tomt rakt på ett träd som inte finns på min tomt
Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..
http://goto.glocalnet.net/opel-p1/trix_covert.htm
Mycket mat nyttig info gjorde så på min gamle opel och funkade kanon i 4 år
Mycket mat nyttig info gjorde så på min gamle opel och funkade kanon i 4 år
//William
Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..
Tack för all hjälp är i full fart att bygga om till 12v nu snart klar.
/ Peter
/ Peter
Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..
Med två 6volt batteri serikopplade kan du ladda 12volt men plocka ut 6volt på det ena.
Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..
Har ingen koll på 6V-batterier... och 2x6V är ju "enklaste" lösningen, men:
Hur blir kostnaden med 2x6V istf 1x12V med samma kapacitet?
Hur blir det plats och viktmässigt?
(Frågar inte för att vara dryg eller viktigpetter, utan för jag tycker det är intressant och vill veta.)
Hur blir kostnaden med 2x6V istf 1x12V med samma kapacitet?
Hur blir det plats och viktmässigt?
(Frågar inte för att vara dryg eller viktigpetter, utan för jag tycker det är intressant och vill veta.)