12v-6v 12v i en 6v bil..

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

12v-6v 12v i en 6v bil..

Inlägg av p.hedman »

Ska till och bygga om grabbens DAF 44 1970 (2 cyl luftkyld boxer) från 6v till 12v det största problemet är bränsle mätaren och en typ av pump till variatorn , resten kan jag byta ut till 12v från en Volvo 66.
Har någon en bra ide hur man gör med tank givaren ?
Eller om det finns något bra grej som man kan ha 12v gen och batteri och sedan få ner strömmen till 6v till resten av elsystemet ?
/ Peter
Senast redigerad av p.hedman den tor jun 02, 2016 11:30 am, redigerad totalt 1 gånger.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..

Inlägg av robinb3rgsten »

Måste väl gå med lagom stort motstånd
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..

Inlägg av fugazi »

LM7806 spänningsregulator:
Bild
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..

Inlägg av mauser240 »

robinb3rgsten skrev:Måste väl gå med lagom stort motstånd
Vad tror du händer med bränslemätaren när nivån i tanken ändrar då? Strömmen genom kretsen ändrar och mittiallt matar du kretsen med något helt annat än 6 volt.

Däremot kan det fungera med en pump som går på någorlunda konstant belastning.
//MartinL
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag körde 12V till en 6V tankgivare och mätare i en Duett -57, funkade utan problem, tänkte aldrig på om den blev "olinjär", man hann till macken utan problem iaf :-D

Edit: Gjorde lika i en Opel Kapitän -60 också utan problem.

Edit 2: Du kan ju alltid ha 2 st 6V batterier i serie och ta ut 6V från ett batteri, men det känns som överkurs.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..

Inlägg av p.hedman »

vart köper du en sådan spännings regulator ?
/ Peter
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..

Inlägg av Anders_Karlsson »

Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..

Inlägg av p.hedman »

Tack
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..

Inlägg av StefanM »

är det inte enklare att köra med 6volt då? med alla grejer i ordning så blir det ju ingen skillnad.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..

Inlägg av p.hedman »

Vissa delar som torkar motor behöver bytas och får bara tag på 12v motor från en volvo 66 tyvärr passar ej allt.
Men visst tanken finns.
Det enda som krånglar är tank mätaren.
/ Peter
Användarvisningsbild
Janzzon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons jul 27, 2016 3:20 pm
Ort: Gävle

Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..

Inlägg av Janzzon »

Bästa sättet att ta ut 6 volt är mellan två 6-volts batterier som någon nämnde.
Allt annat ger förluster och möjliga problem. Bara resistor (motstånd) och höga effektuttag kan ge farlig värme.
Inte för en tankmätare förstås, där är regulatorn perfekt pga den minimala effekten.
Pumpen vet jag inget om, men om det bara gäller en pump och en mätare så är dubbla batterier överkurs och det finns nog en regulator som klarar pumpens belastning.
Jag har ibland använt en lösning med seriekopplade kraftdioder där varje diod sänker 0,7 volt. Men man ska kolla noga så det inte blir för varmt och att strömmen är mycket mindre än diodernas maxström.
Samt ha en säkring.
Senast redigerad av Janzzon den lör okt 03, 2020 7:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Körde in på grannens tomt rakt på ett träd som inte finns på min tomt
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..

Inlägg av wille91_ »

http://goto.glocalnet.net/opel-p1/trix_covert.htm

Mycket mat nyttig info :) gjorde så på min gamle opel och funkade kanon i 4 år :-)
//William
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..

Inlägg av p.hedman »

Tack för all hjälp är i full fart att bygga om till 12v nu snart klar.
/ Peter
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..

Inlägg av Gren »

Med två 6volt batteri serikopplade kan du ladda 12volt men plocka ut 6volt på det ena.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: 12v-6v 12v i en 6v bil..

Inlägg av fugazi »

Har ingen koll på 6V-batterier... och 2x6V är ju "enklaste" lösningen, men:
Hur blir kostnaden med 2x6V istf 1x12V med samma kapacitet?
Hur blir det plats och viktmässigt?
(Frågar inte för att vara dryg eller viktigpetter, utan för jag tycker det är intressant och vill veta.)
Skriv svar