Turbokonvertera Yamaha Raptor 700

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Turbokonvertera Yamaha Raptor 700

Inlägg av maxn51 »

Hej, har en Raptor jag skulle vilja få dit en 13c eller annan lämplig turbo och behöver bolla lite idéer;)

Är elektronisk insprutning och sitter nån juster bar Box så soppan ska den nog få i rätt mängd;)

Det jag undrar lite över är, tändning, ic, alternativ till 13c, hur grova tryckrör som krävs och hur grovt avgas:)

Effekten har jag läst mig till ska gå att lägga på 100hk utan allt förstår risk för haveri;)

Så vad tror folket?



Mvh Max
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Turbokonvertera Yamaha Raptor 700

Inlägg av Jim Holmgren »

Den är encylindrig va? i så fall får du rätt så ojämna pulser ifrån motorn.

Tittat lite på bilder på sådana fyrhjulingar och det se ut som att det gå ett avgasrör från varje avgasventil.
Dra dom två rören till en kollektor som du gör lite större än vanligt för att får mer volym i kollektorn, så att avgaspulserna jämna ut sig lite,
Sedan så dra du kollektorn till turbon bara.

Du vill har en ström och inte massa med puffra om det låter logiskt.

Sedan efter turbon så kan du har 2.5-3tums rör.

På insugssidan så behövs det inga jätte stora tryckrör, gasspjället är 45mm? Kanske 2 tums tryckrör funka bra då.
Sen innan gasspjället så ta du och bygger ett STORT plenum för jämna ut pulserna, kanske 3 liter.

Intercooler är är kanske svårt att får plats med? original intercoolers är ofta för små, så du skulle behöva en rätt så tjock och förmodligen bygga den själv och sen så åker du kanske mycket i grus? Då är det ju risk att du skadar intercoolern.

Vatten insprutning skulle jag har satsat på se mycket renare ut på alla fordon utan täckande kaross och enkelt att bygga, ta ett kärl med motor till vindrutespolare och så ett munstycke riktat in i turbo insuget.

Tändningen vet jag inte riktigt hur du ska göra, det är väl vanlig magnet tändning wastespark eller styrs det med insprutningssytemet också?
Finns ju boost ignition retarder från msd tror jag, de kanske funka? Testa med original tändning till att börja med.

Har funderat på göra något liknande som dig fast på en v2 på ungefär samma effekt.
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Turbokonvertera Yamaha Raptor 700

Inlägg av maxn51 »

Hej, vad roligt att någon äntligen svarade!:)

Yes är en enstonka på ca 700 cc med 3 insugsventiler och 2avgas med ett rör ifrån varje som du skrev

Det där med stor eller liten kollektorn har jag funderat på och undrar hur stor skillnad det gör?
Har även funderat på att göra en loop på ena röret så de blir olika långa och på så sätt jämna ut pulserna vad tros om det?;)

Tänkte bara ha nån böj efter turbon för å inte få in skit

Stort pelarum är lite svårt att få till men skulle vara jätte lätt å ha en stor tryck Box innan spjället där orginal luftfilter sitter och det borde väll funka, blir väll bättre respons med spjället närmare insugsportarna?:)

Får väll köpa en 2,5" ic ifrån biltema å svettsa om kanske?:)

Åker rätt mycke grus men mest asfalt det borde hålla å ha en i fronten med nåt litet grill galler framför.

Vad menar du med att det ser "renare ut" med vatten insprutning? Har tänkt den tanken och det funkar ju bevisligen bra för att öka effekten, minska spikningsrisken och ska även bli bättre spool?:)

Tändningen är data styrd på nått sätt iaf och dyra boxar finns att köpa där man kan plugga in datorn men skulle hällt slippa det;)

Hur funkade en sån där boost ignition retarder och vad kostar dessa?/)

Okej kul är det på 4 hjul det med eller är det en mc? I vilket fall kul å bolla lite idéer


Mvh Max
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Turbokonvertera Yamaha Raptor 700

Inlägg av Jim Holmgren »

Intressant idéer med olika längd på primärrören, borde ju funka tycke jag, svårt att säga.

Jag tror att en lite större kollektor gör en del, på bilar så bruka de ju får ut mer effekt med större kollektor, tack vare jämnare flöde dock på bekostnad på respons. Runt 500 varv har väl en del skrivit innan.
Kanske någon annan som vet bättre hur det funka.

Angående plenumet så var det jag menade med att har det före spjället, blir ju bara jobbigt ifall du ska flytta på det och motorn vet ju inte var du har satt spjället när det är öppet ju.
Storleken borde ju vara större på en encylindrig som jag skrev innan. På ett ställe så läste jag 6 gånger motorvolymen skulle vara lämpligt och det blir ju runt fyra liter då, om det får plats så borde ju inte volym skada om säger så.

Jag tittade på lite bilder med fyrhjulingar med intercoolers och det var ju inte alls något som skadade utseende som jag tänkte! Om man annars titta på motorcyklar och hotrods så bruka ju intercoolers se för djävligt ut tycker jag :? (i alla falll de som jag har sett).

Kollar på KL-racing om de har någon vettig IC, ibland har de rabatt på dom, jag köpte en stor till min 240 för halva priset där :thumbright: .
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/mo ... index.html
Borde räcka med ett galler framför som skyddar, vattenkylan klara ju sig då borde IC också klara sig.

Vatten insprutning är ju också ett alternativ, du kan ju börja med det och sen sätta ditt en IC om du vill.
Här har du en länk till en som du kan sätta under en kåpa eller liknande bara att dra slangen till ett munstycket som du har satt i luftfiltret och koppla motorn till en tryckvakt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017961/

Dom där retarder modulerna kosta runt 250-300 dollar vill jag minnas
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Har ingen aning om dessa funka dock på din Yamaha.
De funka lite olika den jag har tittat på så ta kan du ställa in 1 till 3 grader varje psi upp till 15 gånger, så du kan sätta den på en grad vid 10 psi upp till 25psi som exempel.
Funderade på en sådan på min 240 då jag inte styr tändningen med insprutningssystemet.

Jag själv funderade på att sätta turbo på en Yamaha virago 535 v2.
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Turbokonvertera Yamaha Raptor 700

Inlägg av maxn51 »

Det där med olika långa rör kan man ju testa iaf:)
Får nog bli lite stötte kolektor dom du säger frågan är bara hur stor så man inte tappar spoolet för mycket;)

Plenrumet får bli så iaf blir nog både enkelt och bra

Tycker inte häller det förstör looken nämnvärt sätter nog turbon å allt så det går att montera ic men testar utan först:)




Mvh Max
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Turbokonvertera Yamaha Raptor 700

Inlägg av Jim Holmgren »

Du får starta en bygg tråd, det är ju ett häftig projekt ju :thumbright: .

Hur funka det med regler med fyrhjulingar? Om jag har fattat rätt så får man bara har 15kw i en gatreggad?
Då måste väl en 700cc vara omöjlig att köra lagligt :thumbdown: eller misssa jag något?

Hade en 250cc fyrhjuling innan men den var väl inte så hög effekt på.

Är väl liknande regler med mc+sidovagn för dom får man också köra på b-kort?
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Turbokonvertera Yamaha Raptor 700

Inlägg av maxn51 »

Är ju bara på planeringsstadiet än så länge har mycket på jobbet å försöker hinna slutföra min 142a oxå;)

Japp de är strypta till 15 kW igenom att det sitter en skruv som stoppar rörelsen i tumgasenXD ja har bytt till gas rulle och därmed har jag de 50 orginalhästar + 15 hk till sägs det med de trimgrejor som sitter nu men jag har inte bänkat den så vet inte om de stämmer;)

Den här får man köra på B-kort vet att de går att regga dessa på olika sätt men ingen koll på de övriga:(

PS; kanske kan sticka emellan med det här projektet lite när jag väntar på prylar osv till 142an men kommer en byggtråd då

PS igen; vad tror du/ni om turbo val?:) 13c är lite väl stort igentligen och onödigt tungspoolat men skönt med inbyggd wastgate och Dumpventil

Mvh Max
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Turbokonvertera Yamaha Raptor 700

Inlägg av Jim Holmgren »

Vet inte vad som är lämplig storlek på turbon, de som trimma mc med turbo bruka ju säga ett de behöver rätt så stora aggregat.

Och 100 häst eller vad det nu blir så borde väl en 13c funka tycker jag (sluta väl ofta med att man höjer allt eftersom ändå :mrgreen: ).
B230fk har väl runt 130hk med en 13c turbo?
Om turbon skulle vara för stor så får du sätta dit större motor ju :twisted: .

Kanske moderatorn kan flytta denna tråden till en byggtråd om du tycker det är vettigt.
Verka vara lite dålig respons i denna delen eller tycker inte folk att det är så intressant?

Vet själv hur det är med jobbet 6 dagar denna veckan och det blir ingen semester på hela sommarn.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Turbokonvertera Yamaha Raptor 700

Inlägg av The »

"normala" mc motorer är ju ganska högvarviga (gäller väl även stånkor) vilket ju resulterar i större luftbehov.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Turbokonvertera Yamaha Raptor 700

Inlägg av Emil Sundquist »

Byggtråd är ett måste! Asfränt.
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Turbokonvertera Yamaha Raptor 700

Inlägg av maxn51 »

A tror 13c blir ett bra aggregat:)

Om nån har lust å flytta tråden så kanske de vore bra kommer ju bli ett bygge iaf:)

Vet prisis hur det är jobbar minst 5dagar i veckan 10 h om dagen o i värsta fall mer;(

The;
Jo den varvar väll en bit över 10000 det är väll rätt mycket iaf;)

Emil;
Får nog bli en byggtråd! Roligt med lite respons man blir lite mer taggad då;)


Mvh Max
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Turbokonvertera Yamaha Raptor 700

Inlägg av Jim Holmgren »

Kul med byggd tråd! :D
Även om det bara händer lite då och då ju.

Du får väl skicka ett pm till moderatorn då om du vill har flyttat eller göra en ny tråd
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Turbokonvertera Yamaha Raptor 700

Inlägg av Steve »

Gör hellre en ny när du börjar bygga
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Turbokonvertera Yamaha Raptor 700

Inlägg av maxn51 »

Okej var det jag funderade på först så får väll kanske bli en ny när det närmar sig:)


Mvh Max
Skriv svar