Hej alla
har problem med en 740 turbo
har 2000 o tomgång Hur jag än gör
tänkte att de kan vara tomgångsmotorn
vilket håll ska pilen bara på?
Pilen mot insuget gissar jag
Har provat med 3st o har samma problem
Dock om jag tar loss slangen på tryckröret innan spjället o håller tummen för så blir tomgången bra
Några idéer?
Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Tomgångsmotor 740 turbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Tomgångsmotor 740 turbo
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Re: Tomgångsmotor 740 turbo
Spjället har inte fastnat i spjällhuset eller är fel justerad?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Tomgångsmotor 740 turbo
Jag antar att det är nåt Bosch LH eller Motronic i bilen?
Är det en tvåpolig kontakt på tomgångsventilen? Du ska ha 12 volt på ena stiftet i kontakten med tändning på, det andra stiftet går till styrboxen.
Mät inte mellan stiften, mät mellan stift och jord på motorn/insuget.
Bosch tomgångsventiler har en fjäder som håller spjället/trotteln öppen lite grann när det inte är nån spänning på.
Är det en tvåpolig kontakt på tomgångsventilen? Du ska ha 12 volt på ena stiftet i kontakten med tändning på, det andra stiftet går till styrboxen.
Mät inte mellan stiften, mät mellan stift och jord på motorn/insuget.
Bosch tomgångsventiler har en fjäder som håller spjället/trotteln öppen lite grann när det inte är nån spänning på.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: Tomgångsmotor 740 turbo
Den har luftmängdmätare(Klaff ej rör)
Den har 3st kablar till tomgångsmotorn och där e 12v på den ena vid tändning på
Har justerat spjällhuset så att tps klickar vid rätt tillfälle,är det något annat sätt att justera gasspjället?
Detta är gjort efter denna instruktion;
Justering av spjällägesgivare, B230FT
Du lossar skruvarna på spjällägeskontakten.
Mellan justerskruven (tomgång) och själlspindeln (lr vad den nu heter, den som går emot justerskruven iaf) sätter du ett bladmått på 0.10 mm.
Se till att ha spjälllägesgivaren så långt du kan medurs. Sedan drar du SAKTA givaren moturs till dess att du hör ett litet "klick" där håller du fast givaren å skruvar fast den.
Nu kan du testa om du har utfört det rätt genom att sätta ett 0.45 mm bladmått där emellan å dra spjället å släppa sakta. Nu ska du inte höra "klicket"
Sätter du sedan 0.10 mm bladmåttet däremellan ska du däremot höra "klicket" gör du inte det får du göra om proceduren igen tills det funkar enligt ovan.
Konstiga är att drar jag ut kabeln till tomgångsmotorn när den står på tomgång o sen sätter i den "löst" så går tomgången ner,rör jag sen gasen sår sticker tomgången igen
Några ideer?
Den har 3st kablar till tomgångsmotorn och där e 12v på den ena vid tändning på
Har justerat spjällhuset så att tps klickar vid rätt tillfälle,är det något annat sätt att justera gasspjället?
Detta är gjort efter denna instruktion;
Justering av spjällägesgivare, B230FT
Du lossar skruvarna på spjällägeskontakten.
Mellan justerskruven (tomgång) och själlspindeln (lr vad den nu heter, den som går emot justerskruven iaf) sätter du ett bladmått på 0.10 mm.
Se till att ha spjälllägesgivaren så långt du kan medurs. Sedan drar du SAKTA givaren moturs till dess att du hör ett litet "klick" där håller du fast givaren å skruvar fast den.
Nu kan du testa om du har utfört det rätt genom att sätta ett 0.45 mm bladmått där emellan å dra spjället å släppa sakta. Nu ska du inte höra "klicket"
Sätter du sedan 0.10 mm bladmåttet däremellan ska du däremot höra "klicket" gör du inte det får du göra om proceduren igen tills det funkar enligt ovan.
Konstiga är att drar jag ut kabeln till tomgångsmotorn när den står på tomgång o sen sätter i den "löst" så går tomgången ner,rör jag sen gasen sår sticker tomgången igen
Några ideer?
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Tomgångsmotor 740 turbo
Tre kablar till tomgångsmotorn tyder på att det är en sån med stegmotor.
Vad händer med tomgången om kontakten till tomgångsmotorn är helt urdragen? Är alla kablar/kontakter hela?
Kan ju vara glapp nånstans.
Vad händer med tomgången om kontakten till tomgångsmotorn är helt urdragen? Är alla kablar/kontakter hela?
Kan ju vara glapp nånstans.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: Tomgångsmotor 740 turbo
Har letat glapp o ohm mätt alla kablar
Har man kabeln urdragen så funkar det tills dess man börjar röra gasen
Då hamnar tomgången på 1700 varv
Börjar bli svårt att komma på några fler ideer nu
Har bara bytt motorn och satt i en identisk,Innan funka de kalas...
Har man kabeln urdragen så funkar det tills dess man börjar röra gasen
Då hamnar tomgången på 1700 varv
Börjar bli svårt att komma på några fler ideer nu
Har bara bytt motorn och satt i en identisk,Innan funka de kalas...
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts