Tomgångsmotor 740 turbo

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Stefan Lindh
För mycket laddtryck
Inlägg: 389
Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Tomgångsmotor 740 turbo

Inlägg av Stefan Lindh »

Hej alla
har problem med en 740 turbo
har 2000 o tomgång Hur jag än gör
tänkte att de kan vara tomgångsmotorn
vilket håll ska pilen bara på?
Pilen mot insuget gissar jag
Har provat med 3st o har samma problem
Dock om jag tar loss slangen på tryckröret innan spjället o håller tummen för så blir tomgången bra
Några idéer?

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Tomgångsmotor 740 turbo

Inlägg av Kirre »

Spjället har inte fastnat i spjällhuset eller är fel justerad?
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Tomgångsmotor 740 turbo

Inlägg av Anders_Karlsson »

Jag antar att det är nåt Bosch LH eller Motronic i bilen?

Är det en tvåpolig kontakt på tomgångsventilen? Du ska ha 12 volt på ena stiftet i kontakten med tändning på, det andra stiftet går till styrboxen.
Mät inte mellan stiften, mät mellan stift och jord på motorn/insuget.

Bosch tomgångsventiler har en fjäder som håller spjället/trotteln öppen lite grann när det inte är nån spänning på.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Stefan Lindh
För mycket laddtryck
Inlägg: 389
Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Tomgångsmotor 740 turbo

Inlägg av Stefan Lindh »

Den har luftmängdmätare(Klaff ej rör)
Den har 3st kablar till tomgångsmotorn och där e 12v på den ena vid tändning på
Har justerat spjällhuset så att tps klickar vid rätt tillfälle,är det något annat sätt att justera gasspjället?
Detta är gjort efter denna instruktion;

Justering av spjällägesgivare, B230FT


Du lossar skruvarna på spjällägeskontakten.
Mellan justerskruven (tomgång) och själlspindeln (lr vad den nu heter, den som går emot justerskruven iaf) sätter du ett bladmått på 0.10 mm.

Se till att ha spjälllägesgivaren så långt du kan medurs. Sedan drar du SAKTA givaren moturs till dess att du hör ett litet "klick" där håller du fast givaren å skruvar fast den.

Nu kan du testa om du har utfört det rätt genom att sätta ett 0.45 mm bladmått där emellan å dra spjället å släppa sakta. Nu ska du inte höra "klicket"
Sätter du sedan 0.10 mm bladmåttet däremellan ska du däremot höra "klicket" gör du inte det får du göra om proceduren igen tills det funkar enligt ovan.

Konstiga är att drar jag ut kabeln till tomgångsmotorn när den står på tomgång o sen sätter i den "löst" så går tomgången ner,rör jag sen gasen sår sticker tomgången igen

Några ideer?
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Tomgångsmotor 740 turbo

Inlägg av Anders_Karlsson »

Tre kablar till tomgångsmotorn tyder på att det är en sån med stegmotor.

Vad händer med tomgången om kontakten till tomgångsmotorn är helt urdragen? Är alla kablar/kontakter hela?
Kan ju vara glapp nånstans.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Stefan Lindh
För mycket laddtryck
Inlägg: 389
Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Tomgångsmotor 740 turbo

Inlägg av Stefan Lindh »

Har letat glapp o ohm mätt alla kablar
Har man kabeln urdragen så funkar det tills dess man börjar röra gasen
Då hamnar tomgången på 1700 varv
Börjar bli svårt att komma på några fler ideer nu :doh:
Har bara bytt motorn och satt i en identisk,Innan funka de kalas...
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Skriv svar