Kärvande bromskolv på en LT35

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Janzzon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons jul 27, 2016 3:20 pm
Ort: Gävle

Kärvande bromskolv på en LT35

Inlägg av Janzzon »

Fundersam på bromsok, nästan ingen vana. Har väl bytt helt ok nån gång.
Plockade isär oket höger bak på en gammal LT35 som jag har som kombinerad campingbil och laståsna.
Förra gången smörjde jag bara in backarna med det jag hade och det var något slags fett med disulfid e.d. Det funkade ett tag men var nog en tillfällighet, snart var det anliggning igen.
Ploppade ut kolven med bromspedalen och efter det tramp då trycket försvann så satte jag en bräda mellan pedal och säte. Tyckte inte att jag skulle dra in luft i onödan. Ca 7 - 8 tramp behövdes.
Det visade sig finnas lite korrosion på kolven, försöker lägga in bild här:
Bild

Har beställt packningssats och köpt kopparpasta samt honingsverktyg.
Behöver kolven bytas? Backarna har ca en centimeter kvar och är bra.
Jag lekte med tanken att med tunnare backar så skulle korrosionen kunna hamna utanför cylindern och man blev av med problemet på det viset.
Sen undrar jag varför det finns en extra anslutning med en svart plastslang intill hydraulanslutningen.
Bild
Senast redigerad av Janzzon den sön jul 31, 2016 10:30 am, redigerad totalt 1 gånger.
Körde in på grannens tomt rakt på ett träd som inte finns på min tomt
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Kärvande bromskolv på en LT35

Inlägg av StefanM »

till att börja med så ska du absolut inte smörja kolv och gummidetaljer med annat än avsett fett. "Red rubber grease" eller så siliconfett. Allt annat innehålle rolja som bromsdelarna inte tål och det går ännu trögare sen............
Jag tror ju inte nya hjulcylindrar är nån förmögenhet så man ska nog inte klydda nå mycket med rostiga såna.
Användarvisningsbild
Janzzon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons jul 27, 2016 3:20 pm
Ort: Gävle

Re: Kärvande bromskolv på en LT35

Inlägg av Janzzon »

ok det mest fratt det är roligt att försöka. Har nu skaffat special-fett på AD bildelar som är avsett för sånt här. Rosten är bara som små svarta prickar i kromet på en liten yta om ca 1 cm2. Slipade, honade loppet, tvättade med T-sprit och smorde upp. gick bra att få in kolven igen och den löper fint nu. Väntar bara på att få den yttre "bälgen" som ska täta mot smuts. Den gamla var väldigt slut.
Sen tvekar jag att byta hela oket pga den där extra lilla svarta plastslangen som går in i det. Vet ju inte vad det är och det funkade inte att ladda upp bilder. Denna anslutning finns inte på oken jag kan få från AD eller Mekonomen! Inte heller på oken från skroten i närheten!
Senast redigerad av Janzzon den sön jul 31, 2016 10:32 am, redigerad totalt 1 gånger.
Körde in på grannens tomt rakt på ett träd som inte finns på min tomt
Användarvisningsbild
Janzzon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons jul 27, 2016 3:20 pm
Ort: Gävle

Re: Kärvande bromskolv på en LT35

Inlägg av Janzzon »

Nu har jag lagt in en bild på den underliga extra slangen som tillfällig profilbild och den extra anslutningen är märkt med små röda punkter.
Vem kommer med det förlösande svaret?
Körde in på grannens tomt rakt på ett träd som inte finns på min tomt
Användarvisningsbild
Janzzon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons jul 27, 2016 3:20 pm
Ort: Gävle

Re: Kärvande bromskolv på en LT35

Inlägg av Janzzon »

Nu är anliggningen borta ..igen.. och det var första gången jag "renoverade" ett bromsok.
Jag blev sur då den där packningssatsen från Mekonomen e-handel dröjde och den dag den borde ha kommit (ca fem dagar efter beställning) så kom besked att den var slut i lager. Det skulle ta ca en vecka innan den kanske kommer in. Inte nog med det, i fredags ringde jag upp dem och frågade om leverans och jag skulle troligen få den på måndagen. Samma dag sände de emailet om att den inte finns. Vilken ordning.
Dessutom publicerar de ett telefonnummer som man kan få hjälp på "dygnet runt".
Bara telefonsvarare och vanliga kontorstider visar det sig.
Vilka skämtare. Det positiva är att de tar inte betalt för frakt!

Jag ville skruva tillbaka oket och bara tätningsbälgen fattades.
Jag löste det provisoriskt och det är ju inte säkert det funkar så länge.
LIMMADE SILIKON RUNT KOLVENS YTTRE ÄNDE MOT CYLINDERGODSET.
Efter att ha tvättat med rödsprit.
Vad sägs.
Tanken är att skiten inte rör sig nämnvärt och silikonet håller ihop med sin seghet?
Luftningen gick galant och behövdes knappt.
Helt själv med bräda mot förarstolen, enkelt.

Tänker skaffa ett reserv-ok, ev direkt från Tyskland för bästa pris och av fabrikat ABS.
AD tar 1790, Mekonomen ca 2100, skroten mellan 400 och 700 för ett ok.
Tyska bildelaronline24.se tar runt 800 för ett nytt, just nu, plus frakt 85 kr.
Det roliga med den firman är att man får lägga till 290 kr tills de får mitt gamla ok i retur och då kostar frakten till Tyskland 240 kr. Självklart ren idioti och man behåller gamla oket.
Då de har avtal med DHL så borde returfrakten kosta samma som frakten till mig!
De har flera fabrikat att välja på och det är noga med att man beställer rätt pga den höga returfrakten och det finns tre olika bromssystem till LT35/Sprinter.
Bosch ser helt annorlunda ut så det är lätt att inte ta fel, men det lustiga är att Bosch tillverkar ok också till ATI systemet. Lätt att bli snurrig i bollen.
Skrot-oken skulle man vilja ta ur cylindern och kolla annars är det ju bara gris i säck.
Efter två demonteringar kan jag byta ok med en hand och ögonbindel.
Renovering tar bara något längre tid. Man kan ha allt med sig och renovera ok under resa.
Kul att lära sig nytt den hårda vägen, men vad fasen är den där extra svarta plastslangen till för?
(Se profilbild) får väl snart fråga på originalverkstad.
Pga denna så var det skönt att slippa byta oket, jag kände mig klart osäker på ifall det har med luftningen att göra och det kanske blir svårare om slangen demonteras.
Kan det vara ett slags automatisk luftning?
Ingen verkar veta.
Körde in på grannens tomt rakt på ett träd som inte finns på min tomt
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Kärvande bromskolv på en LT35

Inlägg av mauser240 »

Nu kan jag inte hålla mig längre, måste ju gå att luska ut vad slangen är för nåt! Är det liksom omöjligt att följa vart den går?

Spontant skulle jag sagt slitagevarnare men det utgår jag ifrån att du redan räknat bort...
//MartinL
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kärvande bromskolv på en LT35

Inlägg av The »

Om man ändå renoverar bromsar så byter man bromsvätskan, att hålla på att "spara" på gammal bromsvätska som är full i vatten är inte så värt.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Kärvande bromskolv på en LT35

Inlägg av StefanM »

det ser ju ut som en kontakt för belägg med varning? Är det inte ett hål på baksidan där med en kontakt?

Fast sen måste jag ju få fråga vad det är för bil? En gammal LT35 har väl aldrig haft skivor och ok bak eller är det en nyare "gammal" LT?
Användarvisningsbild
Janzzon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons jul 27, 2016 3:20 pm
Ort: Gävle

Re: Kärvande bromskolv på en LT35

Inlägg av Janzzon »

Det är en LT35 -97.

Jag får följa slangen nån gång men det brukar ju bli att den försvinner bland andra slangar och kablar

Nej jag har frågat skroten om deras ok har något hål (troligen gängat) eller extra anslutning men det fanns inte.
Känns jobbigt att störa märkesverkstad med frågor när man meckar själv så det har jag inte gjort än.
Ska bli spännande att se hur länge min nöd-tätning på kolven håller.
Silikonet fäste fint men det var svårt att komma åt på några ställen.
Jag tror att det kan funka länge om man har verkligt bra silikon (tror inte jag hade det) och självklart noga att göra helt rent innan.
Sen att man har kolven i rätt läge så att klossarna precis går att pressa på bromsskivan.
Annars kanske silikonet släpper vid första långa rörelsen.
Korta rörelser måste det palla. Frågan är hur länge.
Då slipper man böket med att få på den där bälgen som verkar vara det största hindret för att renovera ok själv.
Körde in på grannens tomt rakt på ett träd som inte finns på min tomt
Användarvisningsbild
Janzzon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons jul 27, 2016 3:20 pm
Ort: Gävle

Re: Kärvande bromskolv på en LT35

Inlägg av Janzzon »

Jodå ni var inne på rätt spår, jag har inte varit inloggad på fyra år.
Återupptäckte forumet genom ett PM med notering till min mail.
Jag hade bara fått ett spam-meddelande.
Men på annan plats i forumet har en medlem berättat att slangen är för
slitagevarnare. Tog bort bilden då den var som en ful profilbild.
Har denna LT 35 kvar och det är lite anliggning igen.
Den har inte klarat besiktningen pga rost i trösklarna och en rambalk mm.
Blir nog tvungen att avyttra den billigt och sätter kanske ut en annons här.
Provade Facebook, men bara en massa tok med skambud via mail utan att
ens se den osv.
Körde in på grannens tomt rakt på ett träd som inte finns på min tomt
Skriv svar