Saab motor för rwd?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Saab motor för rwd?

Inlägg av Jim Holmgren »

Jag fick en b202 turbo från 1989 utan växellåda och tänkte sätta den i min bakhjulsdrivna bil med motorn fram.
Jag vet princip inget ting om dessa motorer mer än att det finns långa och korta motorer tydligen :scratch: .

För det första är det några växellådor som passa denna motor? Opellådor ifrån omegla finns med de passar bara till nya Saabar ifall jag fatta det rätt.
Hur skulle ni gå till väga med växellåda till detta bygge?

Spela det någon roll vilken riktning turbon är i? Om jag sätter i motorn nu så kommer insuget peka emot brandvägen och downpipen kommer gå mot grillen.

Sen finns det inga vanliga motorfästen på den då den har varit tvärställd, men borde ju funka att sätta motorfästena i vattenpump/generator fästena.

Vad tror ni? Något speciellt som kan/kommer gå åt helvete med den här iden?
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Saab motor för rwd?

Inlägg av StefanM »

nån växellåda som är bolton finns ju inte. Det enklaste är nog att leta reda på en nyare saab motor, då kan du använda opellådan och det finns betydligt mer utrymme i original styrsystem att modifiera. Du kan ju köpa valfri 9-5 eller 9-3 för kaffepengar och ta det du behöver.

Den motorn du har blir ju aningen fånig då växellådan är oljetråget i saaben. Du lär ju då tillverka eget sånt också. Plus allt annat som blir konstigt.
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Saab motor för rwd?

Inlägg av Jim Holmgren »

Jo det är oljetråg på den, men ingen växellåda för den skulle förra ägan har i reserv.
Insprutningen är jetronic med lmm.

Det var så att jag diskuterade med ägan av motorn om min Mercedes 300e som stå utan motor/låda och nämnde då att det var en här på forumet som hade satt i en saab motor i sin (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =85699/url).

Då sa han att han hade en saab motor och så tog han hit den bara så.

Men då är motorn helt värdelös då :? ? Det var som fan :evil: . får se om jag hitta någon billig motor, var väl tänkt mig en OM606 först eller kanske m104, men de är ju gjutna i guld och det är dom ej värda tycker jag.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Saab motor för rwd?

Inlägg av StefanM »

är det nå hemmabyggt tråg då? Finns inga sådana saab motorer som har nå oljetråg original. Det är växellådan som är "tråget"
Värdelös är den väl inte men det finns ju annat som är enklare att börja med som sagt.
svinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jun 18, 2010 4:18 pm
Ort: Timrå

Re: Saab motor för rwd?

Inlägg av svinto »

Det var långe sedan oljetråget satt ihop med växellådan. Tror det var T16-motorn som satt i 900. Alla motorer från 9000 och framåt har eget oljetråg.
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Saab motor för rwd?

Inlägg av Jim Holmgren »

svinto skrev:Det var långe sedan oljetråget satt ihop med växellådan. Tror det var T16-motorn som satt i 900. Alla motorer från 9000 och framåt har eget oljetråg.
Det är 9000 grenrör och intercooler på den, tror också att det är en T16.

Kanske någon annan vill har motorn då? Verka vara krångligare än vad det är värt för kunna montera den.
Då får man pussla med adapterplator eller svetsa om och måste ändå har en vettig växellåda.
Det är ju inte värdens roligaste motor i en Mercedes heller...
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Saab motor för rwd?

Inlägg av StefanM »

svinto skrev:Det var långe sedan oljetråget satt ihop med växellådan. Tror det var T16-motorn som satt i 900. Alla motorer från 9000 och framåt har eget oljetråg.
sant tänkte inte ens på 9000....... :doh:
Skriv svar