Startkontakt , startmotor - Volvo 142.

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Startkontakt , startmotor - Volvo 142.

Inlägg av Lillen »

Hej.

Har precis lyft ur och i motor i min 142:a.
Körde den till platsen och gjorde jobbet.
Nu efteråt så startar den inte.

Fotade alla kablar och monterade på samma plats.
Har nu efter en massa huvudkliande kört testlampa.
Startkontakten fungerar , kablarna sitter på plats och fungerar.
Från den får jag ström till alla lägen när man vrider på den.
Kopplade kabel från motorutrymmet till lampa för att kolla att ström kommer.

Problemet är att den inte får ström från startläget till startmotorn.
Har dragit i tåtarna och hittat fram från startkontakt till säkringshållare.
Även fast kablarna sitter på samma plats får den inte ström från hållaren till startmotorn.

Enligt internätet och de som kan bättre ska det vara Grön kabel från startkontakt.
Samma grön skall titta ut i motorrum till startmotor.
Ja det gör den :wink:

Nu till problemet.
På platsen FRÅN säkringshållaren sitter det en svart kabel.
Det tillsammans med att ingen ström kommer får mig att fundera.
Drar jag en separat kabel så slår soleniden ut och motorn drar runt.

Så är det nån som kan peka i rätt riktning vore jag tacksam.....
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Startkontakt , startmotor - Volvo 142.

Inlägg av Steve »

"Har dragit i tåtarna och hittat fram från startkontakt till säkringshållare.
Även fast kablarna sitter på samma plats får den inte ström från hållaren till startmotorn

Vad är startkontakt, tändningslås eller?

Går en röd kabel från den grova anslutningen på startmotorn direkt till tändningslåset och direkt från tändningslåset till startmotorn. Inga säkringar. Så där nånstans har du felet
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Startkontakt , startmotor - Volvo 142.

Inlägg av Lillen »

Haha sorry för otydliheten.

Startkontakten , sitter bakpå tändningslåset.
Där man fäster kableskorna så att säga.
Men ja tändningslåset.

På min går det en grov kabel(röd) från startmotor till batteri , sedan en något mindre grov till ett kopplingsblock och till tändningslås.
Den grova pluskabeln ger ström det är konstaterat , det som felar är ström för tillslag på startläget , det fjädrade läget på nyckeln.

Det är den lilla kabeln som går från tändningslås via säkringsdosan och vidare till startmotorn , är vidare från just säkringsdosan jag tror det felar.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Startkontakt , startmotor - Volvo 142.

Inlägg av Steve »

Den ska inte gå via säkringsdosan vad jag vet

Om den inte varit automat och det sitter bygling nånstans
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Startkontakt , startmotor - Volvo 142.

Inlägg av Lillen »

Steve skrev:Den ska inte gå via säkringsdosan vad jag vet

Om den inte varit automat och det sitter bygling nånstans
Jo den har ju just varit Automat!

Undrar om orginalkabeln blivit något annat?
För den har ju rätt färg i början och slutet iaf :doh:
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Startkontakt , startmotor - Volvo 142.

Inlägg av Steve »

Men är det du som konverterat den måste du ju koppla bygla bort neutralspärren från spaken...eller göra en ny kabel direkt från tändningslås till startmotor
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Startkontakt , startmotor - Volvo 142.

Inlägg av Lillen »

Nej det är inte jag som konverterat och förstår inte heller syftet med det.
Verkar varit en idiotgrej av nån tidigare ägare.

Problemet var och är ju att jag inte vet vilken kabel som felar.
Och därmed inte har koll på vilken kabel som är till neutralen.
Så det är ju bara bra att du pekar , jag har liksom ingen aning typ.

Hann inte idag men ska dra en ny kabel imorgon.
VW & Volvo.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Startkontakt , startmotor - Volvo 142.

Inlägg av mauser240 »

Ett litet tips som gör saker lättare att förstå, red ut termerna för dig själv.

Ström har du först när du har både spänning och resistans, en kabel innehåller flera ledningar / ledare. Tyvärr används ordet "kabel" många gånger fast det handlar om bara en tåt, t.ex. "jordkabel", men att köra på min tumregel är aldrig fel.

No offence ;)
//MartinL
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Startkontakt , startmotor - Volvo 142.

Inlägg av Lillen »

Jää jää , läs med humor nu.

Så intresserad av el är jag då inte.
Du förstår ju vad som skrivs ändå hoppas jag.
El är ju ett helt onödigt ont man blir tvungen att leva med tyvärr.
Inget illa ment och ingen "offence taken".

Jag får lägga en ny "kabel" imorgon och se om den har någon spänning eller om den fortfarande "resisterar" :mrgreen:
VW & Volvo.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Startkontakt , startmotor - Volvo 142.

Inlägg av StefanM »

annars är ju en klassisk miss att sätta tåten från tändningslåset på fel stift på startmotorn. äldre stora bosch har många ggr två små anslutningar. En på vardera sida. Den ena ger plus när solenoiden slår och sätter man sladden på den så händer ingenting...........

Har du tagit loss en liten sladd på startmotorn så lär den väl finnas kvar och således behövs ingen ny sladd. Endast felsökning.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Startkontakt , startmotor - Volvo 142.

Inlägg av Lillen »

Bytte till ny "ledning" och bilen startade.
Dock med ett annat fel , startar vid släpp av startläget/fjädrande läget.
Får kolla imorgon men nu går den iaf.

Tur nog så fanns bara ett stift på startmotorn annars så hade jag garanterat satt de fel.
Jo jag tog loss sladden men monterade den på exakt samma sätt vid återmonteringen.
Håller ett par spänn på att det var som Steve skrev.
Så tackar steve för att han har koll.

Dock får jag kolla över varför den startar först när man släpper nyckeln.
VW & Volvo.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Startkontakt , startmotor - Volvo 142.

Inlägg av mauser240 »

Låter som du har tändspolen kopplad till fel läge på strömlåset.

I startläget skall spänningen brytas till allt onödigt men inte till tändspolen.
//MartinL
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Startkontakt , startmotor - Volvo 142.

Inlägg av Lillen »

mauser240 skrev:Låter som du har tändspolen kopplad till fel läge på strömlåset.

I startläget skall spänningen brytas till allt onödigt men inte till tändspolen.
Yes exakt.
Måste blandat ihop det när jag testade.
VW & Volvo.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Startkontakt , startmotor - Volvo 142.

Inlägg av Lillen »

Idag fungerade det som det skulle.
Hade inte bytt plats på nån kabel eller ändrat något.
Det bara fungerade av sig självt.

Provade att bygla de gamla kablarna till automaten , hände NADA.

Hoppas på fortsatt framgång.
VW & Volvo.
Skriv svar