Sida 1 av 1

Kylning bakaxel

Postat: mån okt 03, 2016 8:54 pm
av ahberg
Say Haj

Kör ett styck Volvo 940 med 1031 axel. Svetsad diff.

Har problem när jag åker drifting att axlarna blir så varma att pinjonglagerna verka gå på löpande band nu.
Bytt 3 axlar i sommar som varit så varma att hastighetsgivare smällt sönder i kåpan. Då brinner det bra i grejorna

Funderade på vad är normal temp på bakaxar?
Tänkte försöka få dit någon form av kylning med någon pump och oljekylare

Finna det några lämpliga pumpar till detta?

Andra tips att hålla nere tempen i axeln?
Byter alltid olja och försöker kyla axeln på dom sträckorna det går på banorna.

Mvh


Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Kylning bakaxel

Postat: tis okt 04, 2016 7:32 am
av jonas w
Vi kör pump och kylare på både växellåda och bakaxel, försöker undvika att gå över 130grader i temp.

Vi har pumpar som är avsedd för att pumpa olja, liknande denna http://www.ga1.se/oljekylare-och-tillbe ... adabakaxel och har ett öppningsbart filter på sugsidan, tror det är 100micron.
9 radigt kyl på växellådan och 15 radigt till axeln

Vet att några team har använt http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vatte ... 000017741/

Re: Kylning bakaxel

Postat: tis okt 04, 2016 8:12 am
av ahberg
Okej [OK HAND SIGN]
Hittade denna på Ebay.
Kan de vara nåt?

Look at this on eBay http://www.ebay.co.uk/itm/252386122234

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Kylning bakaxel

Postat: tis okt 04, 2016 11:18 am
av Daniel-635
Jag har kört med Biltema pumpen som oljeretur från turbo aggregaten i några säsonger nu.

Dock ska man se upp om viskositeten är tjock, speciellt om slangarna är tunna/långa.
Lite tester jag gjorde visade 15-18 Ampere, och det klarar den nog inte i längden.

Invändig diameter minst 15mm och så korta slangar som möjligt.
Och att bara köra med pumpen när oljan är varm, är mina rekommendationer.

Re: Kylning bakaxel

Postat: tis okt 04, 2016 4:54 pm
av Kadett4wd
Kör passiv kylare,, mao,, bygg om locket bara så det går att montera kylflänsar.

såhär ser det ut på mercedes:
Bild

Re: Kylning bakaxel

Postat: tis okt 04, 2016 6:42 pm
av ahberg
Skulle det räcka? Visst det är bättre än org.
Vart skulle man kunna hitta såna kylflänsar att trycka dit?
Göra egna?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Kylning bakaxel

Postat: tis okt 04, 2016 9:56 pm
av jonas w
Det är liknande pump som du hittat på ebay vi har.

Vi kör med BMW M5 diff, den har kåpa som liknar Mb med storra kylflänsar, det räckte inte för oss.
Har tempgivare så pumparna startar inte förrän olja är 45-50 grader, förut hade vi manuell start som vi slog på efter 5-8 varv på banan, blev ju inte så bra då det lätt glömdes bort :doh:
Nu är kylflänsarna bortkapade för de tar för mycket plats i en Corvette

Re: Kylning bakaxel

Postat: tis okt 04, 2016 10:14 pm
av Thunderbo1t
Går det att göra en kåpa med större oljevolym? Kan formen på kåpan påverka smörjningen negativt om man bara "höftar till" formen?

Re: Kylning bakaxel

Postat: ons okt 05, 2016 5:22 am
av The
Att öka volymen gör ju bara att det tar lite längre tid att värma upp, och sen längre tid att kyla ner.

Re: Kylning bakaxel

Postat: ons okt 05, 2016 1:50 pm
av Thunderbo1t
Är det verkligen så enkelt?

Re: Kylning bakaxel

Postat: ons okt 05, 2016 2:27 pm
av fugazi
I princip blir det ju så...
Det blir ju inte mer yta som kan avge värmen om man bara ökar volymen olja.
(Eller jaa, om man ska ha i mer olja måste man ju förmodligen ha ett annat lock som har en viss ökning av kylande yta, men marginellt jämfört med t.ex en oljekylare...)

Re: Kylning bakaxel

Postat: ons okt 05, 2016 10:15 pm
av The
Thunderbo1t skrev:Är det verkligen så enkelt?
Ja.

Re: Kylning bakaxel

Postat: tor okt 06, 2016 8:08 am
av ahberg
Beställde en pump och 15 raders oljekylare på Ebay igår. Kan vara värt 1300kr om det funka :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Kylning bakaxel

Postat: tis dec 06, 2016 12:35 pm
av jre
Jag har monterat kylning på min Volvobakaxel. Det blev till att plana undersidan på diffhuset i fräsen och borra/gänga ett hål (M18x1.5 vill jag minnas) då det saknas avtappningsplugg på Volvos diffar. Utanpå det sitter en banjo och sen bockade hydraulrör. Returen går till påfyllningspluggen. Monterade också tempgivare i bakkåpan så pumpen inte går hela tiden samt mätare i kupén. Kylaren monterades i luftutsläppet bakom hjulhuset där också pumpen sitter. Kupéfläkten blåser således luften genom kylaren på vägen ut. Liknande pump som tidigare beskrivits i tråden. Den från ebay ser prisvärd ut.
På långloppsbilen har vi kört med Feltemas pump. Den håller förvånansvärt länge, men filtret tål inte värme alls så det kan man kasta på en gång. Jag svarvade ihop ett magnetfilter som gör rätt stor nytta (blir smutsigt och rengörs enkelt då och då.) På den bilen räcker det med att ha en oljekylare sittandes i vinddraget ovanför/bakom bakaxelbryggan.
//Jacob

Re: Kylning bakaxel

Postat: fre jan 27, 2017 2:46 pm
av ahberg
har monterat allt nu

hade avtappningsplugg i botten på min bakaxel. vissa hade det.

2 banjo kopplingar och lite slang. återstå och se hur det lirar på banan i sommar. satt dock min på knapp så jag slår igång efter nåt uppvärmningsvarv.