Kylning bakaxel

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Kylning bakaxel

Inlägg av ahberg »

Say Haj

Kör ett styck Volvo 940 med 1031 axel. Svetsad diff.

Har problem när jag åker drifting att axlarna blir så varma att pinjonglagerna verka gå på löpande band nu.
Bytt 3 axlar i sommar som varit så varma att hastighetsgivare smällt sönder i kåpan. Då brinner det bra i grejorna

Funderade på vad är normal temp på bakaxar?
Tänkte försöka få dit någon form av kylning med någon pump och oljekylare

Finna det några lämpliga pumpar till detta?

Andra tips att hålla nere tempen i axeln?
Byter alltid olja och försöker kyla axeln på dom sträckorna det går på banorna.

Mvh


Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
jonas w
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Ort: Ulrika , i Östergötland

Re: Kylning bakaxel

Inlägg av jonas w »

Vi kör pump och kylare på både växellåda och bakaxel, försöker undvika att gå över 130grader i temp.

Vi har pumpar som är avsedd för att pumpa olja, liknande denna http://www.ga1.se/oljekylare-och-tillbe ... adabakaxel och har ett öppningsbart filter på sugsidan, tror det är 100micron.
9 radigt kyl på växellådan och 15 radigt till axeln

Vet att några team har använt http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vatte ... 000017741/
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Kylning bakaxel

Inlägg av ahberg »

Okej [OK HAND SIGN]
Hittade denna på Ebay.
Kan de vara nåt?

Look at this on eBay http://www.ebay.co.uk/itm/252386122234

Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Kylning bakaxel

Inlägg av Daniel-635 »

Jag har kört med Biltema pumpen som oljeretur från turbo aggregaten i några säsonger nu.

Dock ska man se upp om viskositeten är tjock, speciellt om slangarna är tunna/långa.
Lite tester jag gjorde visade 15-18 Ampere, och det klarar den nog inte i längden.

Invändig diameter minst 15mm och så korta slangar som möjligt.
Och att bara köra med pumpen när oljan är varm, är mina rekommendationer.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kylning bakaxel

Inlägg av Kadett4wd »

Kör passiv kylare,, mao,, bygg om locket bara så det går att montera kylflänsar.

såhär ser det ut på mercedes:
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Kylning bakaxel

Inlägg av ahberg »

Skulle det räcka? Visst det är bättre än org.
Vart skulle man kunna hitta såna kylflänsar att trycka dit?
Göra egna?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
jonas w
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Ort: Ulrika , i Östergötland

Re: Kylning bakaxel

Inlägg av jonas w »

Det är liknande pump som du hittat på ebay vi har.

Vi kör med BMW M5 diff, den har kåpa som liknar Mb med storra kylflänsar, det räckte inte för oss.
Har tempgivare så pumparna startar inte förrän olja är 45-50 grader, förut hade vi manuell start som vi slog på efter 5-8 varv på banan, blev ju inte så bra då det lätt glömdes bort :doh:
Nu är kylflänsarna bortkapade för de tar för mycket plats i en Corvette
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Kylning bakaxel

Inlägg av Thunderbo1t »

Går det att göra en kåpa med större oljevolym? Kan formen på kåpan påverka smörjningen negativt om man bara "höftar till" formen?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kylning bakaxel

Inlägg av The »

Att öka volymen gör ju bara att det tar lite längre tid att värma upp, och sen längre tid att kyla ner.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Kylning bakaxel

Inlägg av Thunderbo1t »

Är det verkligen så enkelt?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Kylning bakaxel

Inlägg av fugazi »

I princip blir det ju så...
Det blir ju inte mer yta som kan avge värmen om man bara ökar volymen olja.
(Eller jaa, om man ska ha i mer olja måste man ju förmodligen ha ett annat lock som har en viss ökning av kylande yta, men marginellt jämfört med t.ex en oljekylare...)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kylning bakaxel

Inlägg av The »

Thunderbo1t skrev:Är det verkligen så enkelt?
Ja.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Kylning bakaxel

Inlägg av ahberg »

Beställde en pump och 15 raders oljekylare på Ebay igår. Kan vara värt 1300kr om det funka :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Kylning bakaxel

Inlägg av jre »

Jag har monterat kylning på min Volvobakaxel. Det blev till att plana undersidan på diffhuset i fräsen och borra/gänga ett hål (M18x1.5 vill jag minnas) då det saknas avtappningsplugg på Volvos diffar. Utanpå det sitter en banjo och sen bockade hydraulrör. Returen går till påfyllningspluggen. Monterade också tempgivare i bakkåpan så pumpen inte går hela tiden samt mätare i kupén. Kylaren monterades i luftutsläppet bakom hjulhuset där också pumpen sitter. Kupéfläkten blåser således luften genom kylaren på vägen ut. Liknande pump som tidigare beskrivits i tråden. Den från ebay ser prisvärd ut.
På långloppsbilen har vi kört med Feltemas pump. Den håller förvånansvärt länge, men filtret tål inte värme alls så det kan man kasta på en gång. Jag svarvade ihop ett magnetfilter som gör rätt stor nytta (blir smutsigt och rengörs enkelt då och då.) På den bilen räcker det med att ha en oljekylare sittandes i vinddraget ovanför/bakom bakaxelbryggan.
//Jacob
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Kylning bakaxel

Inlägg av ahberg »

har monterat allt nu

hade avtappningsplugg i botten på min bakaxel. vissa hade det.

2 banjo kopplingar och lite slang. återstå och se hur det lirar på banan i sommar. satt dock min på knapp så jag slår igång efter nåt uppvärmningsvarv.
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar