Mc batteri till bil?!?
Mc batteri till bil?!?
finns det små lätta mc batteri man kan peta ner i en bil? nu tänker jag inte på ström törstiga el monster till insprutare mm, utan till en volvo 140 b20.
tänker lite på att det endast är startmotorn som ska dras runt några varv som kräver ström, har mekanisk pump-fläkt-förgasare osv.
så frågan är vad startmotorn drar i ström å om mc batteri pallar det? någon som testat?
(jag jagar kilon) å vågen minskar inte som jag tänkt
tänker lite på att det endast är startmotorn som ska dras runt några varv som kräver ström, har mekanisk pump-fläkt-förgasare osv.
så frågan är vad startmotorn drar i ström å om mc batteri pallar det? någon som testat?
(jag jagar kilon) å vågen minskar inte som jag tänkt
Richard G satsar på Sugtrimmad 142 rally replika
ahaa, min startar lätt om man nu inte råkar sura den..
men för att vara någon ide måste det tyvärr räcka med endast ett batteri, annars blir ju viktminskningen inte så stor..
start effekten kanske suger på hoj batterier.. tänkte att om man kan dra igång en hoj på över litern, så kanske den orkar veva runt 2 liter.. vet inte va kompet e på hojar dock..
men för att vara någon ide måste det tyvärr räcka med endast ett batteri, annars blir ju viktminskningen inte så stor..
start effekten kanske suger på hoj batterier.. tänkte att om man kan dra igång en hoj på över litern, så kanske den orkar veva runt 2 liter.. vet inte va kompet e på hojar dock..
Richard G satsar på Sugtrimmad 142 rally replika
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 10:31 pm
- Ort: Ystad
- Kontakt:
vet porsche folk som kör mc batteri med stor framgång. dock får man vara noggrannare med att underhålla det !
Senast redigerad av P.Hellberg den ons aug 11, 2010 8:58 am, redigerad totalt 1 gånger.
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Jag kör med Odyssey. Har för mig att det väger nånstans mellan 6 och 7 kilo. Det är nog fjärde året jag kör med det, har aldrig klickat. Hög startström. Det är av geletyp, jag har det liggande.
http://www.trendab.se/default.aspx
Kolla under elprodukter.
http://www.trendab.se/default.aspx
Kolla under elprodukter.
Hur standard och pålitligt behöver det vara? Kan du tänka dej att byta när du ska rejsa?
Då kan man fundera på LiPo-batterier av den typ som används i radiostyrd bilsport!
4S 10A 45C väger 1170gram och levererar 14,8V och 450A kontinuerligt, 900A burst (10sek).
Priset är 1100 spänn plus frakt och tull, dvs totalt ca 1600SEK.
Nackdelar? 10A räcker inte långt med extraljus och dunkadunka. Plus att dom nog inte funkar bra i kyla.
Då kan man fundera på LiPo-batterier av den typ som används i radiostyrd bilsport!
4S 10A 45C väger 1170gram och levererar 14,8V och 450A kontinuerligt, 900A burst (10sek).
Priset är 1100 spänn plus frakt och tull, dvs totalt ca 1600SEK.
Nackdelar? 10A räcker inte långt med extraljus och dunkadunka. Plus att dom nog inte funkar bra i kyla.
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Det behöver varken vara standard eller pålitligt, -billigt kanske =)
Har inga extraljus å absolut inget dunkadunka då bilen är helt urplockad..
har inte ens på ljuset (annat än när det skymmer), kör inte på vintern å kör endast till å från rejsen å garaget.
får kolla mer på det batteriet alt ett start starkt mc batteri, som sagt Bara tändning å startmotor som tar ström vid start
Har inga extraljus å absolut inget dunkadunka då bilen är helt urplockad..
har inte ens på ljuset (annat än när det skymmer), kör inte på vintern å kör endast till å från rejsen å garaget.
får kolla mer på det batteriet alt ett start starkt mc batteri, som sagt Bara tändning å startmotor som tar ström vid start
Richard G satsar på Sugtrimmad 142 rally replika
När det gäller priset, så avser det den senaste tekniken inom LiPo ( egentligen LiCo). Gissar att det går att halvera det, med nästan samma prestanda!
Eftersom just denna ack bara väger 1.2kg så kan man ha en extra i fickan åxå:
Ett mc-batteri på 10Ah får du kanske ut 100A ur?
Eftersom just denna ack bara väger 1.2kg så kan man ha en extra i fickan åxå:
Ett mc-batteri på 10Ah får du kanske ut 100A ur?
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Precis min tanke. Blyackarna är väldigt dåliga på det. Och även känsliga för höga laddströmmar.
Det LiPo jag nämde, går att full-ladda från tomt på ca 12 minuter!
Här är en länk till den acken
Den ser ut som en leksak, men presterar lika bra som ett vanligt bilbatteri. Och jag räknade med två parallella i mitt exempel.
Det LiPo jag nämde, går att full-ladda från tomt på ca 12 minuter!
Här är en länk till den acken
Den ser ut som en leksak, men presterar lika bra som ett vanligt bilbatteri. Och jag räknade med två parallella i mitt exempel.
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
som joby sade så för start så är den inre resistansen jätteviktig och amperetimmarna mindre viktig.
Det är ett par st på forumet rejsa.nu (där de helst kör på bana) som kör med ett feltema mcbatteri i sina hobbysommarbilar.
sen så vill jag klargöra skillnaden på ett gelbatteri och ett agm-batteri (var ett inlägg om ett batteri av gel-typ).
Gelbatterier är inte bra som startbatteri, då de varken gillar höga ladd- eller ur-laddningsstömmar. Anledningen är att syran är uppblandad med ett kiselgel, jättebra då man kan ha det i vilket läge som heslt, men det gör jonvandringen långsam.
AGM-batterier, vilka ofta ser ut som gelbatterier som däremot är jättebra som startbatterier och klarar normalt väldigt höga strömmar. Istället för ett gel, så har man en matta av glasfiber emellan plattorna. Eftersom plattorna inte kan komma i kontakt med varandra tack vare mattan, så kan man ha plattorna tunnare och tätare packade och på så vis få större aktiv area i batteriet.
AGM-batterier tenderar också att ha en längre livslängd än ett vanligt blybatteri
Det är ett par st på forumet rejsa.nu (där de helst kör på bana) som kör med ett feltema mcbatteri i sina hobbysommarbilar.
sen så vill jag klargöra skillnaden på ett gelbatteri och ett agm-batteri (var ett inlägg om ett batteri av gel-typ).
Gelbatterier är inte bra som startbatteri, då de varken gillar höga ladd- eller ur-laddningsstömmar. Anledningen är att syran är uppblandad med ett kiselgel, jättebra då man kan ha det i vilket läge som heslt, men det gör jonvandringen långsam.
AGM-batterier, vilka ofta ser ut som gelbatterier som däremot är jättebra som startbatterier och klarar normalt väldigt höga strömmar. Istället för ett gel, så har man en matta av glasfiber emellan plattorna. Eftersom plattorna inte kan komma i kontakt med varandra tack vare mattan, så kan man ha plattorna tunnare och tätare packade och på så vis få större aktiv area i batteriet.
AGM-batterier tenderar också att ha en längre livslängd än ett vanligt blybatteri
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
nej.. den började med om man kunde stoppa in ett mc-batteri för att få ner vikten. Max prestanda har du hittat på själv, även om Li-po kanske skulle kunna vara en lösning
Biltema har för övrigt slutat ange startström på lämpliga mc-batterikandidater
Biltema har för övrigt slutat ange startström på lämpliga mc-batterikandidater
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Mc batteri till bil?!?
En gammal tråd men jag ställer frågan här ändå, hur mycket startström behöver jag i en b230 som enbart skall köras sommartid?
Funkar dessa med 250A/350A startström eller finns det bättre alternativ? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... 000036432/
Funkar dessa med 250A/350A startström eller finns det bättre alternativ? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... 000036432/
Re: Mc batteri till bil?!?
Nu har jag ingen koll på om de funkar. Kollat på biltemas litium batterier? Väldigt lätta om du nu ska lätta