Mc batteri till bil?!?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Volvoiten
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: tor sep 13, 2007 3:48 pm
Ort: Götheborg

Mc batteri till bil?!?

Inlägg av Volvoiten »

finns det små lätta mc batteri man kan peta ner i en bil? nu tänker jag inte på ström törstiga el monster till insprutare mm, utan till en volvo 140 b20.

tänker lite på att det endast är startmotorn som ska dras runt några varv som kräver ström, har mekanisk pump-fläkt-förgasare osv.

så frågan är vad startmotorn drar i ström å om mc batteri pallar det? någon som testat?

(jag jagar kilon) å vågen minskar inte som jag tänkt :hihi:
Richard G satsar på Sugtrimmad 142 rally replika
Kurre86
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: fre dec 04, 2009 9:53 am
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Inlägg av Kurre86 »

Jag har prövat att starta min 340 B14 med hjälp av MC-batterier - tre stycken parallellkopplade batterier om 12Ah/st fick igång motorn på E85 under vintern, dock ganska knappt. Batterierna var dock inte direkt nya och motorn var inte direkt lättstartad...
Volvoiten
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: tor sep 13, 2007 3:48 pm
Ort: Götheborg

Inlägg av Volvoiten »

ahaa, min startar lätt om man nu inte råkar sura den..

men för att vara någon ide måste det tyvärr räcka med endast ett batteri, annars blir ju viktminskningen inte så stor..

start effekten kanske suger på hoj batterier.. tänkte att om man kan dra igång en hoj på över litern, så kanske den orkar veva runt 2 liter.. vet inte va kompet e på hojar dock..
Richard G satsar på Sugtrimmad 142 rally replika
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tor dec 11, 2008 10:31 pm
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

vet porsche folk som kör mc batteri med stor framgång. dock får man vara noggrannare med att underhålla det !
Senast redigerad av P.Hellberg den ons aug 11, 2010 8:58 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jag kör med Odyssey. Har för mig att det väger nånstans mellan 6 och 7 kilo. Det är nog fjärde året jag kör med det, har aldrig klickat. Hög startström. Det är av geletyp, jag har det liggande.
http://www.trendab.se/default.aspx
Kolla under elprodukter.
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Inlägg av SRyLul »

Hur standard och pålitligt behöver det vara? Kan du tänka dej att byta när du ska rejsa?
Då kan man fundera på LiPo-batterier av den typ som används i radiostyrd bilsport!
4S 10A 45C väger 1170gram och levererar 14,8V och 450A kontinuerligt, 900A burst (10sek).
Priset är 1100 spänn plus frakt och tull, dvs totalt ca 1600SEK.
Nackdelar? 10A räcker inte långt med extraljus och dunkadunka. Plus att dom nog inte funkar bra i kyla.
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Volvoiten
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: tor sep 13, 2007 3:48 pm
Ort: Götheborg

Inlägg av Volvoiten »

Det behöver varken vara standard eller pålitligt, -billigt kanske =)

Har inga extraljus å absolut inget dunkadunka då bilen är helt urplockad..
har inte ens på ljuset (annat än när det skymmer), kör inte på vintern å kör endast till å från rejsen å garaget.

får kolla mer på det batteriet alt ett start starkt mc batteri, som sagt Bara tändning å startmotor som tar ström vid start :thumbright:
Richard G satsar på Sugtrimmad 142 rally replika
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Inlägg av SRyLul »

När det gäller priset, så avser det den senaste tekniken inom LiPo ( egentligen LiCo). Gissar att det går att halvera det, med nästan samma prestanda!
Eftersom just denna ack bara väger 1.2kg så kan man ha en extra i fickan åxå: ;)
Ett mc-batteri på 10Ah får du kanske ut 100A ur?
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Att kortsiktigt kunna lämna mycket ström ( Låg inre resistans ) är mycket viktigare än hur många Ah ( Energimängd ) batteriet innehåller.
Jonas Bylund
Bild
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Inlägg av SRyLul »

Precis min tanke. Blyackarna är väldigt dåliga på det. Och även känsliga för höga laddströmmar.
Det LiPo jag nämde, går att full-ladda från tomt på ca 12 minuter!
Här är en länk till den acken
Den ser ut som en leksak, men presterar lika bra som ett vanligt bilbatteri. Och jag räknade med två parallella i mitt exempel.
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Inlägg av hauge »

som joby sade så för start så är den inre resistansen jätteviktig och amperetimmarna mindre viktig.
Det är ett par st på forumet rejsa.nu (där de helst kör på bana) som kör med ett feltema mcbatteri i sina hobbysommarbilar.

sen så vill jag klargöra skillnaden på ett gelbatteri och ett agm-batteri (var ett inlägg om ett batteri av gel-typ).
Gelbatterier är inte bra som startbatteri, då de varken gillar höga ladd- eller ur-laddningsstömmar. Anledningen är att syran är uppblandad med ett kiselgel, jättebra då man kan ha det i vilket läge som heslt, men det gör jonvandringen långsam.
AGM-batterier, vilka ofta ser ut som gelbatterier som däremot är jättebra som startbatterier och klarar normalt väldigt höga strömmar. Istället för ett gel, så har man en matta av glasfiber emellan plattorna. Eftersom plattorna inte kan komma i kontakt med varandra tack vare mattan, så kan man ha plattorna tunnare och tätare packade och på så vis få större aktiv area i batteriet.

AGM-batterier tenderar också att ha en längre livslängd än ett vanligt blybatteri
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Inlägg av SRyLul »

Ja, agm är bra om man absolut vill ha ett blybatteri.
Tråden började med att minska batterivikten i en bil, bästa prestanda.
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Inlägg av hauge »

nej.. den började med om man kunde stoppa in ett mc-batteri för att få ner vikten. Max prestanda har du hittat på själv, även om Li-po kanske skulle kunna vara en lösning

Biltema har för övrigt slutat ange startström på lämpliga mc-batterikandidater
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Mc batteri till bil?!?

Inlägg av Anders N »

En gammal tråd men jag ställer frågan här ändå, hur mycket startström behöver jag i en b230 som enbart skall köras sommartid?
Funkar dessa med 250A/350A startström eller finns det bättre alternativ? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... 000036432/
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Mc batteri till bil?!?

Inlägg av Kirre »

Nu har jag ingen koll på om de funkar. Kollat på biltemas litium batterier? Väldigt lätta om du nu ska lätta
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Skriv svar