Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 25, 2017 1:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön nov 27, 2016 1:01 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4935
Ort: Lykksällä
Vad kan det vara för fel då bromspedalen inte åker tillbaks hela vägen på en 240?
Den fastnar ett par cm ner och då ligger bromsar och bromsljus på tills jag trycker upp pedalen underifrån. Kopplar jag ur vakuumslangen så funkar det utan problem. Har även satt dit en extrafjäder för att dra tillbaks pedalen men det hjälpte inte
Backventilen funkar
Nåt lär ju vara fel i bromsservot men vad och varför? Är som att det skulle vara för mycket vakuum så den suger ner pedalen men det låter väl otroligt? :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 27, 2016 1:22 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2030
Ort: Luleå
Det låter nog otroligt. om man motorbromsar från höga rpm med en 230 så tänds ju inte bromsljuset. Byt servo sku ja säga :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 27, 2016 9:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4434
Ort: Boden
När servot fungerar som det ska så har du vakuum på bägge sidor av membranet i obelastat läge, när du trampar på pedalen så öppnar man en ventil på baksidan så vakuumet hjälper till att dra. När man släpper pedalen så ska ventilen stänga och servot återgå till nolläge.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 27, 2016 10:20 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 400
Ort: Jönköping
Jag hade samma fenomen på min Commodore för ett par år sedan, det var den stora fjädern framför membranet som hade rostat av.
Bytte servo och sen funkade det.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 27, 2016 11:00 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4935
Ort: Lykksällä
Anders_Karlsson skrev:
Jag hade samma fenomen på min Commodore för ett par år sedan, det var den stora fjädern framför membranet som hade rostat av.
Bytte servo och sen funkade det.


Låter rimligt


Måste bara lista ut vad jag har för servo. Har inte det stora platta och inte det nyare som är mindre och tjockare utan nån mellanmodell.
Nån som vet vad jag pratar om? :P

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 27, 2016 11:38 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 369
Ort: lycksele
Såg i din tråd på en bild och den servon sitter i dom flesta äldre 240 med k-jet typ glt mm och endel andra (volvo blandar ju friskt mellan modellerna).
Men är inte den i stort sett likadan som den nyare tjockare som sitter i typ alla från 85-93?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 27, 2016 9:56 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4935
Ort: Lykksällä
Nä, den nyare tjockare tar mycket mer plats. Eller iaf mer plats än jag har över :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 6:10 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4935
Ort: Lykksällä
Robert Markström skrev:
Det låter nog otroligt. om man motorbromsar från höga rpm med en 230 så tänds ju inte bromsljuset. Byt servo sku ja säga :)


Vad har man för kpa på tomgång och ordentlig motorbroms på en snäll b230?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 10:06 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2030
Ort: Luleå
under 30 kpa kommer du lätt iaf. Beroende på kam förståss. Vad har du på Vedåttan nu?

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 10:14 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4935
Ort: Lykksällä
Ca 30 kpa på tomgång, motorbroms vet jag inte

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 10:21 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2030
Ort: Luleå
jeeeez, inte konstigt du kan börna på tomgång :hihi:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 01, 2016 8:00 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Byt kam så får du närmre 100kpa på tomgång, enda rätta modden att göra ;)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 01, 2016 1:27 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2030
Ort: Luleå
Jag har provat kam i en cbb 454 som gav 85-88kpa vid 700rpm. Den var jobbig :p

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 01, 2016 1:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Inte SÅ vass... nöj er med ca 65-70kpa ;)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 01, 2016 7:41 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4935
Ort: Lykksällä
Kambyte blir den i framtiden men den är väldigt fin som brukis just nu...lagom övermotoriserad på snön :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010