Längd på ventilfjädrar

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Divator
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tor maj 12, 2016 8:06 pm

Längd på ventilfjädrar

Inlägg av Divator »

Tja, nu en liten fundering kring längd på ventilfjädrar. Jag har mätt upp mina fjädrar till ungegär 45,2 mm men efter att plockat isär en annan topp var de omkring 46.5mm. En spec som jag läst så skall fjädrarna vara 47.6 mm. Jag har googlat lite och inte hittat någon förklaring. Även ett telefonsamtal till en firma som just säljer Volvo trim kunde inte svara på detta. :( Någon som vet svaret eller har någon teori?
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Längd på ventilfjädrar

Inlägg av StefanM »

svaret på vad? Det är ju ingen som vet vad du har för fjädrar? Kanske inte ens du?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Längd på ventilfjädrar

Inlägg av Steve »

Gamla fjädrar?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Längd på ventilfjädrar

Inlägg av »

Du har ju inte ens skrivit från vilken motor dom kommer mm.
Mät vilket tryck du har istället med fjädern ihopklämd tex vid liknande fjäderlängd som då den är monterad i toppen och vid längden då kammen lyfter max längden på fjädern i obelastat läge säger inte mycket.
Tex 38mm inspänningsmått och sen vid 12mm kam lyft dvs 26mm kan mätas enkelt med en vanlig personvåg och något lämpligt och pressa med
Divator
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tor maj 12, 2016 8:06 pm

Re: Längd på ventilfjädrar

Inlägg av Divator »

Det är en VolvoPenta 151c alltså B250 med en 531 topp. Bra tips på att kolla fjädertrycket, enl specen ifrån Volvo säger de 40-48N när fjädern är ihoptryckt 32mm. Låter det rimligt? :roll:
Divator
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tor maj 12, 2016 8:06 pm

Re: Längd på ventilfjädrar

Inlägg av Divator »

StefanM skrev:svaret på vad? Det är ju ingen som vet vad du har för fjädrar? Kanske inte ens du?
:doh: Ledsen men som ovan
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Längd på ventilfjädrar

Inlägg av »

Tror dom originalfjädrar jag provtryck gett ca 36-40kg vid 37mm och 68-73kg vid 27mm ungefär samma tryck på både större och mindre originalfjädrar.
En 40k milsfjäder från typ 77 har ungefär det mindre värdet och en 15k mil från 95 det övre.
Alla jag provade som säkert var original låg därikring förutom nån från en motor som blev hjälvarvad utan kylvatten.
Att det blev just dom längderna berodde på att det fanns utmärkt redan på pressen jag använde och tryckte med fjädern stående på en gammal mekanisk badrumsvåg.
De kan ju skilja lite från våg till våg så inte superexakt men provade typ 100+ org fjädrar och lite olika hårdare bara för och se skillnader.
Men iaf på en båtmotor som inte varvas så hårt tror jag aldrig det blir ett problem att dom blir för klena om dom nu inte går av eller så.
Divator
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tor maj 12, 2016 8:06 pm

Re: Längd på ventilfjädrar

Inlägg av Divator »

Tackar för bra svar! Det låter tryggt att höra. Nej några höga varvtal lär det inte bli, men det kommer troligtvis att bli långa konstant varv på runt 4000 om det nu skulle påverka eller inte. Däremot noterade jag att en fjäder såg ut som den roterat. Den var som svarvad i ena ändan ( nedre ) lite rotation gör väl ventiler men inte så mycket så fjädern börjar att käkas upp?
Skriv svar