Hej håller på att bygga på en granada med 2.9 och turbo
Håller just nu på med kylaren som är aluminium från kl racing
Men ska jag ha ett expansionskärl till det?
Kylarens tank ligger ytterst lite lägre än original
Expansionskärl?
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: ons dec 09, 2015 10:13 am
Re: Expansionskärl?
Expansionskärl är väl alltid bra. Det sitter väl ett original också?
Jonas Bylund
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Expansionskärl?
Jo expansionskärl bör du nog ha.
Re: Expansionskärl?
När vi är på ämnet, några tips på ett kompakt, "lättläst" kärl som inte kostar härkmycket?
Robert Eriksson, en sån däringa "NollÅtta"
'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
'89 Chevy Caprice 9C1; "Cop motor, cop suspension, cop shocks..."
'75 Volvo 242, Alf Hagon edition
Re: Expansionskärl?
Det finns (fanns ...inte ovanligt förr. jag hade en ascona B som var så) bilar som inte använde expansionskärl utan lät kylarlocket släppa ut "överskottsvätska" så att kylaren bara var full när motorn var varm. När motorn var kall så var utrymmet ovanför kanalerna i kylet i princip tomt.
Varför inga biltillverkare har den lösningen numera är huvudsakligen miljökrav
Expansionskärl med visuell markering på nivå är najs (speciellt på hemmabyggen där man vill ha koll på eventuella problemkällor) och skroten torde vara det mest ekonomiska alternativet.
Varför inga biltillverkare har den lösningen numera är huvudsakligen miljökrav
Expansionskärl med visuell markering på nivå är najs (speciellt på hemmabyggen där man vill ha koll på eventuella problemkällor) och skroten torde vara det mest ekonomiska alternativet.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: Expansionskärl?
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.