Avgasventiler 531topp
Avgasventiler 531topp
Tja, ledsen att väcka en gammal tråd men jag måste höra om någon har erfarenhet av att ha slipat ventilerna fast Volvo säger nej, sedan fått ras på maskin pågrund av detta?
Re: Avgasventiler 531topp
Du tänkte på att de är Stelitbelagda orginal ? (har då slipat såna och inte haft några problem på typ 500mil iaf). De jag skulle tänka mig är att de kan tappa ventilspel fortare då ytan inte blir lika hård.
Re: Avgasventiler 531topp
Ja, exakt! Om jag förstått så är det bara avgasventilerna som är Stelitbelagda? Okej, då får man hålla koll på spelet lite oftare. Tack för svaret!
Re: Avgasventiler 531topp
det beror ju på hur du menar med att slipa? Att de är belagda betyder ju inte att det inte går att slipa, möjligen olämpligt om det görs på fel sätt.
Re: Avgasventiler 531topp
jag åsyftar på att slipa ventiler i en ventilslip......
Bild stulen från nätet.
Bild stulen från nätet.
Re: Avgasventiler 531topp
Det enda som händer är att du slipar bort stellitbeläggningen så de blir som vilka vanliga ventiler som helst.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Avgasventiler 531topp
nja stelliten är ju en påläggningsmetod, ungefär som att svetsa slitmaterial på skopor. Om man bara snyggar till en sådan ventil i en slip så avverkar man knappast så mycket att man äventyrar hela funktionen. Observera snygga till, det går ju inte att slipa hur mycket som helst alltså.
Det är ju iallafall ingen påläggning som handlar om hundradels mm så att första taget i slipen ruinerar det.
Det är ju iallafall ingen påläggning som handlar om hundradels mm så att första taget i slipen ruinerar det.