För hög CO %, rätt lambda?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av dsimila »

Hm. Klurigt det här. Om CO och lambda visat åt samma håll hade det varit enklare.
Som jag ser det så måste motorn gå fett på minst en cylinder för att producera CO. Men lambdan som beiktningen mätte upp vid slutet av avgasröret är bra?
Kanske motorn går fett (pga dålig lambdasond?) men det pyser in lagomt med luft i avgasröret för att lura besiktningens mätning?
Jag skall kolla avgasröret noga idag och om jag hittar läckage.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag har sett liknande fel med rätt lambdavärde men hög CO (och HC) där det löste sig med ny olja och en burk av valfri "oljeförtjockare" (typ stp-lucas-omega osv). innan det byttes lambda, kat, tänddelar, LMM, filter, tempgivare osv till ingen skillnad.
Inga tecken på rök från motorn. Om oljan kom förbi kolvar, ventilstyrningar eller via vevhusventen vet jag inte, fast vi kopplade bort vevhusventen utan skillnad kommer jag ihåg nu. Vi hade en fyrgasmätare eller vad det heter när vi höll på med den.
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av dahla »

Jag hade hög lambda men i övrigt bra värden... tömde ur ungefär 6 liter bensin ur oljepluggen... och lite olja... det går liiiite bättre att besikta nu. Vevhusventilation är bra att ha... synd att inte tidigare ägare förstod det.
Patrik Dahlström
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av dsimila »

Ok, då skall jag rekommendera ett oljebyte också. Frugans japs drar ca 1 liter olja per 2 tankar bensin, tur den har nivåvarnare. Inget problem med besiktningen på den bilen :-) iofs är oljan alltid ny
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av HX52 »

va svårt ska de va ?? mät före kat och effter kat,, före kat max 2% co / max 500 ppm, hc... effter ca 0
problembilar kan man sätta katt effter katten :thumbright:
95% att du har problem med katten.. lamda talar att styrsystemet arbetar för och hålla avgasvärdena rätt.. men den kan inte fixa katten.. mvh
biltelma univ ca 650:-
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av Tommy »

Hade liknande fel på min mercedes bytte katt sen funkade de så min gissning är att det är katten som är felet
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
SkauneJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Ort: skauneland

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av SkauneJohan »

HX52 skrev:va svårt ska de va ?? mät före kat och effter kat,, före kat max 2% co / max 500 ppm, hc... effter ca 0
problembilar kan man sätta katt effter katten :thumbright:
95% att du har problem med katten.. lamda talar att styrsystemet arbetar för och hålla avgasvärdena rätt.. men den kan inte fixa katten.. mvh
biltelma univ ca 650:-
jepp nästan helt säkert en dålig katt eller så kör du för kort tur innan besiktning
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Bild

Glidaren
w124 200D-93 Bild
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av dsimila »

Ok. Trodde inte att katten kunde påverka co, men nu vet jag.
SkauneJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Ort: skauneland

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Inlägg av SkauneJohan »

katten påverkar framförallt CO och HC men även lite på CO2 och till viss del NOx lambda är nästan opåverkat av katten
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Bild

Glidaren
w124 200D-93 Bild
Skriv svar