Sida 1 av 2

För hög CO %, rätt lambda?

Postat: lör jan 21, 2017 10:54 am
av dsimila
Hej kompisen får inte volvo 940 genom besiktningen. CO är för högt 0,6 % max tillåtna är 0,3 %. Han har testat med etanolinblandning i tanken också men det blev exakt(!) samma resultat.
Men lambdavärdet är rätt, 1.01. Hur kan det vara rätt då CO är fel? Vad är det för fel? Vad skall bytas? Lambdasonden?

Rättat lambdavärdet, skrev fel först.

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Postat: lör jan 21, 2017 11:54 am
av The
Vad ligger HC på?

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Postat: lör jan 21, 2017 2:24 pm
av dsimila
Bra fråga. Gick till grannen och hämtade besiktningsprotokollen.
HC ligger på 85 ppm. (Gränsvärdet för HC är 100 ppm)

En liten rättelse lambda låg på 1.01, med och utan E85 (Gränsvärde 0,96 - 1,04)

Bilen har följande brister:
CO-halt tomgång för hög.
CO-halt förhöjd tomgång för hög.

Samma 0,6 % CO på både tomgång och förhöjd tomgång, och samma resultat med E85 inblandning. Gränsvärdet är 0,3 % på förhöjd tomgång och 0,5 % på tomgång.

Bilen är helt original och otrimmad. ca 40000 mil.

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Postat: lör jan 21, 2017 4:34 pm
av fredde_vit_pv
sitter det en bb-lamda EFTER katalysatorn? drar motorn olja?

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Postat: lör jan 21, 2017 5:25 pm
av dsimila
Nej alltså det är en vanlig volvo 940 b230f. Ingen bb-lambda utan endast smalbandslambdan som sitter före katalysatorn. Lambdavärdet i texten (1.01) är det som besiktningen mätt upp, alltså i slutet av avgassystemet.
Den drar ingen olja så vitt jag vet. Blåser inte ur vevhusventiationen heller. Går jämt och fint på tomgången osv. Drar lite bränsle enligt ägaren. Inga felkoder.
Frågan är vad man skall göra innan nästa besiktningsförsök? Kan det vara lambdasonden trots det fina uppmätta lambdavärdet från besiktningen? LMM kan det väl inte vara heller för då borde bilen gå skit? Spridare?

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Postat: lör jan 21, 2017 7:01 pm
av low
Jag tycker det låter som en dålig katalysator men kan ju vara många saker som gör en taskig förbränning.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Postat: lör jan 21, 2017 7:34 pm
av fredde_vit_pv
ny olja kan hjälpa lite, annars gissar jag på lite ojämn status på tändsystemet mellan cylindrarna
och att lamdaregleringen "fixar till det" :)

/F

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Postat: lör jan 21, 2017 7:45 pm
av The
Katalysatorn gissar jag på

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Postat: lör jan 21, 2017 9:03 pm
av dsimila
Ja men katalysatorn är ju dyr, så den får det inte vara. Eller det vill inte bytas något i onödan.
Kan det vara lite ojämnt mellan cylindarna typ att en spridare ger lite mindre/mer och lambdasystemet kompenserar så resten av spridarna ger lite mer/mindre så snittlambdan blir bra trots att en cylinder/cylindrar ger hög CO.
Funderar på om ägarn skulle tanka 100% E85 till nästa försök. Om inte annat så blir ju motorn ren och fin invändigt.

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Postat: lör jan 21, 2017 11:46 pm
av Robert Markström
Daniel du är inne på nått ang spridare. Besat en B230FK med Hx40 osv (Ja, med allt monterat på bes :) )

Strul med Co på idle & rpm. Bytte från SD875, lite ojämn sprutbild på låga öppningstider förmodligen.
Satte i V70 T5 766 350cc spridare & sen slank den genom bes :)

Sååååå prova en flarra spridar rengjöring alt. byta till färska.

//R

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Postat: sön jan 22, 2017 12:02 pm
av robinb3rgsten
En rejäl service har ja de ju aldrig blivit sämre av heller om de inte är nygjort

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Postat: tis jan 24, 2017 11:19 pm
av Pacman
Hål på avgassystemet?

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Postat: ons jan 25, 2017 12:36 am
av dsimila
Det är alldeles nytt från katalysatorn och bakåt. Kan ju vara nå pysläckage i nån skarv kanske.

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Postat: ons jan 25, 2017 8:13 am
av mauser240
Mindre läckage efter katalysatorn brukar inte påverka nämnvärt. Även om det skulle bli baksug så borde ju inte CO-halten kunna öka.

En trött katalysator kan man pigga upp tillfälligt genom att värma den ordentligt, d.v.s. ut och segdra före testet.

Re: För hög CO %, rätt lambda?

Postat: ons jan 25, 2017 8:18 am
av Kadett4wd
dsimila skrev:Det är alldeles nytt från katalysatorn och bakåt. Kan ju vara nå pysläckage i nån skarv kanske.
Hål på avgasröret efter katten brukar resultera i för högt lambdavärde och de andra värdena är bra.
(Det drar in luft i hålet)
Hål före sensorn ställer till det för just sensorns möjlighet att rapportera bra värden till ecu.
Den tror att motorn går snålt, och sprutet fetar på.
Varav du får korrekt lambdavärde in i katten, men katten klarar kanske inte av att förbränna allt som kommer.
Vilket resulterar i hög co halt och ev hög hc.