Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 16, 2017 4:03 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör jan 21, 2017 10:54 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 832
Ort: Bjurholm
Hej kompisen får inte volvo 940 genom besiktningen. CO är för högt 0,6 % max tillåtna är 0,3 %. Han har testat med etanolinblandning i tanken också men det blev exakt(!) samma resultat.
Men lambdavärdet är rätt, 1.01. Hur kan det vara rätt då CO är fel? Vad är det för fel? Vad skall bytas? Lambdasonden?

Rättat lambdavärdet, skrev fel först.

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Senast redigerad av dsimila lör jan 21, 2017 2:25 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 21, 2017 11:54 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4453
Ort: Boden
Vad ligger HC på?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 21, 2017 2:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 832
Ort: Bjurholm
Bra fråga. Gick till grannen och hämtade besiktningsprotokollen.
HC ligger på 85 ppm. (Gränsvärdet för HC är 100 ppm)

En liten rättelse lambda låg på 1.01, med och utan E85 (Gränsvärde 0,96 - 1,04)

Bilen har följande brister:
CO-halt tomgång för hög.
CO-halt förhöjd tomgång för hög.

Samma 0,6 % CO på både tomgång och förhöjd tomgång, och samma resultat med E85 inblandning. Gränsvärdet är 0,3 % på förhöjd tomgång och 0,5 % på tomgång.

Bilen är helt original och otrimmad. ca 40000 mil.

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 21, 2017 4:34 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2112
Ort: yttertavle/umeå
sitter det en bb-lamda EFTER katalysatorn? drar motorn olja?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 21, 2017 5:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 832
Ort: Bjurholm
Nej alltså det är en vanlig volvo 940 b230f. Ingen bb-lambda utan endast smalbandslambdan som sitter före katalysatorn. Lambdavärdet i texten (1.01) är det som besiktningen mätt upp, alltså i slutet av avgassystemet.
Den drar ingen olja så vitt jag vet. Blåser inte ur vevhusventiationen heller. Går jämt och fint på tomgången osv. Drar lite bränsle enligt ägaren. Inga felkoder.
Frågan är vad man skall göra innan nästa besiktningsförsök? Kan det vara lambdasonden trots det fina uppmätta lambdavärdet från besiktningen? LMM kan det väl inte vara heller för då borde bilen gå skit? Spridare?

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 21, 2017 7:01 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör aug 08, 2009 12:53 am
Inlägg: 17
Ort: Nyköping
Jag tycker det låter som en dålig katalysator men kan ju vara många saker som gör en taskig förbränning.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

_________________
PV 62a breddad
740 glt16v låg
960 92a 2.3 16v T
960 96a 3.0 24v


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 21, 2017 7:34 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2112
Ort: yttertavle/umeå
ny olja kan hjälpa lite, annars gissar jag på lite ojämn status på tändsystemet mellan cylindrarna
och att lamdaregleringen "fixar till det" :)

/F


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 21, 2017 7:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4453
Ort: Boden
Katalysatorn gissar jag på

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 21, 2017 9:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 832
Ort: Bjurholm
Ja men katalysatorn är ju dyr, så den får det inte vara. Eller det vill inte bytas något i onödan.
Kan det vara lite ojämnt mellan cylindarna typ att en spridare ger lite mindre/mer och lambdasystemet kompenserar så resten av spridarna ger lite mer/mindre så snittlambdan blir bra trots att en cylinder/cylindrar ger hög CO.
Funderar på om ägarn skulle tanka 100% E85 till nästa försök. Om inte annat så blir ju motorn ren och fin invändigt.

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 21, 2017 11:46 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2039
Ort: Luleå
Daniel du är inne på nått ang spridare. Besat en B230FK med Hx40 osv (Ja, med allt monterat på bes :) )

Strul med Co på idle & rpm. Bytte från SD875, lite ojämn sprutbild på låga öppningstider förmodligen.
Satte i V70 T5 766 350cc spridare & sen slank den genom bes :)

Sååååå prova en flarra spridar rengjöring alt. byta till färska.

//R

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 22, 2017 12:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 134
En rejäl service har ja de ju aldrig blivit sämre av heller om de inte är nygjort


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 24, 2017 11:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
Hål på avgassystemet?

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 25, 2017 12:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 832
Ort: Bjurholm
Det är alldeles nytt från katalysatorn och bakåt. Kan ju vara nå pysläckage i nån skarv kanske.

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 25, 2017 8:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1255
Mindre läckage efter katalysatorn brukar inte påverka nämnvärt. Även om det skulle bli baksug så borde ju inte CO-halten kunna öka.

En trött katalysator kan man pigga upp tillfälligt genom att värma den ordentligt, d.v.s. ut och segdra före testet.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 25, 2017 8:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8756
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
dsimila skrev:
Det är alldeles nytt från katalysatorn och bakåt. Kan ju vara nå pysläckage i nån skarv kanske.


Hål på avgasröret efter katten brukar resultera i för högt lambdavärde och de andra värdena är bra.
(Det drar in luft i hålet)
Hål före sensorn ställer till det för just sensorns möjlighet att rapportera bra värden till ecu.
Den tror att motorn går snålt, och sprutet fetar på.
Varav du får korrekt lambdavärde in i katten, men katten klarar kanske inte av att förbränna allt som kommer.
Vilket resulterar i hög co halt och ev hög hc.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010