För länge sen läste jag nån artikel där nån topplocksguru fick nån fråga om framtidens topplock.
Det nämndes då någonting om att man istället för kamaxel skulle kunna öppna och stänga ventilerna med hjälp av en solenoid. Tanken är ju klockren men än idag har jag inte sett någon testa det hela i realiteten.
Hastigheten på en solenoid borde väl räcka till med dagens kunskaper och teknik, öppna lite och inte så tidigt för att få en snäll motor på låga varv... öppna som tusan och lagom tidigt när så behövs.
Själv har jag inte kunnandet och verktygsparken som går åt och nån programerare är jag inte heller även om jag nog i teorin skulle kunna förklara vad som behövs för att en erfaren programerare skulle klara av att skapa ett styrprogram för att öppna och stänga ventiler vid givet tillfälle under en cykel.
Har tekniken kring solenoider kanske stått still eller är det görbart idag?
fyrtakt utan kamaxel
fyrtakt utan kamaxel
Patrik Dahlström
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: fyrtakt utan kamaxel
Koenigsegg har nåt på gång.
https://www.youtube.com/watch?v=OZWeNPi2XkE
Lite fånig animation med ljudeffekter och yogamusik, men principen är väl elektronisk styrning av pneumatiska och hydrauliska komponenter.
https://www.youtube.com/watch?v=OZWeNPi2XkE
Lite fånig animation med ljudeffekter och yogamusik, men principen är väl elektronisk styrning av pneumatiska och hydrauliska komponenter.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: fyrtakt utan kamaxel
Ahh... Christian läste väl samma artikel som jag en gång i tiden då
Tänkte mer om det skulle vara görbart för nån av proffsen här så här en 20 år efter att artikeln skrevs
Tänkte mer om det skulle vara görbart för nån av proffsen här så här en 20 år efter att artikeln skrevs
Patrik Dahlström
Re: fyrtakt utan kamaxel
http://miljofordonsverige.se/2011/02/fr ... thybriden/
Koenigsegg har hoppat på tåget först på senare tid när det blivit något konkret av det. I nästan 10års tid har Cargine och då mest Anders Höglund kämpat med att utveckla och testa fram sitt skötebarn till att bli det som idag kallas Freevalve.
Koenigsegg har hoppat på tåget först på senare tid när det blivit något konkret av det. I nästan 10års tid har Cargine och då mest Anders Höglund kämpat med att utveckla och testa fram sitt skötebarn till att bli det som idag kallas Freevalve.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)