Sida 1 av 1

fyrtakt utan kamaxel

Postat: mån jan 23, 2017 4:27 pm
av dahla
För länge sen läste jag nån artikel där nån topplocksguru fick nån fråga om framtidens topplock.

Det nämndes då någonting om att man istället för kamaxel skulle kunna öppna och stänga ventilerna med hjälp av en solenoid. Tanken är ju klockren men än idag har jag inte sett någon testa det hela i realiteten.

Hastigheten på en solenoid borde väl räcka till med dagens kunskaper och teknik, öppna lite och inte så tidigt för att få en snäll motor på låga varv... öppna som tusan och lagom tidigt när så behövs.

Själv har jag inte kunnandet och verktygsparken som går åt och nån programerare är jag inte heller även om jag nog i teorin skulle kunna förklara vad som behövs för att en erfaren programerare skulle klara av att skapa ett styrprogram för att öppna och stänga ventiler vid givet tillfälle under en cykel.

Har tekniken kring solenoider kanske stått still eller är det görbart idag?

Re: fyrtakt utan kamaxel

Postat: mån jan 23, 2017 5:21 pm
av Anders_Karlsson
Koenigsegg har nåt på gång.

https://www.youtube.com/watch?v=OZWeNPi2XkE

Lite fånig animation med ljudeffekter och yogamusik, men principen är väl elektronisk styrning av pneumatiska och hydrauliska komponenter.

Re: fyrtakt utan kamaxel

Postat: tis jan 24, 2017 5:10 pm
av Pacman
Googla "Freevalve" så har du att titta på sen.

Re: fyrtakt utan kamaxel

Postat: tis jan 24, 2017 6:42 pm
av dahla
Ahh... Christian läste väl samma artikel som jag en gång i tiden då :)

Tänkte mer om det skulle vara görbart för nån av proffsen här så här en 20 år efter att artikeln skrevs :)

Re: fyrtakt utan kamaxel

Postat: tis jan 24, 2017 11:02 pm
av Pacman
http://miljofordonsverige.se/2011/02/fr ... thybriden/

Koenigsegg har hoppat på tåget först på senare tid när det blivit något konkret av det. I nästan 10års tid har Cargine och då mest Anders Höglund kämpat med att utveckla och testa fram sitt skötebarn till att bli det som idag kallas Freevalve.