Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör dec 16, 2017 9:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: fyrtakt utan kamaxel
InläggPostat: mån jan 23, 2017 4:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
För länge sen läste jag nån artikel där nån topplocksguru fick nån fråga om framtidens topplock.

Det nämndes då någonting om att man istället för kamaxel skulle kunna öppna och stänga ventilerna med hjälp av en solenoid. Tanken är ju klockren men än idag har jag inte sett någon testa det hela i realiteten.

Hastigheten på en solenoid borde väl räcka till med dagens kunskaper och teknik, öppna lite och inte så tidigt för att få en snäll motor på låga varv... öppna som tusan och lagom tidigt när så behövs.

Själv har jag inte kunnandet och verktygsparken som går åt och nån programerare är jag inte heller även om jag nog i teorin skulle kunna förklara vad som behövs för att en erfaren programerare skulle klara av att skapa ett styrprogram för att öppna och stänga ventiler vid givet tillfälle under en cykel.

Har tekniken kring solenoider kanske stått still eller är det görbart idag?

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fyrtakt utan kamaxel
InläggPostat: mån jan 23, 2017 5:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 408
Ort: Jönköping
Koenigsegg har nåt på gång.

https://www.youtube.com/watch?v=OZWeNPi2XkE

Lite fånig animation med ljudeffekter och yogamusik, men principen är väl elektronisk styrning av pneumatiska och hydrauliska komponenter.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fyrtakt utan kamaxel
InläggPostat: tis jan 24, 2017 5:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1569
Ort: Skånska Landsbygden
Googla "Freevalve" så har du att titta på sen.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fyrtakt utan kamaxel
InläggPostat: tis jan 24, 2017 6:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
Ahh... Christian läste väl samma artikel som jag en gång i tiden då :)

Tänkte mer om det skulle vara görbart för nån av proffsen här så här en 20 år efter att artikeln skrevs :)

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fyrtakt utan kamaxel
InläggPostat: tis jan 24, 2017 11:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1569
Ort: Skånska Landsbygden
http://miljofordonsverige.se/2011/02/fr ... thybriden/

Koenigsegg har hoppat på tåget först på senare tid när det blivit något konkret av det. I nästan 10års tid har Cargine och då mest Anders Höglund kämpat med att utveckla och testa fram sitt skötebarn till att bli det som idag kallas Freevalve.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010