Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 24, 2017 3:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons mar 08, 2017 6:03 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Inlägg: 545
Ort: Kvissleby
Volvo 945a 94a. Turbo konverterad med turbo boxar. Bilen har funkat bra som isbil förutom vattenpump och generator haveri. Startade bilen körde ut ur garaget. Lät stå på tomgång. Eter ca 30 sec dör bilen. Provar starta igen. Stendöd!! Gnista finns. Kollar man på bränsletrycksmätaren så är det 0 bar tills man gnuggat ca 20 sec då sticker trycket upp till ca 2.5 sen till 3 bar och bilen tänder då för att dö när trycket sjunker till 2.5 sen upp till 3 bar och tänder osv. Bränslereläerna som klickar i samma takt är ett vanligt litet relä. Har skiftat med ett lika som sitter bredvid. Samma sak. Har tvångskört reläer så pumpen går men samma visa.


Senast redigerad av KackNalle ons mar 08, 2017 7:12 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 08, 2017 7:06 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Inlägg: 545
Ort: Kvissleby
En gång rätt va det va efter en del gnuggande. Startade den och gick som vanligt i ca 1 min för att sedan dö . Efter det lika knäpp som innan. Vad är det som händer? Varför går inte pumpen på första tänd läget och inte alls på läge 2 förän efter ett frenetiskt gnuggande.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 10, 2017 9:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Inlägg: 516
Ort: Göteborg
Bara för att ge något svar,
testa att lätta på kontakter till boxar och kontakter till saker, se över jordflätor, +matningar osv
Om den stått kan det ju ha ärjat lite på någon kontaktyta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 11, 2017 9:28 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Inlägg: 545
Ort: Kvissleby
Ja precis. Den har stått i flera år .


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 11, 2017 11:12 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Inlägg: 545
Ort: Kvissleby
Bränsleboxen hade gett upp tydligen. Flyttade över chippe till sug en org bränsle sug box och det verkar funka det lilla jag vågat prova. Någon som vet om man vad som igentligen skiljer boxarnas hårdvara åt ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 12, 2017 10:33 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1289
Om jag kommer ihåg rätt så är alla som slutar på -9xx kompatibla sinsemellan och de som slutar på -5xx sinsemellan. D.v.s. endast chipet som skiljer åt burkar i samma "serie". Ju högre nummer, desto nyare box. Typ. De senaste -9xx har immobilizer men denna går att avaktivera (eller låta bli att aktivera) i chipet. Vad som konkret skiljer hårdvaran åt vet jag tyvärr inte, men (återigen med reservation för minnet) även -5xx-burkarna kan t.ex. styra kylfläkten även om detta inte är kopplat i t.ex. 240.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 12, 2017 10:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Inlägg: 545
Ort: Kvissleby
Okej. Tack för svaret! Dessvärre så avancerat bilen död igen idag. Vred på nyckeln x antal ggr tills jag hörde pumpen starta. Nästa försök startar bilen och går som vanligt. Detta återkommer ofta när man stängt av bilen. Antar att det är tändlåset. Vad brukar felas med dom? Funderar på att dra kablarna till brytare istället och låta nyckeln vara kvar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 13, 2017 12:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 139
Är väl nån platta bak på låset som kan strula?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 13, 2017 8:02 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Inlägg: 95
Ort: Mariestad
Jag kan ha missuppfattat men har bilen fungerat förut utan problem? Alltså som ombyggd till turbo? Tänkte på om du bytt spridare från turbomotorn samtidigt?
Turbo spridarna är ju lågohm å sugis är högohm. Så om du bytt till lågohm utan att sätta dit motstånd så kan du bränna spridarstegen I styrenheten. En tanke bara.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 13, 2017 10:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1289
Scaro skrev:
Jag kan ha missuppfattat men har bilen fungerat förut utan problem? Alltså som ombyggd till turbo? Tänkte på om du bytt spridare från turbomotorn samtidigt?
Turbo spridarna är ju lågohm å sugis är högohm. Så om du bytt till lågohm utan att sätta dit motstånd så kan du bränna spridarstegen I styrenheten. En tanke bara.


Isåfall skulle den inte börja leva av sig själv igen...

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 13, 2017 10:23 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5074
Ort: Lykksällä
"Bränslereläerna som klickar i samma takt är ett vanligt litet relä."

Det där har jag lite svårt att förstå vad som menas?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010