Sida 1 av 1

Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläet

Postat: ons mar 08, 2017 6:03 pm
av KackNalle
Volvo 945a 94a. Turbo konverterad med turbo boxar. Bilen har funkat bra som isbil förutom vattenpump och generator haveri. Startade bilen körde ut ur garaget. Lät stå på tomgång. Eter ca 30 sec dör bilen. Provar starta igen. Stendöd!! Gnista finns. Kollar man på bränsletrycksmätaren så är det 0 bar tills man gnuggat ca 20 sec då sticker trycket upp till ca 2.5 sen till 3 bar och bilen tänder då för att dö när trycket sjunker till 2.5 sen upp till 3 bar och tänder osv. Bränslereläerna som klickar i samma takt är ett vanligt litet relä. Har skiftat med ett lika som sitter bredvid. Samma sak. Har tvångskört reläer så pumpen går men samma visa.

Re: Volvo 945a. Underligt fel. Tänder bara.

Postat: ons mar 08, 2017 7:06 pm
av KackNalle
En gång rätt va det va efter en del gnuggande. Startade den och gick som vanligt i ca 1 min för att sedan dö . Efter det lika knäpp som innan. Vad är det som händer? Varför går inte pumpen på första tänd läget och inte alls på läge 2 förän efter ett frenetiskt gnuggande.

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Postat: fre mar 10, 2017 9:33 pm
av taz82
Bara för att ge något svar,
testa att lätta på kontakter till boxar och kontakter till saker, se över jordflätor, +matningar osv
Om den stått kan det ju ha ärjat lite på någon kontaktyta.

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Postat: lör mar 11, 2017 9:28 am
av KackNalle
Ja precis. Den har stått i flera år .

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Postat: lör mar 11, 2017 11:12 pm
av KackNalle
Bränsleboxen hade gett upp tydligen. Flyttade över chippe till sug en org bränsle sug box och det verkar funka det lilla jag vågat prova. Någon som vet om man vad som igentligen skiljer boxarnas hårdvara åt ?

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Postat: sön mar 12, 2017 10:33 am
av mauser240
Om jag kommer ihåg rätt så är alla som slutar på -9xx kompatibla sinsemellan och de som slutar på -5xx sinsemellan. D.v.s. endast chipet som skiljer åt burkar i samma "serie". Ju högre nummer, desto nyare box. Typ. De senaste -9xx har immobilizer men denna går att avaktivera (eller låta bli att aktivera) i chipet. Vad som konkret skiljer hårdvaran åt vet jag tyvärr inte, men (återigen med reservation för minnet) även -5xx-burkarna kan t.ex. styra kylfläkten även om detta inte är kopplat i t.ex. 240.

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Postat: sön mar 12, 2017 10:36 pm
av KackNalle
Okej. Tack för svaret! Dessvärre så avancerat bilen död igen idag. Vred på nyckeln x antal ggr tills jag hörde pumpen starta. Nästa försök startar bilen och går som vanligt. Detta återkommer ofta när man stängt av bilen. Antar att det är tändlåset. Vad brukar felas med dom? Funderar på att dra kablarna till brytare istället och låta nyckeln vara kvar.

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Postat: mån mar 13, 2017 12:33 pm
av robinb3rgsten
Är väl nån platta bak på låset som kan strula?

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Postat: mån mar 13, 2017 8:02 pm
av Scaro
Jag kan ha missuppfattat men har bilen fungerat förut utan problem? Alltså som ombyggd till turbo? Tänkte på om du bytt spridare från turbomotorn samtidigt?
Turbo spridarna är ju lågohm å sugis är högohm. Så om du bytt till lågohm utan att sätta dit motstånd så kan du bränna spridarstegen I styrenheten. En tanke bara.

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Postat: mån mar 13, 2017 10:14 pm
av mauser240
Scaro skrev:Jag kan ha missuppfattat men har bilen fungerat förut utan problem? Alltså som ombyggd till turbo? Tänkte på om du bytt spridare från turbomotorn samtidigt?
Turbo spridarna är ju lågohm å sugis är högohm. Så om du bytt till lågohm utan att sätta dit motstånd så kan du bränna spridarstegen I styrenheten. En tanke bara.
Isåfall skulle den inte börja leva av sig själv igen...

Re: Volvo 945a. Knepigt fel. Tänder. Klickar av på i b reläe

Postat: mån mar 13, 2017 10:23 pm
av Steve
"Bränslereläerna som klickar i samma takt är ett vanligt litet relä."

Det där har jag lite svårt att förstå vad som menas?