Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör dec 16, 2017 9:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor mar 23, 2017 10:50 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1027
Ort: BjörnL Uddevalla
Hej, har stridit med en 16v turbo i 2 dagar och inte fått ordning på gången. Jag antar att noll märkningar inte stämmer. Ska mäta in kammarna imorgon, någon som kan säga tdc lyft in och ut? Det är standard b234f topp å kammar.

Övriga förslag på saker som jag kan ha missat mottages också gärna :thumbright:



edit: Har kört bilen igen och det är inget fel på sugmotoreffekten tycker jag. Men det är som ett varvstopp går in vid 6000rpm, har flyttat faktiska varvstoppet över 9000 för att inte det ska ställa till det. Se kurvor i mitt sista inlägg olika tester vi gjort

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Senast redigerad av dundersmurfen tis apr 25, 2017 9:25 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 24, 2017 10:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1027
Ort: BjörnL Uddevalla
Hittade ett fel. Stiftet i kammen var av men stumpen låg kvar så det såg ut som kamdrevet satt rätt.

Nu när kammarna står rätt en märkningar så beter dem sig skitkonstigt. Har provtryckt och hängt av avgassystemet och luftfiltret. Hittar inte detta nya fel. Den tappar all ork efter 4000rpm. Jag håller fullt på dessa pullen:

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 24, 2017 10:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1027
Ort: BjörnL Uddevalla
Laddtrycket håller sig strax över 1kg fast kurvan störtdyker efter 4000rpm. Lambda är något fett runt 0.72. Men det ska ju inte göra så det blir såhär. Har även kollat så tändningen ligger skapligt, cirka 17 grader vid 1bar

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 26, 2017 12:25 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5115
Ort: Lykksällä
Gissar att du kollat de men stämmer markeringen på remskivan?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 26, 2017 1:59 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1027
Ort: BjörnL Uddevalla
Japp kollat så alla märkningar stämmer. Enda jag skulle gjort är hängt av ett laddrör å kollat hur motorn gick utan laddtryck för å se om felet är motorn eller turbon

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 31, 2017 4:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 16, 2005 4:46 pm
Inlägg: 300
Ort: GBG
Hur har det gått
E faktiskt lite nyfiken :thumbright:
Du har kollat kompan antar jag
Tänkte om kammen varit fel inställd så e ju risken ganska överhängande
att man krökt några ventiler

Men som sagt antar att du redan kollat detta :)

Med vänlig hälsning,

Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 23, 2017 10:59 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1027
Ort: BjörnL Uddevalla
Här är med och utan laddrör:

Bild


Här är skillnad 2 grader tändning:

Bild


Här är utan laddrör, med wg stängd och öppen:

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 23, 2017 11:03 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1027
Ort: BjörnL Uddevalla
Vi har kollat kompan, den är okaj och väldigt jämn.
Är det orginal ventilfjädrar som inte klarar mer?
Har aldrig sett problem med std 16v toppar förr med så abrupt ventilflyt

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 23, 2017 12:38 pm 
Online
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 178
Hört att de förekommer..
Har kls enkel fjädrar om du e sögen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 25, 2017 9:27 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1027
Ort: BjörnL Uddevalla
Är inte min motor! Är en kund som köpt en bil som skulle vara något av det värsta som går att få till i volvo rödblock. Visar sig att allt i toppen är oem volvo..

Hörde nån säga att dom gamla haltech kunde göra såhär om det var smuts på vr givaren. Har informerat kunden å han får testa

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 11, 2017 8:58 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1027
Ort: BjörnL Uddevalla
Felet hittat av ägaren, han bytte spridarna så gick den riktigt enl honom. Dock ej verifierat i bänk.

Min teori är att det var lågohm spridare och vid frekvensen som blev runt 6000rpm så ställde dom sig helt öppna, antingen pga kass flyback eller felaktiga / ej monterade spridarmotstånd / fel pwn inställningar. Vid last orkade den inte ens varva till 6000, pga att spridarna flöt öppna tidigare pga längre öppningstid

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010