Sida 1 av 1

Effekt av osymmetrisk kardanaxel

Postat: fre mar 31, 2017 10:53 am
av dsimila
Ganska intressant att varvtalet varierar så mycket som det gör.
https://www.youtube.com/watch?v=5aCK4Bob6a0

Re: Effekt av osymmetrisk kardanaxel

Postat: sön apr 02, 2017 10:39 pm
av Karl V
Har sett det på en fältprovbil på jobbet, påbyggarna hade byggt om bilen och satt ihop kardanen så ändarna var vridna i förhållande till varandra. Det resulterade i att synkarna i växellådan slogs sönder av pulserna som kom från kardanen.

Re: Effekt av osymmetrisk kardanaxel

Postat: mån apr 03, 2017 8:43 am
av larsm
Blir det samme forholdet med cv knut? Heter jo constant velocity, så burde holde javn fart.?

Re: Effekt av osymmetrisk kardanaxel

Postat: mån apr 03, 2017 10:01 am
av JoBy
En vanlig CV knut har som namnet antyder konstant hastighet. Tyvärr har den även högre friktion när den är i vinkel.

Det finns även en Thompson Constant Velocity Joint som är en mer avancerad variant av knutkors. Det finns kanske andra anledningar till att man inte ser den så ofta ...

https://www.youtube.com/watch?v=UEvaOg7glKk

Re: Effekt av osymmetrisk kardanaxel

Postat: tis apr 04, 2017 2:09 pm
av StefanM
det ska ju påpekas att poängen är att vinkeln på främre och bakre fläns ska vara lika. Att sätta ihop en kardan med korsen ej i linje orsakar mest obalans.