Ganska intressant att varvtalet varierar så mycket som det gör.
https://www.youtube.com/watch?v=5aCK4Bob6a0
Effekt av osymmetrisk kardanaxel
Re: Effekt av osymmetrisk kardanaxel
Har sett det på en fältprovbil på jobbet, påbyggarna hade byggt om bilen och satt ihop kardanen så ändarna var vridna i förhållande till varandra. Det resulterade i att synkarna i växellådan slogs sönder av pulserna som kom från kardanen.
Re: Effekt av osymmetrisk kardanaxel
Blir det samme forholdet med cv knut? Heter jo constant velocity, så burde holde javn fart.?
Re: Effekt av osymmetrisk kardanaxel
En vanlig CV knut har som namnet antyder konstant hastighet. Tyvärr har den även högre friktion när den är i vinkel.
Det finns även en Thompson Constant Velocity Joint som är en mer avancerad variant av knutkors. Det finns kanske andra anledningar till att man inte ser den så ofta ...
https://www.youtube.com/watch?v=UEvaOg7glKk
Det finns även en Thompson Constant Velocity Joint som är en mer avancerad variant av knutkors. Det finns kanske andra anledningar till att man inte ser den så ofta ...
https://www.youtube.com/watch?v=UEvaOg7glKk
Jonas Bylund
Re: Effekt av osymmetrisk kardanaxel
det ska ju påpekas att poängen är att vinkeln på främre och bakre fläns ska vara lika. Att sätta ihop en kardan med korsen ej i linje orsakar mest obalans.