Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 16, 2018 10:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: svetsa gjut järn med gas?
InläggPostat: ons apr 12, 2017 1:09 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20538
Ort: Tomterna/sävar
vad tror ni om sånna här grejor? nån som använt?

http://www.tinmantech.com/products/weld ... pplies.php

drömmen vore att lägga igen lite i förbrännings rummen i B18 toppen min och kanske dry däcka nästa block men kanske för mycket begärt?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 19, 2017 3:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Inlägg: 181
Ort: Lycksele
Ja,varför skulle inte det fungera? Förr repade man ofta gjutjärn med gassvetsning. I dagens läge finns ju fina mma-elektroder så det är väl ofta enklast att använda den metoden(mma= vanlig pinnsvets).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 23, 2017 8:07 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Inlägg: 301
Ort: KarlGustav/Varberg
Hade inte Dillon någon gassvetsutrustning som man svetsade gjutjärn med också?
MVH Basse

_________________
H-O "Basse" Karlsson
viewtopic.php?f=34&t=57716" onclick="window.open(this.href);return false;


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 25, 2017 9:30 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Jag har tigsvetsat med biltemas mma pinnar för gjutjärn som tillsats. Skrapade av flussmedlet på dom och använde som vanlig tillsats, blev rätt bra, ville inte spricka för dom vart nog mer lik gjutjärnet. Kan tänka mig att gassvets är ännu bättre om man kan använda en sådan :thumbright:

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 02, 2018 12:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Inlägg: 750
Ort: Vimmerby
Lite gammal diskussion, men jag kastar in ett par ord ändå.

När metall kallnar krymper den, om ett område krymper mer än omgivningen (som när en svetsfog kallnar) bildas krympspänningar, och gjutjärn spricker ganska lätt av detta slags spänningar. Det finns två metoder att minska detta problem på de platser där metallen inte kan krympa ohindrat.

1: Svetsa med en nickelelektrod avsedd för gjutjärn, man svetsar ett par centimeter som smider därefter ut fogen med en hammare medan den kallnar för att kompensera krympningen. Enkelt förklarat så plattar man till den så den jäser ut "åt sidorna", samtidigt som den krymper för att den kallnar.

2: Förvärm föremålet som ska svetsas ORDENTLIGT - hur mycket man behöver värma varierar bland annat med hur komplicerad formen är, men det handlar om att metallen ska glöda. Det finns ett fåtal firmor som reparerar spruckna gjutjärnstopplock genom att långsamt värma hela topplocket i ugn tills det glöder rött, därefter svetsas det med gassvets och tillsatsmaterial som består av gjutjärn (inte bara är avsett FÖR gjutjärn), efter svetsningen lämnas topplocket i ugnen där temperaturen långsamt sänks så topplocket är kallt sisådär nästa dag. Jag misstänker att man efter en sådan värmning behöver bearbeta alla bearbetade ytor igen - riktplana, ta upp hål för ventilstyrningar till en större storlek o.s.v. Kort sagt, det är inte snabbt gjort och det blir inte billigt.


Angående Dillon så går det utmärkt att svetsa gjutjärn med den svetsen, dom som säljer den har även flusset och tillsatsmaterial. Vill man handla tillsatsmaterial på andra håll kan man leta efter Kastweld 111, och jag har för mig att det finns gjutjärnsfluss av märket Petersons.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 02, 2018 1:09 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Vet inte om det har sagts tidigare i tråden med gjutna grenrör och avgashus har jag bara miggat somå vanligt stål. Med enda skillnaden att jag lägger bredare fogar så fogen har kanske 2cm gjutjärn att greppa i. Har funkat, håller naturligtvis inte en evighet men det gör ju inget jag gör ändå. Har väl hänt att saker jag fuskat ihop med miggen ramlat loss men så har det bara varit å lägg ännu bredare svetsfog :hihi:

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 02, 2018 4:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 502
Ort: lycksele
Om man tänker just i förbränningsutrymmet på typ en b20 skulle det inte gå hårdlöda eller lägga dtg något annat som smälter innan jutjärnet om man ordnar till en lämplig yta som det får greppa i?
Eller blir det för svårt att få det och sitta kvar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 05, 2018 7:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Inlägg: 750
Ort: Vimmerby
dundersmurfen skrev:
Vet inte om det har sagts tidigare i tråden med gjutna grenrör och avgashus har jag bara miggat som vanligt stål...

Dom KAN ha varit "vanligt" stål, alltså gjutstål, som är svetsbart och beter sig på det stora hela som vanligt stål trots att det är gjutet. GjutJÄRN med sin tokhöga kolhalt däremot, är något helt annat med helt andra egenskaper, särskilt om man ska svetsa i det.

Angående hårdlödning tycker även jag att det borde gå göra i ett förbränningsrum, men jag har läst på forum där folk säger att det inte fungerar. Ingen kan svara på VARFÖR det inte fungerar, ingen har provat, men alla "vet" att det inte går... :doh: Jag skulle testa, om jag hade behov & möjlighet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 05, 2018 9:47 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Ja det är väldig skillnad på gjutstål å gjutjärn. Visst gjutjärn går ju nästan inte å svetsa i typ en gammal grålle topp

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 05, 2018 11:36 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5243
Ort: Lykksällä
Helt klart är det skillnad på material. Original grenrör till LS-motorer funkar fint att bara migga(förlåt Kjelle :D ) ihop

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 06, 2018 3:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Inlägg: 750
Ort: Vimmerby
dundersmurfen skrev:
Visst gjutjärn går ju nästan inte å svetsa i typ en gammal grålle topp

Och även om det gick svetsa när det var nytt kan värme bränna bort kol och oxidera kislet i metallen, och därmed göra den osvetsbar. T.ex. på grenrör och vissa delar av vedspisar som utsätts för hög temperatur lång tid. Det enda man med säkerhet vet när det gäller gjutjärnssvetsning är att man inte vet om det lyckas förrän man har försökt, variationer i legeringen och vad som har hänt med den sedan den var ny gör det omöjligt att vara säker på mer än så.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 06, 2018 12:24 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Nä det är ju sant, jag ville bara poängtera att alla gånger jag svetsat i grenrör och avgashus så har det skött sin funktion. Inte snyggt och inte rätt men det har funkat.

En gammal gjutjärngjutjärnpis känns omöjlig att svetsa i av nån anledning. Har aldrig provat eller kommer nog aldrig göra heller så låter nån annan stå för den infon

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 06, 2018 12:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Inlägg: 181
Ort: Lycksele
Steve skrev:
Helt klart är det skillnad på material. Original grenrör till LS-motorer funkar fint att bara migga(förlåt Kjelle :D ) ihop

:thumbright: :hihi: :hihi:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010