Sida 1 av 1

Halsringar och trattar

Postat: tis apr 18, 2017 1:49 pm
av Anton Lundgren
Tjena innan jag ställer mina frågor så passar jag på att säga jag är lite nybörjare inom trimning och ursäktar ifall mina frågor är något "okunniga"

iallafall så har jag fått ett bestyknings råd till weber 40 dcoe, där jag bland annat blev tipsad om att använda 38mm halsringar. Eftersom att det bara går att få tag i 36mm som störst så tänkte jag svarva ut dom till 38, vad ska man då tänka på ? Tex ska dom svarvas lika genom hela ?

Undrar även vad skillnaden på fullradie trattar och "vanliga trattar" är ?

Re: Halsringar och trattar

Postat: ons apr 19, 2017 7:23 am
av StefanM
det är väl klart man kan förstora halsringar men allt beror ju på vad det är för motor och vad man vill uppnå? Det jag menar är ju att det kanske är enklare att utgå från större förgasare direkt.

Re: Halsringar och trattar

Postat: ons apr 19, 2017 3:21 pm
av Anton Lundgren
Ja det är ju klart, bestyknings rådet jag fick till min b19 var

•weber 40 dcoe ×2
•38 mm halsring
•Luftmunstycke 160
•Huvudmunstycke 150
•Acc munstycke 50
•Nålventil 250
•Lågfartsmunstycke f8-65
och lite annat, som sagt så är jag inte speciellt hemma på detta utan detta var informationen jag fick

Re: Halsringar och trattar

Postat: ons apr 19, 2017 3:22 pm
av Anton Lundgren
Och det jag vill uppnå är en piggare/ roligare bil utan att behöva byta motor

Re: Halsringar och trattar

Postat: ons apr 19, 2017 6:55 pm
av
Troligen är tipsen du fått tänkta till 45er kör med 36mm halsringar du utan att svarva dom större.
Men med mindre halsringar kan du använda mindre huvudmunstycken också tror 135-140 är mer lagom och 65 i lågfart är väldigt stort 50-55 är mera lämpligt om du har en någorlunda snäll kamaxel.
Men har du en b19 så är billigaste trimmet en fräsch b23 då har du direkt 22hk till och liknande skillnad i vrid och förutom jobbet med motorbyte (som är enkelt då allt passar utan modifikation) bör du ju få den effekten för under 1000kr sen har du redan webrar så kör dom på en b23 istället.
Skillnaden på en fullradietratt och en vanlig bör Google kunna hjälpa dig med är motorn standard i övrigt så köp bara dom billigaste trattar du hittar i rätt storlek till förgasarna det blir ingen stor skillnad med en org kamaxel.

Re: Halsringar och trattar

Postat: ons apr 19, 2017 7:01 pm
av Anton Lundgren
Ok tack för hjälpen :thumbright:

Re: Halsringar och trattar

Postat: tor apr 20, 2017 9:06 am
av StefanM
är det bara en gatbil som man vill ha piggare så räcker weber 40 långt med normala halsringar. Finns ingen anledning att pressa ur dem max om det inte behövs.

Re: Halsringar och trattar

Postat: tor apr 20, 2017 9:14 am
av
Sen och ha en halsring som är större än arian vid spjällaxeln och spridaren ger väldigt lite så större än ca35mm halsring i en 40mm gasare eller 40mm halsring i en 45a ger inte så mycket och man får bestycka upp ganska mycket när halsringen blir för stor också och vet inte om det är bra.
Tex så samma motor med 45er och 38mm halsring vill ha 145 huvud,40mm halsring 160 och bortsvarvat med bara en radie och 42,6 mm vill ha 200 i huvudmunstycke utan att ge någon mera effekt med jättehalsringar.

Re: Halsringar och trattar

Postat: tor apr 20, 2017 11:14 am
av Anton Lundgren
Vill inte låta jobbig men om någon orkar läsa så är det här hela tipset jag fick :?

36mm halsringar. Luftmunstycke 160. Huvudmunstycke 150. Acc munstycke 50. Nålventil 250. Fullradietrattar. Lågfartsmunstycke f8-65. Gt6 kamaxel. 38mm avgasventil. Portas på insug. Plana toppen 3mm. b21et fördelare. Extraxtorgrenrör och långa insug

Re: Halsringar och trattar

Postat: fre apr 21, 2017 8:35 am
av
Var detta tänkt på en b19 eller en större b23?
Och hur ska motorn användas en gt6 kam duger till folkrace/isbil men i en gatbil är den väldigt bottensvag och inte särskillt rolig alls då den behöver varvas lite för att gå bra.
Iaf så varje skillnad i en motor påverkar bestyckningen tex byter du till 25mm längre trattar kan du få bestycka om eller bara portningen på toppen spelar roll.
Reseptet du fick lät som en folkrace motor byggt av det som fanns liggandes.
38mm avgasventiler är helt onödigt org räcker till iaf 30-40hk mer än ett par 40er.
Och långa insug är jag inte så förtjust i där måste du Också tänka på vad som ryms så det inte tar i bromsservon (luftfilter ryms i regel aldrig)

Re: Halsringar och trattar

Postat: lör apr 22, 2017 12:09 pm
av Anton Lundgren
Det var tänkt att användas i en b19 som jag tänkte ha som gatbil/busbil, men ni som kan era saker kanske skulle kunna sätta ihop ett recept till en b19, mailade KG trimning och dom tyckte att bestykningen lät bra.
Nu argumenterar jag inte emot er här på forumet då dom flesta tycker att det inte är något bra råd som jag fått, dock så är det ganska svårt att veta vad jag ska satsa på för grejer när man får olika svar här och där, speciellt när man försöker ta in och lära sig så mycket som möjligt :shock:
Mvh Anton

Re: Halsringar och trattar

Postat: sön apr 23, 2017 9:32 am
av Moparboy440
Erland Cox har illustrerat syftet med fullradietrattar ganska tydligt på sin hemsida:
Bild
http://www.topplocksverkstan.se/insuglangder.html

Re: Halsringar och trattar

Postat: sön apr 23, 2017 9:40 am
av Anton Lundgren
Tack det var bra förklarat :thumbright:

Re: Halsringar och trattar

Postat: sön apr 23, 2017 12:48 pm
av
Om bilen bara ska busas med fungerar en gt6 kam men ska du köra den som bruksbil finns det bättre kammar den går ju använda men med 40er kan du få samma toppeffekt med en snällare kam och betydligt bättre Bottenvrid.
Skulle jag byggt något billigt enkelt med dubbla 40er skulle jag kört en portad 530 topp och en kam med kring 260gr duration vid 1 mm och så mycket lyft som möjligt dom flesta omslipade kammarna brukar ha kring 12mm lyft och en billig lämplig kam är en månen8 vill du ha lite vassare så en fs129 eller en snällare en sts247 med 106-108gr nockvinkel, fs122 eller timo 12,2.
Toppen skulle Jag inte ökat så mycket i aria från standard men med en bra portning flödar den 180-190 cfm in och 140+ ut sen korta insug och 50-60mm långa trattar (eller vad som ryms innan bromsservon)
En sådan motor skulle nog ge kring 145-150hk på en b19 underdel eller 160+ på en b23/b230 med 36mm halsringar och mycket mera vridmoment.