Volvo 960 MkII 1997 start problem

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Kimtex
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån nov 25, 2013 11:48 pm

Volvo 960 MkII 1997 start problem

Inlägg av Kimtex »

Bilen Volvo 960 MK II
årsmodell 1997
Manuell M90
Motor 2.5 liter
rak vit sexa

- fel beskrivning
Körde bilen ca 1 mil hemifrån till närmsta bensin station för att fylla upp tanken, pga hade lite bensin men lampan tändes aldrig innan jag han tanka, nåväl framme vid tappen stängde jag av bilen,
Efter hade tankat upp den skulle jag hoppa in i bilen starta den, men då nöter den bara start motor, så tänkte kör lite kanske den kommer igång vilket den inte gjorde, tanke nr 2 kolla alla säkringar hittade 2 som var trasig bytte dom utan resultat,

har testat/ bytt

- Kollat alla säkringar X
- bilen startar inte vid 4 växlen i rullning
- har haft telefon kontakt med bror och mina soppa relä klickar som dom ska. Han har likdan bil :P
- varken jag eller min bror får något tryck i fuilralilen under läge 1.2 på tändningen, men brors bil kan man se trycket när motorn är igång (2,5 Bar ), Kollade med däckpåfyllare.
- Och ja det är 100 % 95 oktan bensin. då jag trodde jag tanka fel så körde in kortet fick kvittot och det visar att jag har tankkat 71 liter bensin

- Misstänker soppa pumpen, eller alternativt att motorn har blivit sur, läste om att någon som hällt olja 4 droppar i varje cylinder pågrund bensin i cylindrarna tvättar bort oljan och så vis försvinner kompet. så långt har jag kommit i mitt felsökande, och önskar veta
hur man kan kolla bränsletrycket i läge 1,2 på tändningsläget.


ska till bilen till helgen kolla om jag får ström till pumpen (bränslet )
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Volvo 960 MkII 1997 start problem

Inlägg av MVA-Productions »

Gör det enkelt för dig, testa om den hoppar igång på startgas. Gör den det så är felet bränsle relaterat. Då kan du först och främst öppna tanklocket och höra om där surrar när man drar på starten. Kan dock vara lite svårt att höra ibland.. Men då kan man bara lossa en soppa ledning och kolla om den pumpar fram soppa så vet du ju direkt om pumpen är kass :)
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Volvo 960 MkII 1997 start problem

Inlägg av taz82 »

Har du mycket vakum i tanken? (tät avluftning?)
Skriv svar