Handbromsens funktion

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Handbromsens funktion

Inlägg av Kulan »

Hej.

Håller på med min v70R awd -00 och har några funderingar om handbromsen på denna.

Har skruvat massor i denna teknik på div. 850, 740, 240 av varierad sort,

Jag upplever att jag kan gott skruva i dem, få dem att fungera. Det är inte det jag vill att denna tråd ska handla om. Det denna tråd ska handla om är att... hur fungerar ens en handbroms, man drar i spaken, som i sin tur drar i en wire, sen drar den i sin tur i en expander, som skickar ut backarna in i skivan, så långt är jag med, men hur fungerar det sen, har dålig bromsvärkan trots nya backar från mekonomen, hört dem ska vara felkonstruerade. På vilket sätt är dem fel??

Vad är den bästa legeringen?? Är det "bara vilken gammal legering som helst duger" eller ska det vara nån speciell?? Isf vilken??
Ska backen nötas runt hela bromsbandet för då dras det åt på nåt vis och drar hårdare?? Hur fungerar geomitrin?? Upplever bäst bromsverkan när backarna är så "spänd" att det i princip hugger när man kör bara rakt fram och man int rör spaken, men det är ju varken bra eller tänkt att det ska vara så, hur kommer det sig??

Är det för att expandern ska vara toppenfräsch för att fungera?? Och den fungerar bra om man har den så löjligt hårt spänd??

Så, hur funkar handbromsen?? Är det någon där ute som är riktigt jävla kunnig på denna typ av handbroms, för jag vill lära mig för jag ogillar att göra nåt, jag vet int vad det är men hux flux fungerar det bara, jag vill helst veta vad det är som gör att det fungerar,

Vad har en kärvande wire för symptom?? :-)

Tack på förhand // Kulan
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Handbromsens funktion

Inlägg av Steve »

Ytan på belägg och skivor/trummor kan vara "glaserad" och då tar den dåligt, brukar för det mesta gå rugga upp med ett grovt sandpapper Har man nya belägg och gamla skivor kan det vara nött en kant i skivan så belägget bara tar på den kanten och får dålig anliggning
Allting måste löpa lätt i vajer/länkage/rörliga delar

Kärvande vajer så kan den fastna i höljet så allting rör på sig istället för bara själva vajern och då spänner den ju inte åt

Ingen raketforskning direkt utan har man kollat allt sånt så funkar det. Justera den på backarna om det går så den ligger på och släpp bara på den litegrann så det löper lätt igen
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Antonlarsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm

Re: Handbromsens funktion

Inlägg av Antonlarsson »

Montera volvo orginal backar. Dom är lite bredare än "eftermarknads" backar då funkar det sen

Skickat från min D5803 via Tapatalk
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: Handbromsens funktion

Inlägg av wille91_ »

Är "trumman" sliten så har den större diameter än backarna och då blir anläggnings ytan väldigt liten, kommer ej ihåg hur det är med justeringen på awd men på fwd så är det justering i hjulet. Då ska man släppa wire max och justera upp fullt i hjulet innan man justerar bort slacket i wiren. Annars räcker inte expandern till. Och v70 2001 och upp finns det justering att köpa för dom justeras endast på wiren. Blir en helt grym parkeringsbroms på dom när man kan spänna ut backarna på andra sidan expandern.
Men lägg i backarna i trumman och ser hur anläggnings ytan ser ut.
Likaså kan det vara att en back har kortare beläggning på för att hjälpa till och öka bromsverkan.

Hoppas detta kan ge nån idé vad som strular.
Mvh
//William
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Handbromsens funktion

Inlägg av Robert Markström »

En justerskruv på motsatt sida av expandern är det enda rätta. När expandern gått ut en bit så blir geometrin tokig
& den tappar kraft så bromsverkan blir sämre. Justerskruv ist för plattan mellan backarna, utjusterad max (justerar ut
så hjulet låser ordentligt, sen justera tillbaka just så hjulet snurrar fritt) med slackade vajrar. sen justerar man bort
slacket på vajern precis som föregående säger. :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Handbromsens funktion

Inlägg av Kulan »

Intressant,

Men Wille91 hade en väldigt intressant "ide". "Ena backen kan ha kortare beläggning för att öka bromsvärkan ytterligare". Varför blir det så?? :-) är det som en 4-puck sinterlamell att varje kilo tryck blir fördelat på en mindre yta. Men varför har isf bromsbandstillverkarna tagit det till det extrema å gjort allt effektivare, även om skivbromsen är effektivare, många vill ju säkert behålla std trummor men ändå ha bromsverkan. :-) men borde isf inte en smalare back ge samma effekt, men då var det nån här som sa att "Volvos backar är bredare, då funkar det" det tvekar jag inte på, (det är sånna jag håller på skruvar dit nu, lite motion av wire gör jag också) men samtidigt "Max tryck per mm2" säger ju lixom emot sig sj där)


Minns nån vad Bosse bildoktorn sa att man sku behandla nya vajrar med innan montering?? Var det låsolja eller vad var det?? Vad rekomenderar ni och varför??

Vet nån vad det är för fel på mekonomens "PRO meister" backar?? Han i kassan erkände att dom funkar inte i vissa skivor men grymt i andra skivor. Så jag är ju inte försten med dessa problem så nån kan ju veta vad det är för fel på dem :-)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Handbromsens funktion

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag tror att när ena backen är större så är det på flytande backar dvs ena backen trycker på den andra
utan fast mothåll /fäste mitt emot bromscylindern,och anledningen är att dom ska ha ungefär samma
livslängd och tryck/cm2 :idea:

/F
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Handbromsens funktion

Inlägg av Kulan »

Robert Markström. Du skrev "när expandern Gått ut en bit blir gemoitrin tokig, och den tappar kraft och bromsvärkan försämras".

Är expandern som starkast när den är som mest ihopvikt?? (Hävstängseffekten)?? Fränt. Det ska jag genast gå ut och prova innan jag köper nya skivor för jag har justerat precis tvärt om (spaken så hårt spänd som möjligt och den lilla justerskruven på motsatt sida ihopskruvad,

Ja där ser man vad man kan klanta sig när man inte vet precis vad man håller på med :lol: tack för tipset :-)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Handbromsens funktion

Inlägg av Steve »

Justerar du så så tar ju beläggen bara längst ut där vajern sitter
Justerar man ut på justeringen så tar beläggen över hela ytan
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Handbromsens funktion

Inlägg av Kulan »

Nu när jag justerat på det sätt ni beskrev så upplever jag en god bromsvärkan om man lägger in backen och trycker på gasen, men den vill gärna rulla frammåt så fort man lägger i Drive (dock faktiskt en liten skillnad, men dock väldigt liten), men kan justera ut justeringen som är mitt mot expandern ytterst lite. Det menas typ halva slaglängden av handbromsspaken. V70 handbroms har jag hört att man gott kan justera justeringen ute vid hjulen lite grovt och sen finjustera det sista bakom spaken,

Det är på detta sätt jag justerat nu (lite grovt ute vid hjulen och sen finjusteringen inne i bilen vid spak). Jobbar alla handbromsar på detta sätt av trumbromstyp så man bör justera ute vid hjulen MAXIMALT eller har V70 nån speciell del som jobbar på nåt annat sätt motför "vanliga" handbromsar,

Ska justera om senare, dra mer ute vid hjulen då det gjorde skillnad :-) eller känner ni till nåt sätt man kan göra nån ändring så den låser effektivare frammåt? Egentligen kom jag å tänka på att man borde kunna göra som så att man kan vända ena expandern som sitter på wire "uppochner" så den får den effekten att ena hjulet låser effektivt frammåt och den andra bakåt då det kan vara så att mellanrummet mellan bromsbacken gör att när hjulet försöker rulla frammåt så blir det som att wire drar ännu hårdare i expandern?? Som det är nu kanske båda expandrarna är vända åt hållet som drar när hjulet drar bakåt?? Det kanske är därför handbromsen fungerar jävligt bra bakåt?? Men inte frammåt?? Hmm intressant tanke tycker jag,

Men tycker fortfarande att det är skrämmande att det är idioti att denna teknik finns på en så pass modern bil som en -00 :hihi:
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Handbromsens funktion

Inlägg av Kulan »

Har konstaterat att nu är det bromsverkan både bakåt och frammåt, (bara justerat som satan ute vid hjulet och släppt så mkt jag bara kunnat inne vid spaken) och beskvinnan var jättenöjd (låste hjulen på bes) men problemet är att wire släpper inte tillbaka så handbromshelvettet ligger an (2a på det ist). Så ska häckla dit nya wire så jag undrar, Bosse bildoktorn gav ju nå förslag på hur man sku förbehandla dom nya vajrarna så skulle detta system faktiskt funka. Vad var det för medel han sa?? Var det låsolja?? Minns nån?? Eller har någon här inne ett eget förslag på nåt som funkar?? :-)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Handbromsens funktion

Inlägg av mauser240 »

Har själv installerat extrafjädrar som drar tebax vajrarna på ett par bilar och det funkar. Vet dock ej hur det ser ut på V70...
//MartinL
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Handbromsens funktion

Inlägg av Kulan »

Ok :-) jag kanske "övertänkte" detta. Bara montera och se glad ut?? Dom wire som sitt på bilen har ju ett plastöverdrag på sj stålkärnan. Det kanske är förbehandlat från fabrik?? :-)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Handbromsens funktion

Inlägg av StefanM »

Wirarna ska gå fingerlätt på dessa för att de ska fungera. Kärvande sådana är inga som helst konstigheter heller, har bytt oräkneligt antal på V70.
Det där med att vissa backar inte fungerar och vissa gör det är nog bra struntprat. Har monterat massor med olika fabrikat och aldrig märkt nåt speciellt. Problemet är nog mest att folk bär sig dumt åt och inte byter kärvande komponenter eller så justerar på rätt sätt.
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Handbromsens funktion

Inlägg av Kulan »

Kan nog vara precis som du säger, som sagt i första inlägget, jag kan gott få dem att fungera, men jag visste ju inte hur det riktigt fungerade,

Men några fingervisningar för att få handbromsen att fungera ordentligt,

1. Alla delar ska löpa lätt. Spec vajrarna. Om höljet inte håller tätt är dessa förbrukade.
2. Se till att ha ett justerbart mothåll på andra sidan än den som styrs av vajern.
3. Släppa justeringen vid spaken så slak den bara går få. Justera ut denna justering på andra sidan än expandern så hjulet går tungt och sen släppa så hjulet precis börjar gå lätt. Sen 2 hack till så det verkligen går fritt. Sen kan man justera rörelsereserv baki spaken. Denna justering är nödvändig för geomitrin på expandern. Annars får man dra orimligt hårt i spaken för att uppnå tillräckligt tryck på backarna.

Nåt mera??
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Skriv svar