Sida 1 av 1

Lång startande motor

Postat: lör aug 12, 2017 10:48 am
av RS100
Hallå!

Jag ska försöka få min "banbil" besiktad i år och har ett lite störande problem...

När bilen stått ett tag måste man sätta på tändningen ett 10tal gånger för att få fram soppa (pumpen går några sek på starten) och om bilen gått så räcker det med 1-3gånger .

Trodde att det var att jag kört utan back ventil, men nu monterad är det minimal skillnad.

Kanske sätt slangar fel så det blir undertryck i systemet?

Förpump - toppen catchen - botten huvudpump - motor - regulator - top catchen - överinning toppen till tank

Aldrig varit något läckage som jag upptäckt!

Någon som har nåt tips?

Re: Lång startande motor

Postat: lör aug 12, 2017 12:53 pm
av mauser240
Har du tankavluftningen i ordning? Hur ser det ut i catchtanken när bilen stått ett tag?

Re: Lång startande motor

Postat: lör aug 12, 2017 1:29 pm
av RS100
inget stopp i avluftning är öppen in i bagage eller måste det vara vacumm? org kjet hade ju på sugen, även testat att inte ha tanklocket på, inte kollat mängd i catchen får köra ner någon pinne och se var nivån stannar.

Re: Lång startande motor

Postat: lör aug 12, 2017 6:00 pm
av Steve
Har du nån bränsletrycksmätare så du ser att du är utan tryck?

Re: Lång startande motor

Postat: lör aug 12, 2017 9:22 pm
av RS100
kollade catchen den är sånär full, så soppan stannar ju där iallafall.

Bränsle tryck på regulatorn är noll tills jag startar...

Re: Lång startande motor

Postat: lör aug 12, 2017 9:30 pm
av Steve
Sitter huvudpumpen under nivån på catchtanken?

Re: Lång startande motor

Postat: lör aug 12, 2017 9:44 pm
av mauser240
Om trycket försvinner så måste du ju ha ett läckage nånstans...

Re: Lång startande motor

Postat: sön aug 13, 2017 1:11 am
av RS100
pumpen sitter kanske 10cm under nivån

har aldrig varit blött eller luktat e85 så vet inte var det skulle kunna läcka

Re: Lång startande motor

Postat: sön aug 13, 2017 1:22 am
av Steve
Dålig regulator?

Re: Lång startande motor

Postat: sön aug 13, 2017 11:16 am
av fugazi
Har lite samma problem, fast inte lika mkt, och jag har kommit fram till att det är min regulator som tappar trycket.
Den läcker lite när den ska va stängd helt enkelt.

Går din att plocka isär?
Kanske går att "slipa in" sätet med ventil-slippasta?

Re: Lång startande motor

Postat: sön aug 13, 2017 12:07 pm
av mauser240
RS100 skrev:har aldrig varit blött eller luktat e85 så vet inte var det skulle kunna läcka
Jag menar förstås inre läckage. Backventil / regulator / spridare.

Re: Lång startande motor

Postat: sön aug 13, 2017 5:24 pm
av RS100
backventil är ny då jag trodde det var felet, spridare har varit på service innan förra säsongen gjorde ingen skillnad

regulatorn är en aeromotive så den bör vara servicebar, får väl ge mig på en isärtagning är dem typ som en WG eller? så inga grejor far iväg...

Re: Lång startande motor

Postat: tis aug 15, 2017 11:49 am
av StefanM
vad innebär "stått ett tag" ? Alla bilar tappar trycket när de står en stund men bränslet stannar ju kvar i ledningen för det och normalt krävs det inte många tiondels sekunder innan det är tryck igen. Så jag tror ju mer på att bränslet rinner tillbaks till tank av nån anledning.

Re: Lång startande motor

Postat: fre aug 18, 2017 4:01 pm
av RS100
ett dygn och uppåt för tiotalet gånger men redan efter några minuter märker man "tappet"