Polyester / mikroglasballonger

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Polyester / mikroglasballonger

Inlägg av mauser240 »

Tjo!

Skall montera trimplan på båten men tyvärr är akterspegeln långt ifrån rak sett uppifrån. Så jag måste bygga en klack som följer skrovets runda form och trimplanets raka dito.

Då slog mig tanken att man kanske skulle bygga en form mot skrovet och fylla den med polyester och mikroglasballonger och sedan dra på ett par lager väv över det.

Kan man göra så eller blir det för sprött? Handlar om att bygga på mellan 0 och 30 mm typ.
//MartinL
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Polyester / mikroglasballonger

Inlägg av TVR »

Styrkan kommer att ligga i de lager väv du lägger "utanpå". Ser du bara till att göra det laminatet tjockt så kommer det att hålla.

Egentligen kan du använda något mer vanligt distansmaterial (divinycell, balsa, etc) men det är ju inte fel med mer homogent spackel i form av polyester/glasballonger. Kan kanske finnas lite risk för att spacklet sjunker lite och du ska nog inte lägga så tjockt som 30 mm i en omgång utan lägga fler lager.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Polyester / mikroglasballonger

Inlägg av mauser240 »

Tack, då kör vi på det. Har tyvärr ingen divinycell hemma och inplastat trä är jag allergisk mot. Därför glasballongerna. Dessutom går det lätt att få till formen med en gång när man gjuter med halvflytande spackel i en form.
//MartinL
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Polyester / mikroglasballonger

Inlägg av TVR »

Håller helt med dig om att det är skönt att slippa blanda in organiska material (eller skummaterial som förr eller senare suger åt sig vatten). Även om det håller förbluffande länge som kommer det förr eller senare att ruttna. Ska man dessutom skruva i det så kommer det garanterat att inträffa. Då är homogen "plast" att föredra.
Skriv svar