Hej
Jag håller på att fantasera om ett projekt som ska baseras på en opel commodore a alt rekord c.
Tanken är att stoppa i en v8 av nån vettig typ och byta bakaxel til nått som inte är gjort av smör.
Jag har egentligen fastnat lite på corvette c4. Medveten om at det inte är jätteenkelt att smalna av bakaxeln men det ska nog gå.
Den modellen har efter vad jag kan se vettiga bromsar och alu toppar samt innsprut, vill hälst köra det och inte förgasare.
Det kvittar också med den delade bakvagnen då jag gillar det bättre.
Ideen är att nyttja mest möjligt av donatorbilen så som motor, växel, bakaxel, bromsar osv.
Finns det nogra andra goda alternativ på bil som inte kostar guld begagnat?
Behöver inte finnas i norge/sverige, kan ta över från usa om det är mera "prisvärt".
Lämplig donatorbil typ corvette c4?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Lämplig donatorbil typ corvette c4?
Jag tycker nog att C4 totalt sett är en ganska vettig donator. Mycket av prylarna går att använda som de är och det finns grejer att köpa. Generellt sett blev de bättre senare så en så ny bil som möjligt är att föredra. Man ändrade geometrier både i fram- och bakvagn så jag skulle undvika de tidigaste bilarna.
Jag har sett en del som använder Lincoln Mk8 men jag skulle nog tycka att Corvette har bättre hjulupphängningar. Ska det vara lite väghållningsinriktat är nog Corvette svår att så som single donor.
Ytterligare ett alternativ är Lexus, de stora Lexusarna har väl i praktiken Supragrejer under skalet. Fina saker det också.
Gustaf
Jag har sett en del som använder Lincoln Mk8 men jag skulle nog tycka att Corvette har bättre hjulupphängningar. Ska det vara lite väghållningsinriktat är nog Corvette svår att så som single donor.
Ytterligare ett alternativ är Lexus, de stora Lexusarna har väl i praktiken Supragrejer under skalet. Fina saker det också.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Lämplig donatorbil typ corvette c4?
Hörs bra ut. Har du varit med om nån som smalnat av corvette prylarna?
Gjorde lite research i går och kom fram til at man ska ha en typ 90a.
Detta ska godkännas (hoppas jag) i en commodore a så jag får ha L98 motorn men inte LT1 då den har för hög effekt.
Lexus är nog fina grejer men det är nog lite svårare att jobba med, tänker på smalning av bakvagn och elektroniken.
Gjorde lite research i går och kom fram til at man ska ha en typ 90a.
Detta ska godkännas (hoppas jag) i en commodore a så jag får ha L98 motorn men inte LT1 då den har för hög effekt.
Lexus är nog fina grejer men det är nog lite svårare att jobba med, tänker på smalning av bakvagn och elektroniken.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Lämplig donatorbil typ corvette c4?
Corvette bakvagn har jag besiktat rätt många avsmalnade i Corvette. Jag rekommenderar nya drivaxlar i stål om man ska göra det, och att man monterar bryggan/diffen med en failsafe-funktion som gör att allt inte ramlar ned om svetsfogarna (eller snarare det värmepåverkade materialet bredvid) brister.
Fram brukar man bara sätta bärarmarna tätare ihop (ny framvagnsbalk eller fästen direkt i ramen) och välja en lagom bred kuggstång. Tips där är att kolla så man får tag på kuggstång med rätt mått innan man bestämmer placering av bärarmarna. Det är enklare att justera spårvidd/skärmfyllning med ET något tiotals millimeter än att korta kuggstänger.
Normalt sett är man ju begränsad till 15 kW/100 kg tjänstevikt, vilket borde ge runt 280-300 hk i en Commodore eller Rekord. Men bygger man smart och bra med Corvettegrejerna bör man kunna söka dispens för 20 kW/100 kg vilket gör att en bra bit över 300 hk kan bli möjligt.
Gustaf
Fram brukar man bara sätta bärarmarna tätare ihop (ny framvagnsbalk eller fästen direkt i ramen) och välja en lagom bred kuggstång. Tips där är att kolla så man får tag på kuggstång med rätt mått innan man bestämmer placering av bärarmarna. Det är enklare att justera spårvidd/skärmfyllning med ET något tiotals millimeter än att korta kuggstänger.
Normalt sett är man ju begränsad till 15 kW/100 kg tjänstevikt, vilket borde ge runt 280-300 hk i en Commodore eller Rekord. Men bygger man smart och bra med Corvettegrejerna bör man kunna söka dispens för 20 kW/100 kg vilket gör att en bra bit över 300 hk kan bli möjligt.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Lämplig donatorbil typ corvette c4?
Hej
Jag bor i Norge så det blir lite annorlunda besiktningsmässigt här.
Var mest ute efter hur corvette grejerna var att anpassa och jobba med.
Det roliga är att det finnes en tüv godkänd bromssats som gör att en får godkänd en commodore a med 309kW (hur ostabilt det änn låter).
Jag bor i Norge så det blir lite annorlunda besiktningsmässigt här.
Var mest ute efter hur corvette grejerna var att anpassa och jobba med.
Det roliga är att det finnes en tüv godkänd bromssats som gör att en får godkänd en commodore a med 309kW (hur ostabilt det änn låter).
Re: Lämplig donatorbil typ corvette c4?
Finns TUV godkännande i Tyskland för 420hk i Kadett C också... Klart mindre bil än en Commo
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/