RC 2150 och folkrejs - FWD

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

RC 2150 och folkrejs - FWD

Inlägg av SevenEight »

Av flera orsaker så har jag börjat fundera över hur det är att åka FWD i folkrace och 2150cc RC. Tänker tex på NGK masters eller semesterracet, det går fort även med fwd.... Nån här med erfarenhet? Hur kan det komma sig att det funkar så bra? När jag körde FR, för...oj...25år sen...så var framhjusdrift nåt som "knepiga" människor höll på med. NU, vafan, det går ju att åka fort? Kan bli så att jag flyttar och då norrut och där är utbudet av banrejsing ganska begränsat. Såldes blir rc 2150 intressant. Har inte kört på grus sen adam var länsman tyvärr. Det uppenbara valet är ju nån variant på BMW eller iaf nåt bakhjulsdrivet men det känns ju så tråkigt så tiden stannar. Tänker att nån skojig FWD bil hade kunnat vara alternativet.

Så, egentligen undrar jag, varför i helvete väljer nån öht att köra FWD i rallycross? Eller FR för den delen? Jag känner mig lockad...av nån jävla anledning..
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: RC 2150 och folkrejs - FWD

Inlägg av MattiasH »

Jag hävdar att på bilar upp till 200-250hk nånstans spelar det liten och ingen roll vars det driver.
Varför FWD kanske anses lite snabbare i enklare klasser tror jag beror på att det är lättare att överköra och göra småmissar med bakhjulsdriven bil.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: RC 2150 och folkrejs - FWD

Inlägg av Wikimoe »

Har själv kört folkrace, rally och rallycross, mestadels med fwd. Både 2150 och har nu börjat nosa på 2400.
Själv gillar jag tjusningen med att söka spårval som rwd bilar normalt inte tar. I startögonblicket är det svårt att hävda sig i rallycross men varvtiderna skiljer inte mer än vad som sitter mellan ratt och ryggstöd.
Själv har jag inte ekonomi, tid eller kunskap att konkurrera på allvar med min gamla kadett men det är kul att röra om i grytan lite emellanåt när man tävlar mot bilar vars bromsar kostar lika mycket som hela min bil.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Wiktor Danielsson
Skriv svar