svetsa gjut järn med gas?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

svetsa gjut järn med gas?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad tror ni om sånna här grejor? nån som använt?

http://www.tinmantech.com/products/weld ... pplies.php

drömmen vore att lägga igen lite i förbrännings rummen i B18 toppen min och kanske dry däcka nästa block men kanske för mycket begärt?
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: svetsa gjut järn med gas?

Inlägg av Kjelle »

Ja,varför skulle inte det fungera? Förr repade man ofta gjutjärn med gassvetsning. I dagens läge finns ju fina mma-elektroder så det är väl ofta enklast att använda den metoden(mma= vanlig pinnsvets).
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: svetsa gjut järn med gas?

Inlägg av Bassek »

Hade inte Dillon någon gassvetsutrustning som man svetsade gjutjärn med också?
MVH Basse
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: svetsa gjut järn med gas?

Inlägg av dundersmurfen »

Jag har tigsvetsat med biltemas mma pinnar för gjutjärn som tillsats. Skrapade av flussmedlet på dom och använde som vanlig tillsats, blev rätt bra, ville inte spricka för dom vart nog mer lik gjutjärnet. Kan tänka mig att gassvets är ännu bättre om man kan använda en sådan :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: svetsa gjut järn med gas?

Inlägg av G-son »

Lite gammal diskussion, men jag kastar in ett par ord ändå.

När metall kallnar krymper den, om ett område krymper mer än omgivningen (som när en svetsfog kallnar) bildas krympspänningar, och gjutjärn spricker ganska lätt av detta slags spänningar. Det finns två metoder att minska detta problem på de platser där metallen inte kan krympa ohindrat.

1: Svetsa med en nickelelektrod avsedd för gjutjärn, man svetsar ett par centimeter som smider därefter ut fogen med en hammare medan den kallnar för att kompensera krympningen. Enkelt förklarat så plattar man till den så den jäser ut "åt sidorna", samtidigt som den krymper för att den kallnar.

2: Förvärm föremålet som ska svetsas ORDENTLIGT - hur mycket man behöver värma varierar bland annat med hur komplicerad formen är, men det handlar om att metallen ska glöda. Det finns ett fåtal firmor som reparerar spruckna gjutjärnstopplock genom att långsamt värma hela topplocket i ugn tills det glöder rött, därefter svetsas det med gassvets och tillsatsmaterial som består av gjutjärn (inte bara är avsett FÖR gjutjärn), efter svetsningen lämnas topplocket i ugnen där temperaturen långsamt sänks så topplocket är kallt sisådär nästa dag. Jag misstänker att man efter en sådan värmning behöver bearbeta alla bearbetade ytor igen - riktplana, ta upp hål för ventilstyrningar till en större storlek o.s.v. Kort sagt, det är inte snabbt gjort och det blir inte billigt.


Angående Dillon så går det utmärkt att svetsa gjutjärn med den svetsen, dom som säljer den har även flusset och tillsatsmaterial. Vill man handla tillsatsmaterial på andra håll kan man leta efter Kastweld 111, och jag har för mig att det finns gjutjärnsfluss av märket Petersons.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: svetsa gjut järn med gas?

Inlägg av dundersmurfen »

Vet inte om det har sagts tidigare i tråden med gjutna grenrör och avgashus har jag bara miggat somå vanligt stål. Med enda skillnaden att jag lägger bredare fogar så fogen har kanske 2cm gjutjärn att greppa i. Har funkat, håller naturligtvis inte en evighet men det gör ju inget jag gör ändå. Har väl hänt att saker jag fuskat ihop med miggen ramlat loss men så har det bara varit å lägg ännu bredare svetsfog :hihi:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: svetsa gjut järn med gas?

Inlägg av »

Om man tänker just i förbränningsutrymmet på typ en b20 skulle det inte gå hårdlöda eller lägga dtg något annat som smälter innan jutjärnet om man ordnar till en lämplig yta som det får greppa i?
Eller blir det för svårt att få det och sitta kvar?
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: svetsa gjutjärn med gas?

Inlägg av G-son »

dundersmurfen skrev:Vet inte om det har sagts tidigare i tråden med gjutna grenrör och avgashus har jag bara miggat som vanligt stål...
Dom KAN ha varit "vanligt" stål, alltså gjutstål, som är svetsbart och beter sig på det stora hela som vanligt stål trots att det är gjutet. GjutJÄRN med sin tokhöga kolhalt däremot, är något helt annat med helt andra egenskaper, särskilt om man ska svetsa i det.

Angående hårdlödning tycker även jag att det borde gå göra i ett förbränningsrum, men jag har läst på forum där folk säger att det inte fungerar. Ingen kan svara på VARFÖR det inte fungerar, ingen har provat, men alla "vet" att det inte går... :doh: Jag skulle testa, om jag hade behov & möjlighet.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: svetsa gjut järn med gas?

Inlägg av dundersmurfen »

Ja det är väldig skillnad på gjutstål å gjutjärn. Visst gjutjärn går ju nästan inte å svetsa i typ en gammal grålle topp
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: svetsa gjut järn med gas?

Inlägg av Steve »

Helt klart är det skillnad på material. Original grenrör till LS-motorer funkar fint att bara migga(förlåt Kjelle :D ) ihop
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: svetsa gjut järn med gas?

Inlägg av G-son »

dundersmurfen skrev:Visst gjutjärn går ju nästan inte å svetsa i typ en gammal grålle topp
Och även om det gick svetsa när det var nytt kan värme bränna bort kol och oxidera kislet i metallen, och därmed göra den osvetsbar. T.ex. på grenrör och vissa delar av vedspisar som utsätts för hög temperatur lång tid. Det enda man med säkerhet vet när det gäller gjutjärnssvetsning är att man inte vet om det lyckas förrän man har försökt, variationer i legeringen och vad som har hänt med den sedan den var ny gör det omöjligt att vara säker på mer än så.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: svetsa gjut järn med gas?

Inlägg av dundersmurfen »

Nä det är ju sant, jag ville bara poängtera att alla gånger jag svetsat i grenrör och avgashus så har det skött sin funktion. Inte snyggt och inte rätt men det har funkat.

En gammal gjutjärngjutjärnpis känns omöjlig att svetsa i av nån anledning. Har aldrig provat eller kommer nog aldrig göra heller så låter nån annan stå för den infon
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: svetsa gjut järn med gas?

Inlägg av Kjelle »

Steve skrev:Helt klart är det skillnad på material. Original grenrör till LS-motorer funkar fint att bara migga(förlåt Kjelle :D ) ihop
:thumbright: :hihi: :hihi:
Skriv svar