Riva ur kammar ur en BMW på skroten

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Riva ur kammar ur en BMW på skroten

Inlägg av SevenEight »

Är det görbart att riva ur kammarna eller plocka en hel topp på en "hämta-själv-skrot"? Går det att förenka processen eller? Motorn sitter i bilen - antagligen en 330 eller 530. Vilket moment kommer vara svårast?
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten

Inlägg av DreRacing@ »

m54?
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten

Inlägg av SevenEight »

Precis
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten

Inlägg av DreRacing@ »

om du kapar kam kjedjan går det snabbt
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten

Inlägg av SevenEight »

Jag åker ändå på att plocka ur vanos eller finns det genvägar? Vill ju bara ha insugskammen, avgas är väl lika som resten av M54?
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten

Inlägg av DreRacing@ »

om du kapar kjedjan och slår sönder plastik skenan där med hammare så ska det gå snabbt att få ur kammen med drevet på.
du måste av med vanos eneheten, men det är inte så många skruvar. men om du själv har en m54 så ser du ju direkt
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten

Inlägg av SevenEight »

Ah okej, bra det då. Jag får åka och kolla om jag kan få ur den snabbt.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten

Inlägg av dundersmurfen »

Kan bara nämna att dom flesta som kommit till min bänk med dubbla insugskammar har gått sämre än orörda motorer. Tror det beror på att folk inte kan eller vet hur man ska ställa dom. Dom lämnar så sjukt fin effekt utan att man pillar i dom så ser inte nån mening med det om man inte verkligen vet vad man gör
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten

Inlägg av DreRacing@ »

han menar nog stoppa b30 insug kammen i en b25
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten

Inlägg av dundersmurfen »

Jag ville bara nämna min erfarenhet, så han inte lägger tid å pengar om det inte blir bra eller bättre.

Men vet man exakt vad och hur man gör är det säkert en fin plan :)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten

Inlägg av Jens.k »

En fråga där. Jag kör m54 insugskam på insugssidan och svarvad m50 insugskam på avgassidan och kör med aktiv vanos. Ställde mina kammar så att båda var öppna 1mm i öd enligt rekommendation. Skulle du säga det är en vettig inställning?
Jens Karlsson
Skriv svar